باید به جای کلمه "حجاب" از پوشش اسلامی استفاده شود | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 9:49

باید به جای کلمه "حجاب" از پوشش اسلامی استفاده شود

شماره: 6986
Aa Aa

آذرشب گفته: وقتی بسیاری از مسائل جامعه با منظومه فکری و عملی اسلام تطابق ندارد نمی‌توان تحمیل کرد که حجاب براساس دستورات اسلام رعایت شود.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران پیشنهاد داد؛
باید به جای کلمه "حجاب" از پوشش اسلامی استفاده شود

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، محمدعلی آذرشب، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عملکرد نامناسب ۲۶ دستگاه کشور در زمینه حجاب گفت: حجاب یک دستور اسلامی است که نباید از دیگر منظومه اسلامی آن را جدا کرد. البته در کشور ما دیگر موضوعات مانند اقتصاد همچنان مشکل دارد و با دستورات اسلامی تطبیق نمی‌کند یا فرهنگ و آموزش در کشور با دستورات اسلامی مطابقت ندارد و در مجموع بسیاری از مسائل در کشور ما با دستورات اسلامی فاصله دارد.

وی ادامه داد: وقتی بسیاری از مسائل در جامعه با منظومه فکری و عملی دستورات اسلامی تطابق ندارد نمی‌توان حجاب را از آنها جدا کرد و به مردم تحمیل کرد که باید حجاب را براساس دستورات اسلام رعایت کنند. باید منظومه فکری، فرهنگی و اجتماعی اسلامی به صورت یکجا در نظر گرفته و اسلام را در همه ابعاد پیاده کرد نه اینکه فقط در یک بعد بخواهیم دستورات اسلام را عملی کنیم.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: حجاب با احساس عزت اسلامی در جامعه ارتباط مستقیم دارد. هرگاه جامعه احساس عزت در جامعه داشته باشد پیوندش به دستورات اسلام از جمله حجاب محترم و مغتنم است. در زمان جنگ تحمیلی هر گاه رزمندگان اسلام پیروزی چشمگیری در جبهه بدست می‌آوردند حجاب در جامعه قوت می‌گرفت و هر گاه شکستی در جامعه بوجود می‌آمد حجاب کمتر مورد اهمیت قرار می‌گرفت!

یکی از عواملی که باعث می‌شود در خصوص حجاب هنجارشکنی ایجاد شود عدم عدالت اجتماعی است

آذرشب تصریح کرد: در حال حاضر نیز هر گاه مسائل اقتصادی در جامعه به گونه‌ای اجرا شود که عدالت اجتماعی رعایت شود، بی‌شک موضوع حجاب از سوی مردم اهمیت پیدا می‌کند و عکس آن نیز زمانی اتفاق می‌افتد که مسائل اقتصادی باعث بی‌عدالتی در جامعه شده که در نتیجه مردم نسبت به حجاب کم اهمیت می‌دهند.

وی با تاکید براینکه در یک جامعه باید همه دستورات منظومه اسلامی را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر دستورات اسلام در دیگر مسائل ما رعایت شود قطعا حجاب هم رعایت خواهد شد اما اینکه فقط بخواهیم به تنهایی بر حفظ حجاب تاکید داشته باشیم قطعا پاسخ مثبتی نخواهیم گرفت.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از عواملی که باعث می‌شود در خصوص حجاب هنجارشکنی ایجاد شود عدم عدالت اجتماعی است تصریح کرد: عدالت اجتماعی باعث عزت اجتماعی می‌شود. اگر عدالت اجتماعی در جامعه باشد مردم همه موضوعات اسلامی از جمله حجاب را گرامی می‌دارند و مخالفت با حجاب در واقع نوعی نارضایتی مردم از ناعدالتی اقتصادی، اجتماعی و ... در جامعه است.

ما از زن می‌خواهیم که زیبایی‌هایش را پوشش دهد در حالی‌که این کلمه با طبیعت زن سازگار نیست چراکه هر آدمی اعم از زن و مرد طبیعتا می‌خواهد زیبا باشد

آذرشب در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه گفتمان در خصوص حجاب باید تغییر کند خاطرنشان کرد: ما از زن می‌خواهیم که زیبایی‌هایش را پوشش دهد در حالی‌که این کلمه با طبیعت زن سازگار نیست چراکه هر آدمی اعم از زن و مرد طبیعتا می‌خواهد زیبا باشد و قطعا زن در این زمینه حساس‌تر است اما باید بدانیم که زیبایی با زینت متفاوت است. در قرآن موضوعی داریم به نام جمال که همان زیبایی است و مقوله دیگری نیز وجود دارد که همان زینت است.

وی تصریح کرد: اسلام بر این تاکید دارد که زنان باید زینت‌شان را بپوشانند چراکه زینت با شهوت و غرایض ارتباط دارد اما جمال با روح و شخصیت انسان ارتباط دارد. جمال غیر از معنای زینت ظاهری است.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حجاب یعنی مانع شدن گفت: معتقدم کلمه حجاب باید به پوشش اسلامی تبدیل شود. کلمه حجاب به گونه‌ای است که گویا زن را از جامعه دور می‌کند و در یک محدوده خاص قرار می‌دهد. اگر این کلمه را به پوشش اسلامی تغییر دهیم، یعنی زن را از چشم شهوات و غرایض دور می‌کنیم و به مسائل والا سوق می‌دهیم. حجاب زمینه‌ساز تکامل زن در جامعه است. ما هر چه از نظر فرهنگی و انسانیت داریم از زن گرفته‌ایم و زن خالق نسل جامعه است و از دیدگاه عرفانی بسیار بالاست به شرطی که به درستی در جامعه تبیین شود.

کلمه حجاب به گونه‌ای است که گویا زن را از جامعه دور می‌کند و در یک محدوده خاص قرار می‌دهد

آذرشب تاکید کرد: برخوردهای سلبی در زمینه حجاب هیچ وقت پاسخ نمی‌دهد و فشار در خصوص حجاب نتیجه‌ای نخواهد داشت و همان معنای مانع حجاب تقویت می‌شود در حالی که پوشش اسلامی زمینه‌ساز رفع موانع در جامعه است.

وی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته در زمینه فکری و فرهنگی حجاب اقدام خاصی صورت نگرفته است خاطرنشان کرد: معتقدم بعد از شهید مطهری که کتاب حجاب را نوشتند کتابی در این سطح نوشته و تالیف نشده است. ما در سطح جوانان فرهنگ، فکر و بینشی در خصوص حجاب ارائه نداده‌ایم. به نظر می‌رسد شهید مطهری ۵۰ سال پیش وقتی آن کتاب را می‌نوشت به آنچه که جامعه در آن زمان نیاز داشت فکر کرده بود و بر اساس نیاز جامعه آن کتاب را نوشته بود اما بعد از آن کتابی که در خور جوانان و قابل ارائه باشد نداشته‌ایم.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در خصوص ارائه ندادن الگوی مناسب برای حجاب تصریح کرد: در خصوص مشکلاتی که امروز در جامعه در زمینه حجاب وجود دارد سازمان‌ها و دستگاه‌ها تقصیرات بسیاری دارند و معتقدم حجاب یک موضوع فرهنگی است که همه دستگاه‌ها مانند رسانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و جامعه در خصوص آن نقش دارند. همچنین سیاستگذاری‌ها باید در این زمینه مناسب بوده و با این دستگاه‌ها هماهنگ شده تا حجاب در جامعه جا بیفتد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان