آمریکا: بریتانیا، آلمان و فرانسه از آیت الله ها جانبداری می کنند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 18:43

آمریکا: بریتانیا، آلمان و فرانسه از آیت الله ها جانبداری می کنند

شماره: 11004
Aa Aa

پمپئو گفته هیچ کشوری به جز ایالات متحده جرات و باور لازم را برای طرح مکانیسم ماشه نداشت؛ اروپا در عوض تصمیم گرفت از آیت الله ها جانبداری کند.

در واکنش به بیانیه انگلیس و آلمان و فرانسه؛
آمریکا: بریتانیا، آلمان و فرانسه از آیت الله ها جانبداری می کنند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به نیویورک رسما شکایت کشورش مبنی بر «تخلف» ایران از توافق هسته‌ای را به ریاست دوره‌ای شورای امنیت که بر عهده اندونزیست تسلیم کرده است. با این حال سایر اعضای دایم شورا گفته اند اقدام آمریکا اعتباری ندارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از دنیای اقتصاد، آلمان، بریتانیا و فرانسه اما در واکنش به اقدام آمریکا و در بیانیه مشترکی خطاب به رئیس شورای امنیت نوشتند:

"آلمان، فرانسه و بریتانیا دیگر آمریکا را براساس قطعنامه ۲۲۳۱ عضو برجام نمی دانند و بنابراین اعلامیه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را موثر نمی دانند".

این سه کشور در پایان نامه به رئیس شورای امنیت نوشته اند:

"ما به عنوان طرف های متعهد برجام معتقدیم که باید به تلاش برای رسیدگی به مسائل جاری ناشی از عدم پایبندی سیستماتیک ایران به تعهداتش در برجام ادامه دهیم."

روسیه و چین نیز در نامه های جداگانه ای به رئیس شورای امنیت اقدام آمریکا را "نامشروع" خوانده اند.

براساس برجام اگر کشوری از مکانیسم ماشه استفاده کند شورای امنیت ۳۰ روز وقت خواهد داشت قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های هسته ای تصویب کند در غیر این صورت، تحریم‌ها خود به خود بازخواهد گشت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به بیانیه انگلیس و آلمان و فرانسه آن ها را به "جانبداری از آیت الله ها" متهم کرده است.

او گفت:

"هیچ کشوری به جز ایالات متحده جرات و باور لازم را برای طرح یک قطعنامه نداشت. آنها در عوض تصمیم گرفتند از آیت الله ها جانبداری کنند."

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان