ایران به پرداخت ۶۰۷ میلیون دلار غرامت به امارات محکوم شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 12:38

ایران به پرداخت ۶۰۷ میلیون دلار غرامت به امارات محکوم شد

شماره: 15037
Aa Aa

یک گروه داوری بین‌المللی در اختلاف کرسنت و شرکت ملی نفت و گاز ایران طرف ایرانی را به دلیل عدم اجرای تعهدات به پرداخت این غرامت محکوم کرده است.

در بیانیه شرکت دانه غاز امارات عنوان شد؛
ایران به پرداخت ۶۰۷ میلیون دلار غرامت به امارات محکوم شد

شرکت دانا گاز (دانه غاز) امارات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک گروه داوری بین‌المللی که به اختلاف کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت و گاز ایران رسیدگی می‌کرد طرف ایرانی را به دلیل عدم اجرای تعهداتش به پرداخت ۶۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت محکوم کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورنیوز، قرارداد معروف به کرسنت ۲۰ سال پیش میان شرکت ملی نفت و گاز ایران و کرسنت پترولیوم، از زیرشاخه‌های دانا گاز امارت عربی متحده بسته شد.

قرار بود ایران براساس تعهداتش در این قرارداد بخشی از گاز استخراج شده در یک میدان مشترک با امارات را در بازه زمانی ۲۵ ساله به کرسنت پترولیوم بفروشد اما این قرارداد هرگز اجرایی نشد.

قرارداد کرسنت به یکی از جنجالی‌ترین و سیاسی‌ترین پرونده‌های صنعت نفت و گاز ایران تبدیل شد. از سال‌های پایانی دولت محمد خاتمی، اصولگرایان، دولت اصلاحات و به‌ویژه شخص بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت‌های خاتمی و حسن روحانی را به خیانت و نادیده‌ انگاشتن منافع ملی متهم می‌کنند. زنگنه معمولا به این اتهام‌ها جواب نمی‌دهد و می‌گوید که قرار بر این است که سکوت شود.

دولت محمود احمدی نژاد پس از انتقادهای اولیه تلاش کرد تا این قراداد را اجرایی کند اما موفق نشد. در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت کرسنت اختلاف خود با شرکت ملی نفت و گاز ایران را به داوری بین‌المللی سپرد.

شرکت دانا گاز (دانه غاز) امارات اعلام کرده است که غرامت یاد شده صرفا به عدم ایفای تعهد ایران در دوره نخست قرارداد باز می‌گردد و این شرکت انتظار صدور رای ضرور و زیان بسیار سنگین‌تری علیه ایران را در مرحله بعد دارد.

هیئت داوری این قرارداد در پاریس مستقر است و احتمالا رای آتی خود را تا دو سال دیگر صادر خواهد کرد

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان