ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 17:54

ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شد

شماره: 20505
Aa Aa

امیر سعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران می گوید چنین چیزی در تاریخ سابقه نداشته که بدون هیچ دلیلی یکی از اعضا را از این نهاد حذف کنند.

با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع؛
ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شد

قطعنامه پایان دادن به حضور ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل به تصویب رسید.

به گزارش اسپاداناخبر، قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن رای منفی دادند.

در مقابل کشورهای آرژانتین، اتریش، بلژیک، بنین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کلمبیا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فتلاند، فرانسه، یونان، گواتمالا، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیبریا، لیبی، مونته‌نگرو، نیوزیلند، پاناما، پرو، پرتغال، کره جنوبی، بریتانیا و آمریکا به این قطعنامه رای مثبت دادند. 

کشورهای بنگلادش، کنگو، ساحل عاج، گابن، هند، اندونزی، مکزیک، موریتانی، تایلند، جزایر سلیمان، تونس و تانزانیا از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند. 

  •  

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای اجتماعی و اقتصادی این سازمان درخصوص لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن گفت:

ما امروز شاهد برهان دیگری از سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال مردم ایران هستیم. آمریکا و متحدانش در تحت لوای دفاع از زنان ایران این مسئله را سیاسی کرده‌اند. ایالات متحده و شرکایش بارها تلاش کرده‌اند دولت‌های مشروعی را ابزارهای آشکار سرنگون کنند و اگر ناموفق بودند تلاش می‌کردند از طریق کودتا دولت‌های مشروع را سرنگون و دولت‌های دست‌نشانده‌ خود را به روی کار بیاورند. آن‌ها حتی گاهی وقت‌ها دانشمندان ما را ترور کردند. چون ما تسلیم سیاست‌های مستکبرانه آن‌ها نشدیم از سیاست‌های فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه خود استفاده کردند و دسترسی ما به داروها رو مختل کردند. اگر این روش‌ها به نتیجه نرسند تلاش می‌کنند که ما را از نهادها اخراج کنند. این سیاستی بوده که آن‌ها سال‌ها دنبال می‌کردند و در تلاش بودند تا جلوی پیشرفت ما ازجمله پیشرفت زنان و دختران‌مان را بگیرند. این مسئله واضح است. ایران در یک انتخابات دموکراتیک با بیش از 40 رای از پنجاه و چندی رای یکی از اعضای کمیسیون جایگاه زنان شده است. تقاضای آمریکا تماما غیرقانونی است و همانطور که شورا می‌داند چنین چیزی در تاریخ سابقه نداشته است که بدون هیچ دلیلی یکی از اعضا را از این نهاد حذف کنند. حتی در چارچوب رویه کاری شورا نیز نمی‌توان از این تقاضا حمایت کرد. اینکه یک عضو بخواهد از عضو دیگری انتقام بگیرد و براساس ادعاهای بی‌پایه و اساس یک عضو را انتخاب شده را از کمیسیون حذف کند خلاف منشور سازمان ملل و قانون بین‌الملل است. آمریکا چنین اقدام غیرقانونی را علیه ایران در پیش گرفته - که بخشی از سیاست دیرپایه و خصمانه این کشور علیه مردم ایران است - خطری علیه حیثیت سیستم سازمان ملل متحد، روح منشور این سازمان و حق حاکمیت کشورهای عضو محسوب می‌شود. این رویه‌ای خطرناک با پیامدهای خطرناک رقم خواهد زد. این یک مثال روشن دیگر از دموکراسی آمریکا است. آمریکا پیوسته از ارزش‌هایی همانند حقوق بشر سوءاستفاده می‌کند تا به اهداف نامشروع سیاسی خود برسد و از پلتفرم سازمان ملل و منابع آن برای پیشروی به سوی این هدف بهره می‌برد. این قطعنامه اشاره‌ای به درد و رنج مردم فلسطین که تحت اشغال اسرائیل هستند اشاره‌ای نمی‌کند و این خود نشان‌دهنده این است که این رویکرد تا چه میزان ریاکارانه می‌باشد. با اینکه فلسطین و درد و رنج آنجا در دستورکار شورای اجتماعی و اقتصادی شورا قرار دارد آمریکا در قبال آن سکوت کرده است. آمریکا شاهد بوده که جامعه زنان ایران با پویایی در زندگی اجتماعی و سیاسی کشور فعالیت می‌کند. ما می‌خواهیم بپرسیم که ما عضو کمیسیون مقام زن هستیم یا نه؟ زنان و دختران ایرانی در بسیاری از مجامع بین‌المللی نقش فعال دارند. کشورهای عضو باید هرگونه اقدامی که به خروج دموکراتیک رای‌گیری در این نهادها ضربه بزند را محکوم کنند. جمهوری اسلامی ایران قویا پیش‌نویس این قطعنامه را رد و آن را محکوم می‌کند و محترمانه از کشورها تقاضا می‌کند تا علیه آن رای بدهند.

 

نماینده آمریکا چه گفت؟

 در این جلسه نماینده ایالات متحده آمریکا حضور ایران در این کمیسیون را لکه ننگی برای سازمان ملل عنوان کرد.

وی افزود: «کنشگران حقوق زنان و معترضان در ایران از ما خواستند تا جمهوری اسلامی را از این کمیسیون اخراج کنیم. بعضی از آنها در این سالن هستند. باید طرف آن‌ها ایستاد.»

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد: این قطعنامه خواسته جامعه مدنی در ایران را منعکس می کند.

وی در تداوم اتهامات آمریکا مدعی شد که مهسا امینی بخاطر زن بودن کشته شد اما این امر غیر عادی در ایران نیست. دولت ایران می پنداشت مهسا امینی تنها یک مورد دیگر در سابقه طولانی خشونت آن در مقابل زنان است.

گرینفلید افزود: دولت ایران به اعتراضات با سرکوب پاسخ داده است و خبرنگارانی را که اقدام به انتشار اخبار کرده اند زندانی کرده است.

نماینده آمریکا مدعی شد: نیروهای امنیتی ایران هزاران نفر را بازداشت و شکنجه کرده و صدها نفر از معترضان را کشته است و اکنون تعداد زیادی از معترضان با حکم اعدام مواجه هستند.

وی ادعا کرد که مردم ایران خواستار لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن هستند و وظیفه این کمیسیون ترویج حقوق برابر و توانمند سازی زنان است. اگر اعضای این کمیسیون آن را تضعیف کنند، کمیسیون مقام زن نمی تواند به وظیفه خود عمل کند.

نماینده آمریکا مدعی شد: دلیل اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل بسیار روشن است. عضویت ایران لکه زشتی بر اعتبار این کمیسیون است و بر اعتبار آن صدمه می زند. امروز فرصت داریم انتخاب درستی انجام دهیم. بیایید رای دهیم و عضویت ایران را لغو کنیم.

نماینده ونزوئلا: قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن خصمانه است

نماینده ونزوئلا در این جلسه گفت: «می‌خواهیم در حمایت از منشور سازمان ملل صحبت کنیم. اصل چندجانبه گرایی یکی از بنیادهای سازمان ملل است. »

وی افزود: «اگر قدرت سیاسی بر حاکمیت قانون فائق شود نه تنها سیستم بین‌المللی را ضعیف می‌کند بلکه اجازه می‌دهد سازمان ملل پسرفت کند.»

وی تاکید کرد که «به نظر ما کشوری که عضو مشروع نهادهای بین‌المللی است نمی‌تواند از این کمیسیون اخراج شود. چراکه همه کشورهای سازمان ملل بر عضویت آن کشور توافق کرده‌اند. » وی افزود: «اگر قرار باشد کشوری اخراج شود باید گام‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرد. »

نماینده ونزوئلا تاکید کرد که «ما از تمام اعضای کمیسیون مقام زن می‌خواهیم از یک بدعت خطرناک جلوگیری کنند.»

وی گفت: «سنت خطرناکی را پایه‌گذاری می‌کند تا خودکامگی قدرت بگیرد. این کشورها می‌خواهند اراده سیاسی خود را تحمیل کنند.» . وی قطعنامه پیشنهادی آمریکا را غیردموکراتیک، خصمانه توصیف کرد و گفت که «یک دیکتاتوری را اعمال می‌کند.»

نماینده بریتانیا: اقدامات ایران با اهداف کمیسیون مقام زن مغایر بوده است

نماینده بریتانیا در سازمان ملل در جلسه کمیسیون مقام زن گفت: «مرگ مهسا امینی نشان دهنده وضعیت نامناسب حقوق بشر در ایران است. »

وی افزود: «بریتانیا رای مثبت به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن خواهد داد.»

وی تاکید کرد که «اقدامات ایران با اهداف کمیسیون مقام زن مغایر بوده است.» اینجا در سازمان ملل نمی‌توانیم ساکت بنشینیم تا این خشونت ادامه پیدا کند. »

نماینده اسرائیل: حضور ایران در کمیسیون مقام زن یک ابتذال است

نماینده رژیم صهیونیستی هم در این نشست، شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان فارسی بیان کرد و خواستار حذف ایران از تمام سازمان‌های بین‌المللی شد.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت: «کسی که از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا حمایت نکند همدست جنایت ‌های ایران است.»

وی افزود: «اصلا نباید سوالی درباره اخراج ایران باشد. این حرکت کوچکی است اما حرکت مهمی است.»

وی تاکید کرد که «حرکت مهم این است که توافق هسته‌ای با این رژیم انجام نشود. توافق هسته‌ای باید ملغی شود.»

وی تصریح کرد: «مردم ایران کسانی که رای منفی به این موضوع دهند می‌بینند.»

وی گفت: «۴۰ سال است که این رژیم تندرو شهروندان خود را می‌کشد. ایران هرگز نباید عضو کمیسیون مقام زن می‌شد. این خودش یک ابتذال است.»

نماینده سوریه: اگر ایران از کمیسیون مقام زن اخراج شود سنت خطرناکی ایجاد می‌شود

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: «ایران به‌صورت شفاف و دموکراتیک به عضویت کمیسیون مقام زن در آمده است.  این سنت خطرناکی است که ایران از کمیسیون اخراج شود.»

وی افزود: «این قطعنامه‌ها سیاسی است.» وی تاکید کرد که «ایالات متحده آمریکا در حال پیگیری سیاستی است که کار جمعی ما را تضعیف می‌کند و روی یکسری کشورهای خاص دست می‌گذارد.»

وی از کشورهای سازمان ملل خواست تا به این قطعنامه تن ندهند و با تلاش‌های سیاسی برای زیر سوال بردن اصل چندجانبه گرایی همراه نشوند. این خلاف اصول منشور سازمان ملل است.»

نماینده روسیه: عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون هم به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود

نماینده روسیه در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: «شما اصلا تعریف سازمان ملل را خوانده‌اید؟ همکاران غربی ما عادت دارند ساختارهای کارآمد بین المللی را تخریب کنند... عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود. تنظیم‌کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد بایستی نگاهی به سوابق خود در نقض حقوق بشر بیندازند. آیا بعد از قتل اشلی بابیت در روز حمله به ساختمان کنگره آمریکا، دموکراسی‌های غربی خواستار حذف آمریکا از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند؟»

نماینده چین نیز گفت:

حذف ایران از کمیسیون مقام زن رویه‌ای خطرناک را پایه‌گذاری خواهد کرد. قطعنامه برای پایان عضویت ایران در کمیسیون مقام زن قلدری آشکار، ریاکاری و استاندارد دوگانه است. حکومت ایران و مردم این کشور می‌توانند مسائل داخلی را بدون دخالت دیگران مدیریت کنند.

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل واکنش نشان داد.
او گفت:

این اقدام مغرضانه تلاشی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی یکجانبه و ناديده گرفتن رويه انتخابات در نهادهای بين‌المللی است. محروم کردن يك عضو قانونی كميسيون مقام زن، بدعت سیاسی، اعتبار زدایی از این تشکل بین‌المللی و ايجاد كننده رويه‌ای یکجانبه برای سوء استفاده‌های آتی از نهادهای بین‌المللی است. مضحک اینکه رژیم جعلی‌ اسرائیل با سوابق سیاه جنایات سازمان یافته علیه ملت فلسطین با حمایت آمریکا و اذنابش عضو کمیسیون مقام زن به شمار می‌رود. آمريكا نمی‌تواند با سیاه نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی بر نقض گسترده حقوق عامه ملت و خاصه زنان ايران از طریق تحمیل تحریمهای یکجانبه در چند دهه متمادی سرپوش گذارد.  اقدام آمریکا از نگاه ملت ایران و در محکمه قضاوت وجدانهای بیدار و دولتهای مستقل جهان محکوم و غیرقابل قبول است.

  •  

واکنش سخنگوی سازمان ملل به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت:

این یک تصمیم از سوی اعضای اکوسوک بود و دبیرکل سازمان ملل در آن دخالت نداشته است. اطلاعی از مشورت با بخش حقوقی سازمان ملل درباره این اقدام ندارم.

  •  

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در واکنش به قطعنامه خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن در توییتر نوشت:

طنز تلخی است که رژیم آمریکا خود را حامی و مدافع حقوق زنان و دختران ایرانی معرفی می کند! آمریکا با حمایت همه جانبه از ترور هزاران زن و کودک ایرانی توسط گروهک های تروریستی، اعمال تحریم های ظالمانه و وحشیانه با آثار جبران ناپذیر بویژه بر زنان و کودکان‌ ایرانی و حمایت همه جانبه از کشتار زنان و کودکان ایرانی توسط رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی نشان داده‌ است به تنها چیزی که در ایران نمی اندیشد، حقوق زنان و دختران است. این رژیم در پس بیانیه ها و اظهارات مزورانه و ریاکارانه خود، تنها منافع و اهداف غیرانسانی و ضد حقوق بشری خود را پیگیری می کند.

  •  

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنانی در کنفرانس وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ بعلاوه چین گفت:

در جریان محرومیت غیرقانونی ایران از عضویت در کمیسیون مقام زن، آمریکا با دیکتاتوری یکجانبه، قلدرمآبی و ریاکاری، رویه های قانونی را نقض کرد.

وی با تاکید بر موضوع اصلی کنفرانس وزرای امور خارجه ی گروه ۷۷ بعلاوه چین،یعنی بررسی چالش‌های کنونی و ایجاد تاب‌آوری در برابر بحران‌های آینده، یکی از مهمترین بحران های کنونی در جهان را خطر اتخاذ رویکردهای یکجانبه در قبال مسائل چندجانبه دانست و افزود:

چندجانبه گرایی همچنان از همه سو از جمله از طرف یکجانبه گرایی خطرناک، تحت فشار شدید قرار دارد و نمونه بارز چنین خطری را دیروز در نشست اکوسوک شاهد بودیم که متأسفانه بار دیگر دیکتاتوری یکجانبه، قلدرمآبی محض، ریاکاری، سوء استفاده از قدرت سیاسی، ارعاب و اجبار و نیز بکارگیری استانداردهای دوگانه توسط آمریکا و متحدانش، بر چندجانبه گرایی، رویه های قانونی و حاکمیت قانون فائق آمد و در نتیجه آن، جمهوری اسلامی ایران به ناحق از عضویت قانونی خود در کمیسیون مقام زن محروم شد.

وی ادامه داد:

در پی این ماجراجویی سیاسی، سازمان ملل متحد و ارگان های اصلی آن و ارزش های اساسی ملل متحد از طریق تضعیف اصول منشور و دستکاری آیین کار اکوسوک توسط آمریکا مورد تهاجم قرار گرفت لذا اگر واقعاً به دنبال راه‌حلی برای بحران‌های جهانی هستیم باید در مقابل این گونه اقدامات یکجانبه و غیرقانونی بایستیم و در غیر این صورت، همه ما، دیر یا زود با پیامدهای فاجعه بار چنین رویکردی مواجه خواهیم شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان