آرای قضائی ایران باید در معرض نقد نخبگان دانشگاهی قرار گیرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:40

آرای قضائی ایران باید در معرض نقد نخبگان دانشگاهی قرار گیرد

شماره: 13115
Aa Aa

سید ابراهیم رئیسی از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی ایران خواسته که مردم را با حقوق خود آشنا کرده و قانونمداری را تبلیغ و تبیین نمایند.

رئیس قوه قضائیه ایران عنوان کرد؛
آرای قضائی ایران باید در معرض نقد نخبگان دانشگاهی قرار گیرد

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران در نخستین جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور در سال ۱۴۰۰ گفت:

همانطور که شورای نگهبان تضمین کننده تطبیق قوانین و مقررات کشور با موازین شرع و قانون اساسی است دیوان عالی کشور نیز همین جایگاه را در دستگاه قضائی دارد تا اجازه ندهد هیچ حکمی خلاف شرع صادر شود.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیسی از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی خواست که مردم را با حقوق خود آشنا کرده و قانونمداری را تبلیغ و تبیین نمایند.

او افزود:

انتشار آرا قضائی و اظهار نظر نخبگان و صاحب‌نظران می‌تواند دستگاه قضائی را در اتقان هرچه بیشتر آرا صادره از سوی محاکم یاری دهد و شأن و جایگاه دیوان عالی کشور نظارت بر همین اتقان آراست و اگر رأیی بر خلاف حق و عدل و موازین شرعی صادر شد هم قاضی صادرکننده رأی و هم ناظر باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رئیس قوه قضائیه متذکر شد:

گاهی می‌توان با بررسی دقیق یک پرونده و حکم یا تصمیم نادرست که اتخاذ شده، روابط ناسالم شکل گرفته در پشت آن پرونده را کشف کرد. دیوان عالی کشور نقش اساسی در تضمین سلامت نظام قضائی دارد و مرتبطان با دستگاه قضا متوجه می‌شوند که قضات مجرب و صالح این نهاد نفوذناپذیر، مو را از ماست می‌کشند و اگر در یک پرونده زد و بندی شده باشد، موضوع را کشف می‌کنند.

رئیسی آمارگرایی را برای قوه قضائیه یک آفت خواند و گفت:

قطعاً آمار نشانگر همه تلاش‌ها و اقدامات نیست اما یکی از شاخصه‌های ارزیابی عملکرد است. گاهی یک رأی می‌تواند منشأ تغییر و تحول در کل دستگاه قضائی شود و بر همین اساس تاکید داریم که آرا قضائی در معرض نقد و بحث و نظر نخبگان دانشگاهی و حقوقدانان قرار گیرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان