حجاب رکن دوم نظام جمهوری اسلامی است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 3:01

حجاب رکن دوم نظام جمهوری اسلامی است

شماره: 19333
Aa Aa

افرادی که به بهانه دفاع از آزادی و حقوق بانوان صدای مخالفت با قانون حجاب را بلند کرده‌اند باید مراقب باشند که مشمول آیه ۱۹ سوره مبارکه نور نشوند.

حجاب نماد مبارزه با استکبار است و مختص به بانوان نیست؛
حجاب رکن دوم نظام جمهوری اسلامی است

منور شایسته خوی، مدیر موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس اظهار داشت:

حجاب یکی از واجبات الهی است که اختصاص به بانوان ندارد بلکه مردان نیز وظیفه‌ دارند خود را متعهد به رعایت این تکلیف الهی بدانند.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با حوزه نیوز ادامه داد:

آنچه بین زن و مرد تفاوت دارد کیفیت و محدوده پوشش است که آن‌هم به مصالح و حکمت‌های خالق مهربان بر می‌گردد. حجاب شرعی که در آن الزام به رعایت حدود شرعی در محدوده پوشش و کیفیت پوشش می‌باشد حکمی است که از قرآن کریم و دستورات پیشوایان معصوم(ع) به ما رسیده است که آیات متعدد قرآن کریم پیرامون این موضوع نیز مؤید این مسئله است.

وی با بیان اینکه نسبت به مسئله حجاب باید نگاه جامع داشته باشیم گفت:

این پدیده از یک‌سو جنبه فردی و شخصی دارد اما از سوی دیگر نمی‌توان آثار و پیامدهای اجتماعی آن را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه شخصی دانستن حجاب و تشبیه آن به واجباتی مثل نماز و روزه به بیراهه رفتن است گفت:

واجبات فردی مثل روزه نیز ممکن است در برخی موارد جنبه اجتماعی پیدا کند به‌ عنوان‌ مثال در فقه اسلامی این مسئله وجود دارد که اگر شخصی روزه‌خواری عملی کند باید تعزیر شود و اگر سه یا چهار بار تکرار کرد حکم او کشته شدن خواهد بود، بنابراین آیا این حکم سنگین برای کسی که حریم واجبی از واجبات خدا را هتک می‌کند به معنای اهمیت حفظ حریم حدود و واجبات الهی در عرصه عمومی جامعه نیست؟ افرادی که امروز به بهانه دفاع از آزادی و حقوق بانوان صدای مخالفت با قانون حجاب را بلند کرده‌اند باید مراقب باشند که مشمول آیه ۱۹ سوره مبارکه نور نشوند که فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُواْ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ» «همانا برای کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان اهل‌ ایمان شایع گردد، در دنیا و آخرت عذاب دردناکی است»، زیرا این افراد لااقل واجب بودن حجاب فردی را قبول دارند پس باید بدانند که بی‌حجابی و عریان شدن زنان در مجامع عمومی مصداقی از همان زشتی‌ها است که در آیه شریفه برای اشاعه آن، وعده به عذاب دردناک دنیا و آخرت داده‌شده است.

وی افزود

مسئله حجاب اختصاص به هویت فرد دارد، اعم زن یا مرد باشد درواقع حجاب اصلاً جنسیت بردار نیست و حتی حجاب به‌ عنوان رکن دوم از ارکان نظام جمهوری اسلامی نماد مبارزه با استکبار است. باید به این بُعد قضیه نیز توجه کنیم که این‌همه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی و تعیین اعتبارات سنگین برای حمله به این قضیه خودش نشان‌دهنده آن است که استکبار از این مسئله بسیار اذیت شده و در عذاب است و برای مبارزه باحجاب پروژه‌های طولانی‌مدت برنامه‌ریزی کرده است. مستر همفر، جاسوس بریتانیایی وقتی می‌گوید «الجزایر را زمانی توانستیم به تصرف در بیاوریم که چادر مشکی را از سرزن‌ها برداشتیم.» این یعنی ارتباط تنگاتنگی بین حکومت‌ها و حجاب وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از وجوه حضور سنگین سیاسی بانوان در عاشورا است عنوان کرد:

در حجاب نگاه ما مبارزه با ظلم و استکبار است و لذا در واقع یک مسئله مناسکی خاص و بُعد سیاسی این قضیه را در نماز می‌بینیم که سِتر یکی از ملزومات نماز عنوان شده است. بحث هویت افرادی که برای آن‌ها حجاب مطرح می‌شود، یک هویت متعالی است و کسانی که رو به حجاب می‌آورند از هویت متعالی نیز برخوردارند و در تعالی حکومت نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

شایسته خوی گفت:

عبارتی به‌عنوان بدحجابی به‌هیچ‌عنوان نداریم یعنی انسان یا باحجاب است یا بی‌حجاب. خود این تقسیم گفتمانی جهت‌دار است و اگر متولیان فرهنگ ما بینش خود را نسبت به حجاب به این سمت ببرند تحت تأثیر این جنجال‌ها، پویش‌ها و سروصداهای توخالی قرار نخواهند گرفت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان