ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه شرکت دومینو اعلام جرم کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:36

ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه شرکت دومینو اعلام جرم کرد

شماره: 18522
Aa Aa

این اعلام جرم به دنبال انتشار دو فیلم تبلیغاتی این شرکت تولید بستنی و بی توجهی مدیرعامل دومینو به تذکر لسانی این ستاد صورت پذیرفته است.

در واکنش به انتشار دو فیلم تبلیغاتی؛
ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه شرکت دومینو اعلام جرم کرد

 

ستاد امر به معروف و نهی از منکر ایران علیه شرکت بستنی سازی دومینو اعلام جرم کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری دانشجو، این اعلام جرم به دنبال انتشار گسترده دو فیلم تبلیغاتی این شرکت تولید بستنی صورت پذیرفته است.

 

‌صادق منش، مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ایران گفته است که این ستاد پیش از این «به جای پیگیری قضایی، مدیرعامل این شرکت را دعوت کرده و به او در این باره تذکر لسانی داده بود» اما «با توجه به تکرار این روند بر خلاف تعهد قبلی مدیرعامل شرکت دومینو، ستاد ناچار به پیگیری موضوع از طریق مرجع قضایی شد».

  •  

سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر ایران در گفتگو با «جوان» در خصوص کلیپ تبلیغاتی یک شرکت تولید بستنی گفته است:

پس از انتشار کلیپ تبلیغاتی این شرکت برای تبلیغ بستنی که در آن از یک خانم استفاده شده‌است تماس‌های متعدد مردمی با ستاد امربه معروف و نهی ازمنکر شد و مردم خواستار برخورد با این آگهی شدند. این تماس‌ها از کانال‌های مختلف با ستاد ادامه داشت و در خواست‌ها برای برخورد شدید با آن شرکت بود. ما ابتدا حدود شش یا هفت ماه پیش از مدیران آن شرکت دعوت کردیم که به ستاد بیایند. نیت ما تذکر لسانی بود و در جلسه‌ای که با حضور رئیس شرکت لبنی برگزار شد نسبت به استفاده ابزاری زنان و توجه به جنبه‌های جنسی در آگهی به آن‌ها تذکر داده‌شد. در همین جلسه که ویدئوی آن ضبط شده‌است مدیر شرکت و مسئول تبلیغات آن از اقدام انجام شده ابراز ندامت کردند و قول همکاری دادند. رئیس این شرکت لبنی در همان جلسه گفت که سالانه نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات دارند و ما از آن‌ها خواستیم که در تبلیغات خود به زندگی اسلامی و ایرانی و حتی بحث‌های جمعیتی توجه کنند اما به رغم قول مدیر شرکت متوجه شدیم که نه‌تنها آن کلیپ حذف نشده‌است بلکه کلیپ دومی هم تولید و منتشر شده‌است. این اقدام که دهن‌کجی به حساب می‌آمد و جایی برای توجیه نداشت.به همین دلیل ما به صورت رسمی از دادستان خواستیم که پرونده قضایی تشکیل شود. وقتی رئیس شرکت قول داده و عمل نکرده و حتی پررنگ‌تر به کار خود ادامه داده باید جلوی آن‌ها ایستاد تا بدانند با قبح‌شکنی برخورد خواهد شد. ما به بخش حقوقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته‌ایم که همه اقدامات حقوقی لازم را دنبال کند و حتی اگر لازم باشد به ریاست محترم قوه قضائیه نامه زده شود تا کار به نتیجه برسد. این‌گونه آگهی‌های تبلیغاتی در واقع تضییع حقوق بانوان و پایین نشان دادن ظرفیت‌های زنان در حد استفاده تبلیغاتی برای مقاصد تجاری است. اگر چه برخی‌ها عامدانه و برای برندسازی به دنبال این کار می‌روند و تلاش می‌کنند تا دیده شدن یک برند بتوانند آن را با قیمت بالاتر بفروشند.

او ادامه داده است:

اعلام جرم علیه آن شرکت باعث می‌شود هزینه قبح‌شکنی بالا برود. الان در فضای تبلیغاتی فضایی ایجاد شده که اگر به یک شرکت بگوییم چرا چنین تبلیغی را ساختی می‌گویند چون قبل از ما فلانی ساخته‌بود. اعلام جرم علیه آن شرکت جنبه بازدارنده دارد مانند کاری که دادستانی می‌کند و اسامی برخی از مجرمان را منتشر می‌کند تا دیگران بدانند قانون‌شکنی تبعات خود را دارد. دادستانی در زمینه جرائم می‌تواند متناسب با جرم حکمی در نظر بگیرد که برای آن شرکت تکرار جرم را سخت و هزینه‌دار بکند، مثلاً می‌توان یک سال ممنوعیت تبلیغات را برای آن‌ها در نظر گرفت تا دیگر چنین قبح‌شکنی انجام ندهند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان