امام جمعه پناه همه اقشار جامعه است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 22:25

امام جمعه پناه همه اقشار جامعه است

شماره: 24422
Aa Aa

حتما بساط بی‌حجابی برچیده می‌شود اما نحوه اجرایش تدبیر می‌طلبد| امامان جمعه به عنوان چهره مصلح شناخته می شوند و حساسیت ان ها به فساد نعمت الهی است| سرباز امام و رهبری هستم| اجازه نخواهیم داد فساد لانه‌گزینی کند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران؛
امام جمعه پناه همه اقشار جامعه است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در گردهمایی سراسری نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر ایران تصریح کرد:

جایگاه نماز جمعه بسیار اثرگذار است و کارکردهای بسیاری در حوزه عبادت، معنویت، مقاومت و ایستادگی و هم در تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی دارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی، امام جمعه را به عنوان پناه مردم در شهرستان و استان نامید و گفت:

حقیقتا امام جمعه به عنوان پناه همه اقشار جامعه و چهره امید آفرین است که در سخنان و تبیین های خود و تنویر افکار عمومی از یک سو امید آفرینی کرده و از سوی دیگر گره‌های ذهنی فرد و جامعه را را باز می‌کند. 

رئیسی با بیان اینکه امام جمعه در جایگاه نیروسازی برای کشور، نظام و دستگاه‌های کشور قرار گرفته اظهار داشت:

همچنین در بسیج و دفاع از کشور و نقش آفرینی برای دفاع مقدس در دوره سازندگی و در ادوار مختلف در کشور نماز جمعه و ائمه جمعه نقش داشته اند و امروز در دوره عدالت و پیشرفت در کشور حقیقتا ائمه جمعه در جایگاه تعدیل و تعلیم نقش آفرین هستند. امامان جمعه در جایگاه تعلیم نفوس برای آگاهی بخشی و علم افزایی در جامعه و در مسیر تعدیل  برای اجرای عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی در جامعه همت گماردند. همچنین در راه مبارزه با فساد و فقر به عنوان مسائلی که به هیچ عنوان شایسته نظام اسلامی نیست ائمه جمعه در سخنان خود حساسیت نشان می دهند که این نعمت الهی است.

وی تذکرات ائمه جمعه برای مسئولان را یک گوشزد و برای مردم نیز نعمت دانست و افزود:

این تذکرات از این جهت است که احساس می کنند دیده می شوند و عدالت خواهی و حق طلبی دارند. امامان جمعه به دنبال اصلاح در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند و به عنوان چهره مصلح در جامعه شناخته می شوند که دنبال اصلاح واقعی هستند و دلسوزند.

او با بیان اینکه همواره علمای بزرگ در طول تاریخ هم در جایگاه آگاهی بخشی و علم افزایی و هم در جایگاه اجرای عدالت بوده اند اظهار داشت:

در جایگاه مبارزه با فساد، فقر، ناهنجاری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز ائمه جمعه همواره نقش آفرین بوده اند و کوچکترین ناهنجاری ها را  بر نمی تابیدند. بسیاری در این راه شهید شده و حتی سلامت جسمی خود را از دست داده اند. روحانیت در بین اقشار و اصناف اجتماعی ما بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است. در همه عرصه ها از نظر آمار بیشترین شهدا از میان روحانیت است و چهره های تابناکی وجود دارد که همه بزرگان ما هستند که همواره باید از آنها قدردان بود چراکه راه نورانی را برای ما گشودند به ویژه ائمه جمعه ای که شهدای محراب نام گرفته اند چه کسانی که در این کسوت در جبهه های جنگ علیه باطل ظاهر شدند و چه آنهایی که در برابر جریان نفاق و کجی ها و انحرافات ایستادگی کردند و هرگز تسلیم نشدند و یک قدم عقب نشینی نکردند. آنها نظارگر و الگویی برای ما هستند. 

رئیس‌ی با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان اقتصادی از مهمترین دلایل تورم، مساله رشد نقدینگی است افزود:

رشد نقدینگی که ابتدای دولت سیزدهم ۴۷ درصد بود اکنون به ۲۷ درصد کاهش یافته است و هدفگذاری کرده‌ایم که تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش یابد

او با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی کاملا در کشور مهار شده است گفت:

یکی دیگر از علل افزایش نرخ تورم ناترازی بانک‌هاست. دولت با همه توان تلاش می‌کند که بانک‌های ناتراز یا از گردونه خارج شوند و یا انضباط مالی را رعایت کنند. چند بانک را از گردونه خارج کردیم و برای بقیه نیز هشدار صادر کرده‌ایم. تیم اقتصادی مشخص شده که بر عملکرد نظارت کند و اگر کوچکترین خطایی داشته باشند از گردونه خارج شوند. بسیاری از عزیزان دولت گذشته خودشان به من گفتند که شما چه کار می‌خواهید انجام دهید در شروع کار؟ پاسخ دادم که توکل به خدا، اعتماد به نفس و اعتماد به داشته‌های کشور راه را برای ما باز خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه پرچم این گفتمان در دست امام (ره) بود و امروز در اختیار رهبر معظم انقلاب است اظهار داشت:

من به عنوان سرباز باید مجری این گفتمان باشم. چرا در حوزه اقتصادی چشم به بیرون دوخته باشیم و منتظر بمانیم که دیگران چه روزی لبخند می‌زنند و چه روزی اخم می کنند؟ 

وی با اشاره به اینکه دشمن در حال رصد است و می داند مولفه‌های قدرت، توانایی علمی، رزمی و حضور مردم است تاکید کرد که در پرتوی این قدرت باید کار و تلاش کرد. دولت سیزدهم بدون استقراض و چاپ پول با ایجاد درآمد برای کشور کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی را که در آغاز دولت با آن مواجه بود را پشت سر گذاشت و تلاش شد آنچه موجب تورم است را رفع کند. سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشتیم و تلاش بر این است که در سال ۱۴۰۲ هم همین‌گونه عمل شود. ما تلاش می کنیم هزینه ها را افزایش ندهیم و از مجلس هم می خواهیم کمک کند که ناترازی در بودجه نداشته باشیم زیرا کسری بودجه سبب مشکلات می شود.

وی با اشاره به اینکه گازهای مشعل از موضوعاتی بود که با ایجاد آلایندگی مردم را رنج می‌داد بیان داشت:

تا قبل از این دولت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت کار می کرد اما اکنون و در دولت سیزدهم بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت همکاری می‌کند و گازهای مشعل در حال کنترل است و این ثروت ملی حفظ خواهد شد.

رئیسی افزود: 

نیاز کشور به ساخت سالی یک میلیون واحد مسکن قطعی است و باید سالی یک میلیون واحد ساخته می‌شد که نساختند و ما کمبود داریم و باید این کمبودها جبران شود. اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت در کشور داریم و در برخی موارد به افراد زمین داده شده به ویژه در شهرهای کوچک که تأمین زمین راحت تر است البته در شهرهای مرکز استان دسترسی به زمین مقداری مشکل تر است اما در هر صورت کار در حال پیگیری است.

رئیسی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار از ۲۴۰ هزار واحد مسکن باقی مانده از دولت‌های قبل تحویل مردم شده گفت: 

دولت سیزدهم وارث ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده از دولت‌های گذشته است در حالی که بودجه‌ها و اعتباراتی که از مردم اخذ شده بود نیز در بخش‌های دیگر مصرف شده بود. تا امروز بیش از ۱۱۰ هزار واحد از این مسکن‌ها تحویل شده است و هدفگذاری شده که تا چهارماهه اول سال آینده تمام تعهدات ولو آنکه تعهد دولت‌های پیشین بوده ما بتوانیم به این تعهدات وفا کنیم.

او با بیان اینکه در حوزه سلامت کارهای زیادی در دولت سیزدهم انجام شده و مراکز درمانی که سالیان سال در بخش های مختلف کشور معطل مانده بود در این دولت دنبال شده است گفت:

طی بیش از دوسال فعالیت از میزان تخت های موجود کشور ۱۵ هزار تخت معادل ۱۰ درصد تخت های بیمارستانی کشور مربوط به این دولت است. بیمه سلامت در کشور بسیار توسعه یافته است و پزشک متخصص چند برابر گذشته در مناطق محروم حضور دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است افزود:

در سفرهای استانی یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، احیای کارخانجات تعطیل و نیمه‌تعطیل است. آمار بانک جهانی و چشم‌اندازی که از آینده رشد اقتصادی ایران با درنظر گرفتن ۱۲ شاخص اقتصادی ارایه شده است رشد تولید و رشد تجارت در کشور را نشان می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه نظام تعرفه گذاری پرستاری پس از ۱۱ سال در دولت سیزدهم اجرایی شد تصریح کرد:

نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ تا ۱۱ سال در این دولت اجرا و وضعیت بسیاری از اقشار در قانون بودجه و با پیگیری‌های دولت کاملا متفاوت شد. در هنگام آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز ۸ هزار مگاوات به تولید برق کشور افزوده شده و  مشکلات در حال رفع شدن است. صنایع را از برق خانگی مستقل کرده‌ایم به گونه‌ای که خود نیروگاه داشته باشند و بتوانند برق موردنیاز خود را تامین کنند. همچنین ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه برای صنایع در حال ساخت است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. برای تولید ۳۵ هزار مگاوات برق، تامین یک میلیارد مترمکعب آب در حوزه شهر و روستا و رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با قدرت و سرعت در حال دنبال کردن اهداف هستیم.

او با بیان اینکه برنامه ریزی کرده بودیم که تا پایان این دولت ۱۲۵ هزار هکتار زهکشی اراضی شود اما تا امروز  ۱۲۲ هزار هکتار آن انجام شده است. در حوزه کشاورزی باید خودمان تولیدکننده کالاهای اساسی بوده و نباید واردکننده باشیم اما در حالی واردکننده ایم که ظرفیت تولید داخل را داریم. 

به گفته وی تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است:

روز اولی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد دولت ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید اما سال گذشته ۷ و نیم میلیون تن و امسال حدود ۱۱ میلیون تن از کشاورزان گندم خریداری شده و رو به افزایش است. در بخش های صنعت و کشاورزی هم می توان در کشور کار کرد و زمینه کار زیاد است و برای امیدواری هر چه بیشتر مردم باید تلاش کرد.

رئیسی اظهار داشت:

گاه دغدغه ای در یک سفر استانی به من منتقل شده و من در همان ۴۸ ساعتی که در استان بوده ام بررسی کرده و طی همان مدت دو نفر را جابجا کردم. در مواردی هم که از قبل بررسی کرده ام با حضور جلسه شورای اداری استان اعلام کرده ام ۱۲ مدیر همین امروز باید جابه‌جا شود. آنچه خانواده شهدای کرمان که بعضا هنوز عزیزشان تدفین نشده بود از من می خواستند این بود که حفظ ارزش های انقلاب و امام و رهبری یادتان نرود و خواسته دیگرشان هم انتقام گرفتن از جلادانی بود که این روزها مردم را به خاک و خون کشیده اند. همچنین تقاضای دیدار با رهبر انقلاب را داشتند که من به رهبر انقلاب منتقل کردم و فرمودند زمانش را تنظیم می کنم.

او اضافه کرد:

بیش از هر کسی رئیس دولت باید مدعی مبارزه با فساد باشد و هر موردی از فساد و ناهنجاری که در دولت یا دستگاه ها باشد کشف کننده و پیگیری کننده آن خود مسئولان باشند و این رویه باید بعد از این هم ادامه یابد. ممکن است هر کسی دچار خطا شود اما مردم بدانند به هیچ عنوان در هیچ جایگاهی اجازه نخواهیم داد فساد لانه گزینی کند. در این دوره هر فصل من جلسه مشترک استانداران و وزرا را بدون تعطیلی برگزار می کنم؛ این قول را عملی کرده ام و بنا داریم اختیارات استانداران را افزایش دهیم چرا که من به تمرکززدایی معتقدم تا میزانی که به کار سلسله مراتبی ضربه نزند.

وی یادآورشد:

از ابتدای دولت پیشنهاد کردیم حق مالکانه معادن، مولدسازی اموال و دارایی مازاد دولت و واریز آن به یک حساب و بازگشت مالیات دریافتی از هر استان به همان استان را اجرایی کنیم و تحت عنوان صندوق عدالت و پیشرفت در اختیار شورای برنامه ریزی استان ها قرار گیرد ولی مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد. اکنون هم به دنبال آن هستیم تا درآمد مولدسازی ها را به خود استان ها بدهیم و این موضوع را به استانداران اعلام کرده ایم که هر چه از دارایی های مازاد دولت را بفروش برسانند، درآمد آن را به خود شما می دهیم تا در پروژه های نیمه تمام و گره گشایی از خود استان هزینه شود.

ابراهیم رئیسی گفت:

«با حمایت‌های شما و مردم حتما بساط بی‌حجابی برچیده می‌شود اما نحوه اجرایش تدبیر می‌طلبد

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان