احتمال اوج گیری دوباره کرونا در ایران در بهمن و اسفند وجود دارد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 14:01

احتمال اوج گیری دوباره کرونا در ایران در بهمن و اسفند وجود دارد

شماره: 12309
Aa Aa

وقتی که باد نیست با مشکل آلودگی و وارونگی هوا مواجه هستیم| هزینه درگیری با کرونا در اواخر بهمن و اسفند از لحاظ اقتصادی بسیار سنگین است.

رئیس‌جمهور ایران هشدار داد؛
احتمال اوج گیری دوباره کرونا در ایران در بهمن و اسفند وجود دارد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:

"در ایران در این‌مدت و در موج‌های اول تا سوم موفقیت‌های خوبی داشتیم و توانستیم موج سوم را سریع‌تر از آن‌چه دیگران پیش بینی می‌کردند، مهار کنیم و امروز به جز 4 شهرستان، کل کشور اغلب شرایط زرد و برخی موارد دارای شرایط نارنجی است و در کل می‌توان گفت که شرایط مساعدی داریم."

به گزارش اسپادانا خبر، او افزود:

«باید در این موفقیت باید نقش رهبری معظم انقلاب را در نظر بگیریم و ایشان از آغاز هم بر مراعات دستورالعمل‌ها تأکید کرده و هم شرعاً و قانوناً به همه تکلیف کردند باید مراقبت کنند. شخص ایشان بیشتر از همه توجه و مراعات کردند و دیدیم در مجلس عزایی که تشکیل می‌دادند، خودشان و فقط یک سخنران و مداح حضور داشت و این الگویی برای همه ما و بسیار تأثیرگذار بود.»

رئیس‌جمهور ادامه داد: «در موجی که ما گرفتارش بودیم، اروپا و آمریکا هم آن گرفتار بودند و آن‌ها هم‌چنان در مسیر تصاعد این ویروس و بیماری هستند و هنوز به مهار نرسیده‌اند؛ موفقیت ما عمدتا برای این است که مردم ما مسئولیت‌پذیر بوده و همکاری می‌کردند. هم‌چنین کادر درمانی ما با قدرت به صحنه آمدند و از دیگر عوامل موثر در این مهار وضعیت می‌توان به افزایش تست‌ها اشاره کرد.»

روحانی با اشاره به هشدارهای وزیر بهداشت درباره احتمال اوج گیری کرونا در بهمن و اسفند، گفت:

«باید توجه کنیم که هزینه این درگیری در اواخر بهمن و اسفند از لحاظ اقتصادی بسیار سنگین است چون برخی از کسب و کارها در این‌مدت کاسبی و فعالیت می‌کنند. باید رعایت‌ها به‌طوری ادامه یابد تا ماه دی که تمام می‌شود، شرایط مناسب‌تری داشته باشیم و کسبه و فعالان اقتصادی ما نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند و ان‌شاءالله شب عید خوب و مناسبی داشته باشیم و مردم در شرایطی بتوانند در عید به سفر بروند و این شرایطِ دلخواهِ ماست. این در صورتی امکان‌پذیر است که از امروز که 13 دی‌ماه است تا اوایل بهمن‌ماه باید مراعات خیلی افزایش یابد تا در ماه‌های بهمن و اسفند شرایط خوبی داشته باشیم.»

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه عادی‌انگاری معضل بزرگی برای ماه‌های آینده خواهد بود، افزود:

«عادی‌انگاری مردم در رفت و آمدها، دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها و هم‌چنین در وسایل حمل و نقل مشکل‌ساز است و در این محل‌ها باید رعایت‌ها افزایش یابد و بسیاری از سرایت‌ها یا در وسایل حمل و نقل و یا محل‌های خرید و تجمع مردم و یا در دورهمی‌های خانوادگی است.» 

روحانی با اشاره به اینکه ما دو-سه خطر پیش رو داریم و مردم هم نگران هستند ولی این خطر تاکنون خیلی ما را تهدید نکرده است، گفت:

"یکی از این موارد آن ویروس جهش‌یافته است که اگر مراعات نکنیم و دروازه‌ها را محکم نگیریم و این ویروس وارد کشور شود، با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد. مسئله بعدی فصل سرماست و در این ایام خودبه‌خود درها بسته می‌شود و افراد به‌خاطر سرما در کنار یکدیگر هستند و در این محل‌ها خطر بیشتر است. آلودگی هوا خطر سوم است و وارونگی هوا مشکل‌ساز است و وقتی که باد نیست با این مشکل مواجه هستیم و از مردم و کسانی که مسئولیت نظارت و مراقبت را دارند، می‌خواهیم که توجه و مراقبت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم این ایام را بگذرانیم و اسفند و فروردین خوبی در انتظار ما باشد."

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان