نهصد و هفتاد هزار دانش آموز ایران ترک تحصیل کردند
علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش ایران در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور اظهار کرد:
در آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبرو هستیم.
به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:
یکی از مهمترین چالشها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانشآموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان میدهد حدود 210 هزار دانشآموز دوره ابتدایی و در حدود 760 هزار دانشآموز دوره متوسطه تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم. در آموزش و پرورش کوچکترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کردهایم. اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت:
«ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برویم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد گرچه محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامههای درسی فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است. وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دو ساعته برای دانشآموزان و آینده آنها بدون در نظر گرفتن گذشته دانشآموزان در دوران تحصیل، تصمیمگیری میکند، وقتی از دانشآموزان میخواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت را از یاد میبریم چگونه انتظار داریم دانشآموزان تربیت شوند؟ با آموزش محور بودن برنامه درسی متأسفانه «نقش پذیری دانشآموزان» و «تمرین مهارتهای اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس کم رنگ کردهایم و باید آن را تقویت کنیم.
کاظمی گفت:
در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامهریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا میتوانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.