اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی درگذشت | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 16:21

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی درگذشت

شماره: 15728
Aa Aa

اردشیر زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز، دختر بزرگ شاه، ازدواج کرد و به خواست شهناز پهلوی از او جدا شد. او مدافع برنامه هسته‌ای و مخالف تحریم های آمریکا بود.

در ۹۳ سالگی و در ویلای شخصی خود در سوئیس؛
اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی درگذشت

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی، سفیر پیشین ایران در بریتانیا و آمریکا و داماد سابق محمدرضاشاه روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹۳ سالگی در ویلای شخصی خود در سوئیس درگذشت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تاریخ ایرانی، اردشیر زاهدی مهرماه سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. دیپلم خود را از یک مدرسه آمریکایی در بیروت گرفت و برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایالتی یوتا در آمریکا رفت تا مهندسی کشاورزی بخواند.

زمانی که اردشیر زاهدی در آمریکا بود، محمدرضاشاه پهلوی برای اولین بار به آمریکا سفر کرد و اردشیر زاهدی به عنوان نماینده دانشجویان ایرانی ایالت یوتا به دیدار شاه ایران رفت. این اولین دیدار او با شاه بود.

اردشیر زاهدی بعد از بازگشت از آمریکا با شاه ارتباط بسیار نزدیکی داشت و در نخستین سفر محمدرضا شاه پس از کودتای ۲۸ مرداد به آمریکا به عنوان آجودان کشوری همراه او به این سفر رفت.

اردشیر زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز، دختر بزرگ شاه، ازدواج کرد و هفت سال بعد به خواست شهناز پهلوی از او جدا شد اما این جدایی تاثیری در ارتباط نزدیک او با شاه نداشت.

زاهدی در اسفند ۱۳۳۸ به عنوان سفیر ایران در آمریکا راهی این کشور شد و تا دو سال بعد در این سمت ماند. بعد از آن سفیر ایران در بریتانیا شد و از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ عهده‌دار این سمت بود.

اردشیر زاهدی در دی‌ماه سال ۱۳۴۵ وزیر خارجه ایران شد و پنج سال این سمت را داشت. او در اولین سال‌های دهه پنجاه شمسی بار دیگر به آمریکا برگشت و تا زمان سقوط حکومت پهلوی در مقام سفیر ایران در آمریکا باقی ماند. او تا آخرین روزهای زندگی محمدرضا پهلوی در کنارش ماند.

فرزند فضل‌الله زاهدی نخست‌وزیر ایران پس از کودتای ۱۳۳۲ معتقد بود از نظر او آنچه در ۲۸ مرداد اتفاق افتاد یک قیام ملی بود نه کودتا.

اردشیر زاهدی در اواخر عمر خود در یکی از جنجالی‌ترین موضع‌گیری‌هایش در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز به شدت به سیاست‌های آمریکا علیه ایران در زمان دولت دونالد ترامپ تاخت و آن را باعث آزار و اذیت مردم ایران دانست.

زاهدی مدافع توسعه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب معاهدات بین‌المللی بود و با تحریم‌های آمریکا مخالفت می‌کرد.

زاهدی همچنین پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به بی‌بی‌سی فارسی گفت:

«بگذارید هر کسی هر چیزی دلش می‌خواهد بگوید این سربازان و افسران و به بالا به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند. من به او [قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان