اروپایی ها نه آبرو دارند و نه جایگاه | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 10:57

اروپایی ها نه آبرو دارند و نه جایگاه

شماره: 13173
Aa Aa

محمدجواد ظریف گفته اگر آمریکا می‌خواهد بتواند به برجام برگردد باید کلیه تحریم‌ها را بردارد و فهرست تمامی تحریم‌ها را ارائه دهد.

در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف؛
اروپایی ها نه آبرو دارند و نه جایگاه

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت:

بر مبنای تصمیمات رهبران دو کشور، همکاری‌های متنوع دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی در جریان بوده است. این همکاری‌ها از هر زمان دیگری گسترده‌تر و راهبردی‌تر است. خوشحالیم که همکاری‌های ما در منطقه به نفع صلح و امنیت و در جهت جلوگیری و توقف خونریزی در منطقه و در جهت مبارزه با تروریسم و افراطی گری است. ما این همکاری‌ها را در قالب آستانه و سایر قالب‌ها ادامه خواهیم داد.

به گزارش اسپادانا خبر، ظریف گفت:

توافق فرهنگی میان دو کشور به امضا رسید و در مورد سایر حوزه‌ها از حوزه اقتصادی تا حوزه همکاری‌های هسته‌ای گفتگوهای بسیار خوبی داشتیم و توافق‌های خوبی صورت گرفته است. باید کشورهای خلیج فارس و دیگران بتواند مسائل را در قالب گفتگو به جز برجام که بحث مستقلی است، صحبت کنند. درباره برجام نیز گفتگوهای جدی و دوستانه ای داشتیم و هماهنگی بیشتر در رفع تحریم ها داشتیم.

وزیر امور خارجه ایران از موضع قوی روسیه درباره خرابکاری در نطنز تشکر کرد و گفت: 

ضرورت دارد این همکاری ادامه پیدا کند و آمریکا بدون توقف در اجرای تعهداتش تمام تحریم‌ها را رفع کند و ایران پس از راستی‌آزمایی اقدامات خودش را انجام خواهد کرد. هیچ مشکلی با اجرای تعهدات برجامی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند نداریم اما آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی نخواهد بود و تنها وضعیت را برای آن‌ها دشوارتر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در واکنش به تحریم های حقوق بشری اروپایی‌ها بر علیه تعدادی از مقامات ایرانی گفت:  

اتحادیه اروپا در سالهای گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خود و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داده که کم‌کم موضوعیت خود را در روابط بین‌الملل از دست می دهد. امروز هم به جای اینکه که اروپایی‌ها اقدام آمریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی 82 میلیون ایرانی را محکوم کنند و به جای اینکه علیه اقدام درباره سایت غنی‌سازی تحت نظر آژانس هست، اقدام کنند با یک اظهار نظر نرم از کنار آن عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی کشور اقدام کنند. اینها فقط باعث می‌شود اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که جایگاهی در دنیا ندارد.اتحادیه اروپا در واقع دنباله رو نه تنها سیاست‌های آمریکاست بر کسی دنباله‌رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است و این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد. ما با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی در مورد این اقدام را اعلام کردیم و در حال بررسی تحریم علیه افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند، هستیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

او با بیان اینکه اروپایی‌ها قبل از هرچیز باید به فکر حیثیت خودشان باشند گفت: 

اروپا باید بداند در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد و نمی‌تواند دنیا را موعظه کند. اروپایی که بیگانه ستیزی و اسلام ستیزی در آن شرایط وحشتناکی را برای مسلمان‌ها ایجاد کرده، نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کنند و اروپایی‌ها هرچه زودتر این را بفهمند، زودتر متوجه می‌شوند که؛
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست   عرض خود میبری و زحمت ما می‌داری

وی گفت: آمریکایی‌ها باید یک واقعیت را درک کنند که تحریم یک ابزار برای گرفتن امتیاز از ایران نیست. تحریم‌ها یک بار است بر دوش سیاست خارجی آمریکا که تا امروز فقط نتیجه متضاد داده است. فراموش نکنند زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد ایران 300 کیلو اورانیوم غنی شده داشت امروز بالای چهار هزار کیلو دارد. زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد، ایران فقط از سانتریفیوژ IR1 استفاده می‌کرد. امروز زنجیره‌های IR6 کار می‌کند. فراموش نکنند که قبل از اقدام تروریستی اخیر پنج هزار سانتریفیوژ IR1 در نطنز غنی سازی می‌کرد، بعد از اقدام تروریستی پریشب اگر قرار باشد برگردیم حتما به سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برمی‌گردیم چه IR1 و چه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر. ‌این را آمریکا باید بعد از 42 سال امتحان مردم ایران فهمیده باشد که راه برخورد با ایران، تهدید و تحریم نیست. راه برخورد با ایران، تروریسم هسته‌ای نیست. اگر آمریکا می‌خواهد بتواند به برجام برگردد باید کلیه تحریم‌ها را بردارد و فهرست تمامی تحریم‌ها را ارائه دهد. براساس برجام این وظیفه آمریکاست که فهرست تحریم‌ها را ارائه دهد البته ما یک فهرست مثالی نه فهرست کامل ارائه داده‌ایم که بدانند با چی بحث می‌کننداما طبق برجام وظیفه آمریکاست که کلیه تحریم‌ها را اولا اعلام کند و ثانیا بردارد و این سیاست غیرقابل تغییر ماست. ایران هم اعلام کرده است. ما نبودیم که از برجام خارج شدیم. ما نبودیم که آمدیم آن کاغذ را جلوی دنیا نشان داده و امضا کردیم که از برجام خارج شدیم و افتخار کردیم. این دولت آمریکا بود این ما نبودیم که گفتیم علیه ایران جنگ اقتصادی راه بیاندازید این دولت آمریکا بود. ما کاری نداریم پمپئو وزیر خارجه ترامپ بود یا وزیر خارجه کسی دیگر بود. وزیر خارجه ایالت متحده آمریکا اعلام کرد اگر ایران می خواهد شهروندانش غذا بخورند باید حرف ما را گوش دهند. آن آقا الان در خانه اش با یک موجود نامرئی شطرنج بازی می کند و چیپس چینی می خورد، او دنبال کار خودش است این ها باید بدانند اگر همان سیاست را اجرا کنند به نتیجه نمی رسد آمریکا باید این تفکر را متوقف کند که از راه تهدید می تواند امتیاز بگیرد. آمریکا به ما نمی خواهد صدقه دهد باید وظایف خود را انجام دهد هر تهدید و تحریم علیه ایران برای نابودی برجام بوده از این رو همه تحریم ها باید برداشته شود ما هم راستی آزمایی می کنیم. 

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی رسانه‌های غربی مدعی شده اند که خرابکاری در سایت نطنز ۹ ماه فرایند غنی سازی را در این سایت عقب انداخته و دست مذاکره کنندگان ایرانی را در مذاکرات خالی کرده گفت:

آنچه در نظنز انجام شد، شرایط را برای ایران امکان پذیر می‌کند که به طور قانونی برای جبران این حماقت تروریستی هر کاری برای پیشرفت هسته ای در نظنز انجام دهد. در آینده نزدیک نظنز با سانتریفوژ های پیشرفته‌تر جلو خواهد رفت.

وی با اشاره اینکه تحقیقات درباره عوامل حادثه نظنز در حال انجام است، تاکید کرد:

اگر اسرائیل مسئول باشد پاسخ خواهد گرفت. اگر اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند مانع رفع تحریم های علیه ملت ایران شوند، اشتباه می‌کنند و دست ایران هم در مذاکره هم در آینده هسته‌ای قوی تر خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان