ایران اسرائیل را به عنوان مسئول ترور فخری زاده معرفی کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 9:44

ایران اسرائیل را به عنوان مسئول ترور فخری زاده معرفی کرد

شماره: 11980
Aa Aa

خطیب زاده درباره ادعای حضور یک پهپاد اسرائیلی در ترور فخری زاده گفته کارزار اطلاعاتی آلبانی، اسرائیل و واشنگتن نباید موجب سردرگمی شود.

در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
ایران اسرائیل را به عنوان مسئول ترور فخری زاده معرفی کرد

«سعید خطیب‌زاده» در نشست خبری مجازی با خبرنگاران گفت:

پس از ترور شهید فخری‌زاده تعداد زیادی از کشورها این اقدام را محکوم کردند. حجم بالایی از محکومیت را از کشورهای مختلف در حوزه‌های جغرافیایی منطقه دریافت کردیم. در خلیج فارس به جز یک کشور همه محکوم کردند و برخی با عبارات و تعابیر تندی این اقدام را محکوم کردند. در شرق، غرب و شمال هم این اقدام محکوم شد.

به گزارش اسپادانا خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یادآورشد:

از مدعیان حقوق بشر انتظار وجود داشت محکم‌تر محکوم کنند ولی به هر حال بخشی از سر این داستان به سیاست‌های آنها برمی‌گشت. این کشورها ضمن آنکه نمی‌توانستند این اقدم تروریستی را محکوم نکنند، دعوت به خویشتنداری کردند که عبارتی کمتر از انتظار ماست. بعد از این اتفاق، وزارت امور خارجه در بیانیه ای این اقدام را محکوم کرد وزیر امور خارجه هم در سطح بالا پیام داد و هم در توییتی تاکید کرد که مسئولیت این ترور برعهده اسرائیل است و انتظارات ایران را تشریح کردند. بلافاصله در نیویورک، نامه ما از سوی سفیر ایران به دبیرکل سازمان ملل تحویل داده شد و سفرای ما در بسیاری از کشورها اصل ماجرا را به همراه جزئیات آن به اطلاع پایتخت‌ها رساندند.  این راه ادامه خواهد یافت و ما به دنبال مسئولیت‌پذیری طرف مقابل هستیم. به نظر ما یکی از بهترین کمپین‌هایی است که می‌تواند موجب انزوای بیشتر رژیم اشغالگر اسرائیل شود.  

خطیب زاده درباره ادعای یک روزنامه عربی درخصوص ترور شهید فخری‌زاده و حضور یک پهپاد اسرائیلی در این باره گفت:

مراجع امنیتی و نظامی باید در این باره اظهارنظر کنند. سناریوهای هالیوودی زیاد مطرح شده است. کارزار اطلاعاتی که از آلبانی، اسرائیل و واشنگتن شروع شده نباید موجب سردرگمی ما شود.

خطیب‌زاده با اشاره به درخواست خویشتنداری از ایران از سوی کشورها در موضوع ترور شهید فخری‌زاده گفت:

آنها هرچه می‌خواهند، بگویند. وزیر امور خارجه استانداردهای دوگانه را شرم‌آور خواندند. ایران پاسخ خود را به عاملین و آمرین خواهد داد که متناسب، مستقل و با حداکثر درد خواهد بود. 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره واکنش ضعیف سازمان ملل متحد به ترور شهید فخری‌زاده گفت:

آنچه از سوی سازمان ملل مطرح شده، دو وجه دارد یک وجه جرم‌انگاری است ولی وجه دیگر، ادبیات خنثی آن است. اقای ظریف پاسخ درستی در توییت‌شان دادند و دعوت به خویشتنداری را شرم‌آور خواندند. امیدواریم پاسخ درست به این موضوع هرچه زودتر داده شود.

خطیب‌زاده درباره نقش امارات و بحرین در ترور شهید فخری‌زاده با توجه به عادی‌سازی روابط‌شان با اسرائیل اظهار داشت:

هر تهدید امنیتی متوجه ایران شود، بدون لحظه‌ای درنگ پاسخ داده می‌شود. به ظن پاسخ نمی‌دهیم بلکه به شواهد پاسخ می‌دهیم. آنها محکومیت شدید الحنی انجام دادند و به غیر از یک کشور، مابقی کشورها این اقدام را محکوم کردند.  

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان