آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 18:16

آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند

شماره: 24028
Aa Aa

آمریکایی‌ها در اموری دخالت می‌کنند که هیچ ارتباطی به آنها ندارد| رژیم صهیونیستی در قتل‌عام موفق بوده اما هیچ پیروزی نظامی به دست نیاورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خویش گفت:

اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی درمورد دخالت ایران درمورد توقیف کشتی توسط یمن باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن دست به گریبان است. بارها اعلام کردیم نیروهای مقاومت در منطقه نماینده کشورهای خود هستند و براساس منافع کشور و ملت خود تصمیم می‌گیرند و به صورت خودجوش اقدام می‌کنند. این اظهارات در چهارچوب فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت:

رژیم صهیونیستی نمیتواند بپذیرد که از یک گروه مقاومت در منطقه شکست راهبردی خورده است.

او گفت که موج گسترده جهانی علیه جنایت در غزه نشانگر آن است که ملت های دنیا هم از آنچه در غزه رخ می‌دهد ناراضی هستند و خواستار پایان دادن به آن هستند.

کنعانی گفت:

گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند و براساس مصالح کشورهای خود اقدام می‌کنند. دولت آمریکا بررسی کند چرا مورد نفرت مردم منطقه هستند.

مسیر برای دیوان کیفری بین المللی روشن است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

رژیم صهیونیستی مرتکب بسیاری از جنایات جنگی و حقوق بشری علیه مرم غزه شده است. کشتار بیش از ۱۵ هزار نفر از غیرنظامیان براساس آمار صلیب سرخ جهانی نشان دهنده ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم صهیونیستی است. دیوان کیفری بین‌المللی در رسیدگی به این جنایات مشکل صلاحیتی ندارد و از چندسال قبل پرونده هایی علیه سران رژیم صهیونیستی در این دیوان باز است.

او گفت:

تهدید یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی درمورد استفاده از بمب اتمی علیه مردم غزه بیانگر داشتن سلاح هسته‌ای و عدم محدودیت در استفاده از آن است

وی با بیان این که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی تحت موافق پادمان است اظهار داشت:

مسئولیت مجامع بین‌المللی در ارتباط توانایی‌های هسته‌ای غیر قانونی رژیم صهیونیستی مشخص است.

تحریم نفتی رژیم صهیونیستی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار کشورهای اسلامی است

او با بیان این که نشست‌های خوبی توسط سازمان‌های مختلف برگزار شده ولی کافی نیست گفت:

موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی درخواست ملت فلسطین است. کشورهای اسلامی در منفعل بودن شورای امنیت سازمان ملل وظیفه ویژه‌ای در قبال مردم فلسطین دارند و ایران در این خصوص به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

کنعانی ادامه داد:

ما همانند خیلی از کشورهای دنیا کمک‌های انسان دوستانه خودمان را با هماهنگی قبلی با دولت مصر برای ملت غزه ارسال کردیم. در نتیجه عدم همکاری رژیم صهیونیستی با دولت مصر و سازمان‌های بین‌المللی بسیاری از کمک‌های ارسال شده امکان عبور از گذرگاه رفح را پیدا نکرده است. این موضوع همواره توسط گفت‌وگوی مقامات ایران با مصر پیگیری شده است. شاید به‌طور روزانه تماس‌ها و تبادل پیام‌ها بین هلال‌احمر ایران با مسئولان ذیربط مصر ادامه دارد. در نتیجه مصونیت سؤال برانگیزی که برخی طرف‌های دنیا چون آمریکا برای رژیم غاصب ایجاد کردند این رژیم جلوی عبور کمک‌ها به غزه را می‌گیرد.

آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند

کنعانی در واکنش به اظهارنظر مقام آمریکایی درباره مشارکت ایران برای ایجاد کریدور در قفقاز اظهار داشت:

آمریکایی‌ها در اموری دخالت می‌کنند که هیچ ارتباطی به آنها ندارد. همکاری بین ایران و کشورهای منطقه ازجمله آذربایجان در جریان است و آمریکایی‌ها حق دخالت در مناسبات دوستانه میان ایران و کشورهای همسایه خود را ندارند. آمریکایی‌ها از مداخله در امور داخلی منطقه دست بردارند و از تجارب گذشته درس بگیرند.

او گفت که آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند.

رژیم صهیونیستی هیچ پیروزی نظامی به دست نیاورده است

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی در قتل‌عام مردم غزه موفق بوده گفت:

رژیم صهیونیستی نشان داده می‌تواند حمام خون به راه بیندازد و می‌تواند بیش از ۱۵ هزار شهروند بیگناه را طی ۴۵ روز قتل‌عام کند. این رژیم نشان داد که می‌تواند بیمارستان‌ها و مدارس و اردوگاه‌ها را بمباران کند. رژیم غاصب نشان داد می‌تواند ۲.۴ میلیون ساکن غزه را طی ۱۶ سال محاصره کامل بکند. رژیم صهیونیستی در هر جنگی که با گروه‌های مقاومت داشته شکست خورده و از این شکست‌ها درس نگرفته است. این رژیم نتوانسته اثبات کند می‌تواند با مقاومت در منطقه پنجه در پنجه کرده و پیروز شود.

او گفت:

بخشی از جنایات غزه و فلسطین نتیجه خاص نتانیاهو است.

برخی کشورها سیاست را در ورزش دخالت می‌‌دهند

وی با بیان این که به هیچ‌وجه با تحریم ورزشی مواجه نیستیم ادامه داد:

همکاری‌های ورزشی ما در قالب فدارسیون‌ها وکنفدراسیون‌های مختلف ورزشی با کشورهای مختلف دنیا ادامه دارد. روابط ورزشی خوبی داریم. در طول یک سال گذشته میزان مدال‌آوری و افتخارآفرینی ایران در میادین جهانی جزو افتخارات ملت ایران بوده است.

او گفت:

بعضا کشورهایی بر خلاف اخلاق ورزشی و شعارهایی که می‌دهند، سیاست را در ورزش مداخله می‌‌دهند و اقداماتی چون دیر صادر کردن روادید انجام می‌دهند؛ این نشان می‌دهد از حضور ورزشکاران ایرانی می‌ترسند.

شاهد افزایش دامنه‌های درگیری و جنگ در منطقه هستیم؛ ایران قبلا هشدار داده بود

کنعانی اظهار داشت:

اینکه مقاومت در منطقه اقدام جدیدی انجام بدهد یا نه به مقاومت بر می‌گردد، ما از طرف مقاومت صحبت نمی‌کنیم. اگر جنایات صهیونیستی ادامه پیدا کند، قابل پیش‌بینی است که ابعاد منطقه‌ای این درگیری می‌تواند گسترش پیدا کند. آنهایی که باد می‌کارند، طوفان درو می‌کنند و باید به عواقب کارهایی که انجام می‌دهند فکر کنند.

او در خصوص گفت‌وگوهای ایران و غرب درباره رفع تحریم‌ها نیز اعلام کرد:

تحول جدیدی نداریم و این مسیر باز است. وقفه‌ها و فراز و فرودها در تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای با واسطه می‌تواند نتیجه شرایط باشد. 

استیضاح وزیر خارجه ثبت نشده است 

ناصر کنعانی گفت:

هیئت رئیسه مجلس ثبت استیضاح وزیر امور خارجه را تایید نکرده است و تعامل وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی به خوبی انجام می‌شود. اهتمام مشترک میان وزرات خارجه و مجلس در خصوص تحولات فلسطین وجود دارد. دیروز هم وزیر مهمان مجلس بود و مشورت‌های خوبی در ارتباط با تحولات جاری در منطقه صورت گرفته است.

مواضع اخیر آژانس انرژی اتمی سازنده نبود

او در واکنش به گزارش ادعایی آژانس در خصوص میزان ذخایر غنی شده ایران گفت:

فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران مبتنی بر همکاری‌ها با آژانس و تحت چارچوب پادمان و ان پی تی است و این همکاری ادامه دارد. این همکاری‌ها مستمر است. طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و ما مواضع سازنده تلقی نمی‌کنیم. در عین حال مجامع بین‌المللی در ارتباط با تواناهایی هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارند. به ویژه این رژیم نشان داده در ارتکاب جنایت خط قرمزی را رعایت نمی‌کند.

خبر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلارِ ایران چیز جدیدی نیست

ناصر کنعانی اظهار داشت:

این خبر صرفاً تمدید معافیت‌های دوره‌ای آمریکا برای عراق است که قبلاً هم اتفاق افتاده است.
 

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان