ایران تمام سناریوهای مرتبط با برجام را مدنظر دارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 0:39

ایران تمام سناریوهای مرتبط با برجام را مدنظر دارد

شماره: 23377
Aa Aa

سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی آید و همان روند مذاکرات است؛ در هر بازه زمانی متناسب با اقدام و رفتار طرف مقابل اقدام متقابل انجام می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ایران تمام سناریوهای مرتبط با برجام را مدنظر دارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خویش در واکنش به درگیری‌ها در کرکوک گفت:

در امور داخلی عراق مداخله ای نداریم و دولت عراق به مسئولیت خود در ایجاد ثبات در این کشور عمل می‌کند. حمایت از ثبات و امنیت در کشورهای پیرامون اولویت برای ایران است. هرگونه تهدیدات و بحران‌ها تاثیراتش در مرزهای آن نخواهند ماند. هرجایی که از ما کمکی خواسته شد ایران برای کمک و ثبات و یا حل اختلاف در کشورها عمل کرد. در ارتباط با سوریه هم تمامیت ارضی این کشور یک اصل اساسی است و همه اقوام و جریان‌های قومی در سوریه بخشی از هویت یکپارچه این کشور هستند و نیروهای اشغالگر باید خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش اسپادانا خبر، ناصر کنعانی با بیان این که فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم اظهار داشت:

در همه مذاکرات دوجانبه با کشورهای دوست و همسایه و عربی موضوع فلسطین را به‌عنوان یک موضوع محوری طرح کرده و بر اصل ضرورت حمایت از فلسطین، مردم فلسطین و مقاومت تاکید می‌کنیم.

او گفت که حضور و گسترش حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را عامل افزایش بی‌ثباتی و ناامنی تلقی می‌کنیم.

سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی آید

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت:

 سند سپتامبر همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است. آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در شهریور ۱۴۰۱ آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی در یک محاسبه غلط و با نگاه به اغتشاشات ایران و سرمایه‌گذاری در آن و نیم نگاهی به جنگ اوکراین در شهریور سال گذشته فرصت‌سوزی کرده و از جمع‌بندی این پیش‌نویس سرباز زدند.

کنعانی گفت:

ارتقای سطح روابط تجارت خارجی ایران بدون تردید در معیشت روزمره مردم تاثیر چشمگیر خواهد داشت. توافقات بین‌المللی و اسناد امضا شده و نقشه راه تنظیم شده و بسترهای حقوقی که ایجاد شده، می‌تواند در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت به نتایج ملموس و اثرگذاری در تقویت روابط اقتصادی و تجاری خارجی رهنمون و هدایت کند.

ایران تمام سناریوهای موجود در ارتباط با برجام را مدنظر دارد

وی ادامه داد:

ایران تمام سناریوهای موجود در ارتباط با برجام و جزئیات آن را مدنظر قرار داده و در هر بازه زمانی متناسب با اقدام و رفتار طرف مقابل، اقدام متقابل خود را انجام خواهد داد. باید منتظر موعد موردنظر (اواخر شهریور) باشیم و رفتار طرف مقابل را ببینیم.

برای صادرات نفت خود منتظر احیای برجام نمی‌مانیم

ناصر کنعانی در واکنش به ادعای بلومبرگ گفت:

ایران بارها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند و بی‌اثر‌کردن تحریم‌های ظالمانه را با جدیت دنبال می‌کند و در عمل هم این را نشان داده و اینکه منتظر احیانا برجام یا احیاناً نگاه دولت آمریکا دربارهٔ روابط تجاری ایران با دیگر کشورها یا صادرات محموله‌های نفتی خود نمی‌ماند.

تا الان روند تبادل زندانیان روند امیدوارکننده‌ای است

ناصر کنعانی در رابطه با موضوع زندانیان گفت:

با توجه به ماهیت فنی موضوع و توافق بر آزادسازی اموال و تبادل زندانیان یک بازه زمانی تعریف شده بود  ا الان روند تبادل زندانیان روند امیدوارکننده‌ای است. ما امیدوار هستیم در بازه زمانی تعریف شده، طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند و در همان بازه زمانی موضوع تبادل زندانیان انجام بشود. امیدواریم این اتفاق بیفتد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان