ارتباطات دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل افزایش پیدا می کند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 17:07

ارتباطات دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل افزایش پیدا می کند

شماره: 18369
Aa Aa

ترکیه اجازه حملات تروریستی در خاک خود را نمی‌دهد و در زمینه امنیتی با اسرائیل همکاری می‌کند| نمایندگی دیپلماتیک به سفارت تبدیل می شود.

چاووش اوغلو در نشست خبری با یائیر لاپید؛
ارتباطات دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل افزایش پیدا می کند

مولوود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود اعلام کرد که کشورش فعالیت‌ها برای افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک با رژیم اسرائیل به سطح سفارت را آغاز کرده است و در زمینه امنیتی با تل‌آویو همکاری می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او اعلام کرد که فعالیت‌های آنکارا برای افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک با تل آویو به سطح سفارت را آغاز شده است.

او گفت:

ترکیه اجازه حملات تروریستی در خاک خود را نمی‌دهد و در زمینه امنیتی با اسرائیل همکاری می‌کند.

ترکیه خواهان توسعه همکاری‌ها با اسرائیل در زمینه‌های انرژی، تجارت، سرمایه‌گذاری، علم و فناوری، کشاورزی و امنیت غذایی است.

وی با یادآوری سفر رسمی اسحاق هرتزوگ رئیس‌ جمهور اسرائیل به آنکارا تأکید کرد که در حال حاضر تحرکات جدیدی در روابط ما به وجود آمده است.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه اسرائیل نیز با تکرار اتهامات سابق مدعی شد که ایران عامل تلاش‌ها برای انجام عملیات علیه اسرائیلی ها در خاک ترکیه است.

وی افزود:

اسرائیل در برابر تلاش برای آسیب رساندن به شهروندانش در سطح جهان سکوت نمی‌کند.

لاپید همچنین از «عملکرد حرفه‌ای و هماهنگ» دولت ترکیه در خنثی کردن آنچه «توطئه علیه شهروندان اسرائیلی در استانبول» خواند و از همه مقامات وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و شورای امنیت ملی ترکیه که در این مسئله همکاری کردند تشکر کرد.

او گفت که به لطف هماهنگی امنیتی و دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل «در هفته‌های اخیر جان شهروندان اسرائیلی در امان ماند».

  •  

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهامات وزیر خارجه اسرائیل در آنکارا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک را «مضحک و در چهارچوب یک سناریوی از پیش طراحی شده برای تخریب روابط دو کشور مسلمان توصیف کرد.

او این اظهارات را «بخشی از دسیسه تل آویو برای انحراف افکار عمومی ترکیه و منطقه از آرمان فلسطین و اقدامات تروریستی این رژیم کودک‌کش و خرابکار» دانست.

وی افزود:

«متأسفانه از حدود یک هفته پیش یک عملیات روانی برای مشغول کردن رسانه ها به سناریوهای ساختگی با استفاده از اطلاعات نادرست و جهت دار جهت مهیا کردن فضا برای طرح سناریوی فرافکنانه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شروع شده بود. کشور همسایه ما ترکیه به‌خوبی می‌داند ادعاهای فرستاده رژیم دروغگو و تروریست صهیونیستی تا چه میزان بی اساس بوده و انتظار می رود در مقابل این ادعاهای تفرقه افکنانه سکوت نکند. این رژیم بارها نشان داده است تا چه میزان غیرقابل اعتماد است».

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور و خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی «همیشه به‌صورت قطعی، مقتدرانه و بدون تهدید امنیت شهروندان عادی و تهدید امنیت کشورهای دیگر خواهد بود» اظهار داشت:

«مظلوم‌نمایی های نمایشی این رژیم تروریست را کسی جز خودش باور نمی کند و اگر به ظاهر نیز طرف هایی بر اساس مصلحت اندیشی زودگذر، نمایشی از همراهی داشته باشند اما در واقع میدانند با چه رژیم خطرناکی روبرو هستند».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان