اعضای برجام این چند مورد باقی مانده را هم بپذیرند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 5:04

اعضای برجام این چند مورد باقی مانده را هم بپذیرند

شماره: 13748
Aa Aa

روحانی گفته اگر روزی نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشته باشیم همان روز و همان ساعت غنی‌سازی بالاتر را انجام می‌دهیم اما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

در آیین الحاق ناوشکن دنا به ناوگان نیروی دریایی؛
اعضای برجام این چند مورد باقی مانده را هم بپذیرند

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در آیین بهره‌برداری از طرحهای ملی وزارت دفاع و الحاق ناوشکن دنا به ناوگان نیروی دریایی گفت:

صنایع دفاع کشور با دست متخصصین خود ظرف ۸ سال یک ناوشکن بسیار مهم را از آغاز تا پایان تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌کند و امروز این ناوشکن آماده است که انواع ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد. امروز وزارت دفاع دو ناو را در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی قرار داد.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی با بیان اینکه امروز دولت در خدمت ملت و نیروهای مسلح است افزود:‌

علیرغم سه سال و نیم جنگ تحمیلی اقتصادی که هر کشور دیگری را به زانو در می‌آورد ملت ما سروقامت ایستاد و دولت با تمام توان مقاومت کرد و می‌کند و توانسته نیازهای ضروری مردم و نیروهای مسلح را تامین کند.  

روحانی با بیان ان که به زودی بندر جاسک یک بندر مهم صادراتی برای نفت ایران خواهد بود گفت:

تا امروز اگر نفت ایران در جزیره خارک آماده صادرات می‌شده است از این به بعد هم در خارک و هم در جاسک  صادرات نفت امکان‌پذیر خواهد بود و این کار استراتژیک و بی‌نظیر دولت یازدهم و دوازدهم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.  

او با بیان اینکه قدرت و توان نیروهای مسلح صرفا برای بازدارندگی و دفاع پشیمان‌کننده است ادامه داد:

نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایرانهیچ‌گاه قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و ندارند و ما به همسایگان عزیزمان بسیار با صراحت اعلام می‌کنیم که قدرت نیروهای مسلح ما پشتیبان و حافظ شما هم هست و علیه شما نیست. ارتش جمهوری اسلامی ایران مدافع استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است و جهانیان دیدند در عراق، سوریه، یمن یا هر جای دیگر که تروریست‌ها خواستند حضور و حاکمیت پیدا کنند این نیروهای مسلح ایران بودند که به درخواست آن کشور به کمک ارتش‌های آن کشورها شتافتند و دست تروریست‌ها را از منطقه قطع کردند. ما در دفاع از کشورمان نه نیازمند به سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و نه در پی به‌دست آوردن سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و نه آن را اخلاقی و مجاز می‌دانیم. این فتوای صریح فرمانده کل قوا و رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ایشان سلاح کشتار جمعی را خلاف فتوای خودشان و خلاف اخلاق و معیارها و موازین اسلامی دانستند. ما قربانی سلاح کشتار جمعی در جنگ تحمیلی هشت ساله هستیم اما دنبال توانمندی هسته‌ای، هوایی، فضایی، موشکی برای صنعت داخلی و توانمندی و فناوری ‌های نوین خودمان هستیم. قدرت هسته‌ای ما ساخت سلاح هسته‌ای نیست. آمریکا و اروپا ایران را به خوبی بدانند و بفهمند. ما قادر به غنی سازی ۲۰ درصد هستیم و دیدید که دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۳ درصد را انجام داد و اگر ما روزی نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشته باشیم همان روز و همان ساعت غنی‌سازی بالاتر را انجام می‌دهیم اما در عین حال دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. غنی‌سازی ما برای نیازمندی‌های کشورمان در بخش‌های پزشکی و صنعت انرژی و در سایر بخش‌ها هست و فعالیت ما کاملا صلح‌آمیز است. ملت ما قدرت توانمندی و ایستادگی در برابر قدرت‌های جهان دارد و شما دیدید پهپاد بزرگترین قدرت نظامی جهان یعنی آمریکا را سرنگون کردیم و آن روز که لازم بود پایگاه او را موشکباران کردیم.

رییس جمهور ایران تاکید کرد: ما قصد جنگ و تنش نداریم اما در عین حال در برابر قدرت‌های متجاوز هم سر فرود نخواهیم آورد. امروز در مذاکرات این نکته به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی‌ها و بقیه کشورهای پنج به علاوه یک به تمام تعهدات خودشان بدون استثنا عمل کنند بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی ایران هم به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد و این پیام صریح جمهوری اسلامی ایران به اروپا و آمریکا است.

 روحانی خطاب به اعضای برجام گفت:

همانطور که بسیاری از تعهدات تان را قبول کردید و اعلام کردید که اجرا خواهید کرد این چند مورد باقی مانده را هم بپذیرید تا منطقه ما و جهان شاهد صلح و آرامش بیشتر و تعامل سازنده بیشتر باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان