ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانيان به توافق رسيدند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 22:34

ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانيان به توافق رسيدند

شماره: 23067
Aa Aa

نيويورك تايمز نوشته پنج زندانی ايرانی آمريكايي آزاد و ٦ ميليارد دلار از دارايی های مسدود شده ايران برای هزينه در امور بشردوستانه آزاد خواهد شد.

چهار زندانی دو تابعیتی از اوین به هتل منتقل شدند؛
ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانيان به توافق رسيدند

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده اند.

به گزارش اسپادانا خبر، سی ان اناعلام کرد:

با توجه به اظهارات یک وکیل چهار آمریکایی که به صورت غیر  قانونی در  ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.

کریستین امانپور، مجری شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت:

«انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

بر اساس این گزارش سه زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و چهارمین فرد که نامش مشخص نیست از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند. دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است

 سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است افزود:

" هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد."

همزمان نيويورك تايمز به نقل از وكيل يكى از زندانيان ايرانى - آمريكايى نوشته است:

سرانجام پس از دو سال مذاكره محرمانه تهران و واشنگتن در مورد آزادى پنج زندانى ايرانى - آمريكايى به توافق رسيدند. به اين ترتيب پنج زندانى ايرانى آمريكايي آزاد مى‌شوند و ٦ ميليارد دلار از دارايى هاى مسدود شده ايران براى هزينه در امور بشردوستانه آزاد خواهد شد.

نیویورک تایمز نوشت:

مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. یکی از ۲ زندانی ناشناس آزاد شده «دانشمند» و دیگری «تاجر» است. زندانی پنجم که یک زن است پیش‌تر آزاد شده و در حال حاضر در مراقبت خانگی به سر می‌برد. دولت بایدن ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد کرده و آن را به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد. دولت قطر اموال ایران را کنترل خواهد کرد و تنها به ایران اجازه خواهد داد تا برای خرید کالاهای بشردوستانه از آن استفاده کند. این توافق در ماه مارس تقریبا کامل شده بود اما مذاکرات در این‌باره به دلیل دستگیری یکی از دو تبعه ناشناس آمریکایی توسط ایران متوقف شد.

یانیه کاخ سفید در مورد توافق ادعایی بین آمریکا و ایران

  •  

کاخ سفید طی بیانیه‌ای مدعی شد:

«ما تضمین‌هایی دریافت کردیم مبنی بر اینکه ایران پنج تن از آمریکایی‌های زندانی شده نزد خود را آزاد کرده و در وضعیت اقامت اجباری قرار داده است که ما این گام را دلگرم کننده می‌دانیم

  •  

مذاکرات برای آزادی نهایی زندانیان آمریکایی از ایران ادامه دارند

شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد:

ما تاییدیه‌هایی دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه ایران پنج نفر از زندانیانی که به صورت ناعادلانه دستگیر شده بودند را از زندان آزاد کرده و آنها را تحت بازداشت خانگی قرار داده است. ما تا زمانی که آنها به خانه‌شان در ایالات متحده بازگردند آرام و قرار نخواهیم داشت. تا آن زمان مذاکرات برای آزادی نهایی آنها کماکان ادامه دارد. بنابراین ما درباره وضعیت بازداشت خانگی آنها یا درباره تلاش‌هایمان برای اطمینان از آزادی آنها جزئیات ناچیزی برای ارائه دادن در اختیار داریم.

  •  

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خروج زندانیان دو تابعیتی از زندان اوین را تایید کرد.

او نوشت:

این خروج درچارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته دراجرای این توافق قرار است وجوه(پول‌های) توقیف شده ایران آزاد و به قطر منتقل شود.

  •  

نحوه بهره‌برداری از منابع مالی رفع توقیف شده در اختیار ایران است

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه اعلام کرد:

فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است. آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است. نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد. علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی د‌ور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدید توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

  •  

زندانیان آمریکایی احتمالاً سپتامبر ایران را ترک می‌کنند

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع مطلع مدعی شده خروج زندانیان آمریکایی از ایران چند هفته به طول خواهد انجامید. این منابع گفته‌اند احتمالاً این زندانیان در ماه سپتامبر از ایران خارج خواهند شد.

  •  

خروج زندانیان آمریکایی از زندان یک اتفاق مثبت است

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت:

ما به اعمال تحریم‌های خود علیه ايران و مقابله قاطعانه با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده آن در منطقه و فراتر از آن ادامه خواهیم داد. با پنج آمریکایی در ايران در تماس هستیم و آنها خوشحال هستند که آنها را از زندان بیرون می آورند. این یک اقدام مثبت است که پنج آمریکایی بازداشت شده در ايران در مراقبت خانگی قرار گرفته‌اند. ما از بازداشت هیچ آمریکایی دیگری در ايران به جز پنج آمریکایی تحت پوشش قرارداد مطلع نیستیم.

  •  

درباره بازگشت به برجام مذاکراتی نداریم

کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید نیز گفت:

گفت‌وگوها با طرف ایرانی برای آزادی زندانیان ادامه دارد. آنچه محقق شد یک گام مثبت است و یک توافق امضا شده نیست. به طور ویژه از حمایت‌های قطر در این مذاکرات تقدیر می‌کنیم.

او اعلام کرد که مذاکراتی با ایران درباره بازگشت به برجام نداریم.

 

منابع| ایرنا، ایسنا، تسنیم، مهر و فارس

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان