آنها که در مقاطع مختلف مسکن نساختند باید پاسخگو باشند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 0:40

آنها که در مقاطع مختلف مسکن نساختند باید پاسخگو باشند

شماره: 22539
Aa Aa

بانک های مشکل دار که امکان اصلاح ندارند از گردونه نظام‌ پولی حذف خواهند شد| اولویت‌دار بودن مسائل اقتصادی نباید ما را از مسائل فرهنگی غافل کند.

ابراهیم رئیسی لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کرد؛
آنها که در مقاطع مختلف مسکن نساختند باید پاسخگو باشند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه

در تدوین برنامه دیدگاه‌ها و نظرات بسیاری از صاحب‌نظران و اندیشمندان اخذ و از تجربه برنامه‌های گذشته استفاده شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او اظهار داشت:

اگر خوش بینانه بگویم ۳۵ درصد برنامه های گذشته اجرا شده که این میزان حتماً میزان قابل قبولی نیست.

رئیسی گفت:

ما دولت را با برنامه شروع کردیم و شاید برای نخستین بار بود که اصل ۱۳۴ قانون اساسی اجرایی می شد و دولت آغاز کارش همراه با برنامه تدوین شده بود. برنامه دولت سیزدهم در کشوی میز نبود بلکه برنامه تحولی دولت در آغاز به کار این دولت در منظر تمام صاحب نظران، اندیشمندان و دانشگاه‌ها و مجلس و همه کسانی که دغدغه مسائل کشور را دارند قرار گرفت. اینکه برخی گاهی بر زبانشان جاری می‌کردند که دولت برنامه دارد یا ندارد این دولتی بود که برنامه داشت و برنامه‌اش را در اختیار همه قرار می‌داد.

او با بیان اینکه مسایل ریز و درشتی در کشور وجود دارد اما اینکه ما به همه آنها در برنامه اشاره کنیم امکان‌پذیر نیست افزود:

در این برنامه دو ویژگی شامل مساله محوری و نگاه به اولویت ها مورد توجه است. این برنامه با نگاه مسئله محوری تدوین شده و از نکات مهم آن مردم پایه بودن برنامه است، با این‌نگاه که باید به مردم میدان داد و مشارکت مردمی را در تمام‌تصمیم ها داشت‌. باید به مردم و بخش خصوصی میدان داده شود.

او افزود:

تلاش دولت در جهت رفع ناترازی هاست.

وی با اشاره به موضوع مسکن نیز گفت:‌

برخی می گویند که شما قول ساخت یک میلیون مسکن در سال را وعده دادید؛ ما بر اساس نیاز، وعده‌ای که دادیم را محقق می کنیم. آنهایی هم که در مقاطع مختلف باید می ساختند و نساختند باید پاسخگو باشند. ساخت سالانه یک میلیون مسکن هم نیاز کشور و هم مصوبه قانونی است و هم در وعده ای که دادیم، به دنبال تحقق آن هم هستیم.

او با اشاره به سه نکته مورد تأکید در لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:

پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در توزیع منابع براساس سند آمایش سرزمینی از نکات مهم برنامه هفتم توسعه است که این‌ پیشرفت دوپایه سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. محور دیگر تحول علمی اجتماعی و فرهنگی است و نکته سوم ارتقاء نظام‌ مدیریت کشور و اصلاح نظام اداری از طریق افزایش بهره وری است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ مساله سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد تاکید رهبر انقلاب حائز اهمیت است گفت:

اولویت‌دار بودن مسائل اقتصادی نباید ما را از مسائل فرهنگی غافل کند.

رئیسی با اشاره به نگاه برنامه هفتم‌ توسعه به مهار تورم گفت:

با توجه به نامگذاری شعار سال به مهار تورم این برنامه‌ با نگاه مهار تورم است‌ و مهار تورم و رشد نقدینگی و کنترل پایه پولی را در پی خواهد داشت.

او با تاکید بر رفع مشکلات نظام بانکی افزود:

بانک‌ها سه دسته‌اند، یک بانک سالم و خوب، دوم بانک هایی که دارای مشکل بوده اما امکان اصلاح و احیا دارند و سوم بانک های مشکل دار است که امکان اصلاح ندارند و اینها از گردونه نظام‌ پولی بانکی حذف خواهند شد. با موسسه پولی و بانکی که به مقررات تن نمی دهند نمی توان مسیر را ادامه داد و باید این وضعیت متحول شو و این در برنامه کاری دولت تعریف شده است‌. دولت با کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی به دنبال مهار تورم است.

او با بیان اینکه قدم‌های خوبی در این دولت نسبت به مسئله ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری برداشته شده است گفت:

در برخی از مناطق در جهت ایجاد اشتغال خوب کار شده و در مناطق بسیاری باید کار کنیم آنهم اشتغال واقعی و یک آمار واقعی از ایجاد اشتغال موضوع که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست. ما در این برنامه نسبت به انرژی، ترانزیت و مسائلی مانند گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن اقتصاد رقومی یا دیجیتال برنامه‌هایی را قرار دادیم.

وی اقتصاد دیجیتال را یکی از موضوعات مندرج در لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و افزود:

برخی کشورهای همسایه به میزان درآمد نفتی ما از اقتصاد دیجیتال درآمد دارند بنابراین باید در این حوزه کار کرد.

رئیسی پس از سخنان خود لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان