برخی به خاطر انتخابات ۱۴۰۰ مشکلات را چند برابر نشان می دهند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 20 ارديبهشت 1403 - 0:26

برخی به خاطر انتخابات ۱۴۰۰ مشکلات را چند برابر نشان می دهند

شماره: 13050
Aa Aa

روحانی با بیان این که واردات و صادرات در ایران از توازن خارج شده گفته در حالی که رشد اقتصاد دنیا ۳.۴ منفی است در ایران بالای ۲ درصد مثبت است.

رییس جمهور ایران در جلسه ستاد تنظیم بازار؛
برخی به خاطر انتخابات ۱۴۰۰ مشکلات را چند برابر نشان می دهند

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت:

همه می‌دانند در یک جنگ بی‌نظیر سه ساله اقتصادی علیه کشور بودیم و همه صاحب‌نظران معروف و مهم اعتراف می‌کنند که اگر چنین جنگ اقتصادی بر هر کشور دیگری تحمیل می‌شد، اقتصاد آن فرو می‌ریخت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی افزود: ما در طول این سه سال این همه مشکلات را تحمل کردیم.  حتی در کالاها و نیازهای اساسی مواد غذایی مردم هم آمریکایی ها مداخله کردند. این ننگ بزرگ آمریکا در طول تاریخ است یعنی جنایت بی‌نظیر و تروریسم اقتصادی که جهان شاهد آن بود و هنوز هم ادامه دارد.

وی با اشاره به شرایط تحریم و پایین‌آمدن قیمت نفت گفت: شرایط بی‌نظیری را در تاریخ بعد از انقلاب و حتی دهه هایی قبل از انقلاب تجربه می کردیم و در اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ صادرات و واردات ما دچار مشکل شد. از طرف دیگر در سال ۹۹ برخی کشورها به دلیل کرونا حتی مواد غذایی را که فروخته شده بود را نمی‌دادند و بعد از آن هم که دوباره خواستند بفروشند، گران شد. بعضی از اقلام مانند کنجاله، ذرت، ‌جو گران شدند و حتی روغن آفتابگردان ظرف یکسال گذشته ۱۳۵ درصد گران شد. قیمت برخی اقلام به خصوص در زمینه مواد غذایی بالا رفت که این می‌تواند در قیمت کالا در سطح جهان تاثیرگذار باشد. در این سختی و مشکلات ناچار بودیم با توجه به وضع بودجه و ریال و ارز و قیمت آن، ارزاق عمومی و کالاهای اساسی را به طوری که در این شرایط سخت برای مردم قابل خرید باشد و در کنار آن وفور کالا را نگه داریم. سیاست دولت از سال ۹۷ که سال جنگ اقتصادی بود سیاست وفور کالا، ‌تنظیم بازار، ‌نظارت دقیق در بازار، ‌واردات به موقع و تامین ارز مورد نیاز بود که البته کار آسانی نبود و این کار سخت انجام گرفت.

روحانی سال ۹۹ را از جهت تامین منابع مورد نیاز ارز و نفت سالی سخت و ویژه ارزیابی کرد و گفت: 

در بخش صادرات غیرنفتی هم شرایط نسبت به سال قبل متفاوت شد و واردات و صادرات از توازن خارج شده است. واردات ۴۳ میلیارد و صادرات ۴۱ میلیارد دلار بوده که وقتی این دو در کنار هم جمع می‌کنیم، می‌بینیم تعادل بین صادرات و واردات وجود ندارد و در صادرات با کاهش روبرو شده‌ایم این عوامل همه دست به دست هم داد و مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد. 

 وی یادآورشد: البته همه دنیا به خاطر کرونا با مشکلات روبرو بوده و هستند و به طور متوسط رشد اقتصاد دنیا ۳.۴ منفی است. در ایران بر مبنای ۹ماهه که حساب می‌کنیم، رشد اقتصادی بالای ۲ درصد مثبت است و این نشان می‌دهد که دولت کار بزرگ و عظیمی انجام داده است. نباید برخی به خاطر انتخابات ۱۴۰۰ و انتقام از انتخابات قبلی بر مبنای آن مشکلات را چند برابر جلوه و نشان دهند.

 وی با اشاره به گزارش جلسه ستاد تنظیم بازار افزود:

کالاهای زیادی در گمرکات انبار شده است. نهاده‌های دامی، روغن جزو کالاهایی است که در گمرکات است و باید آنها آزاد شود و در بازار توزیع شود.

روحانی با بیان اینکه در تولید و تامین کالا مشکل نداریم، گفت:

باید دید که آیا مشکل در توزیع و نظارت است که بر توزیع نظارت کافی نمی‌شود یا تولیدکننده به موقع عرضه نمی‌کند.

وی گفت:

روز اول که آمدیم با مشکل عظیمی مواجه بودیم. سیلوها خالی شده بود و مشکلات بسیاری داشتیم چون من تجربه کردم به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم و راضی نیستم وقتی دولت سیزدهم وارد عمل می‌شود، روز اول با مشکل مواجه شود. باید بازار را تا پایان ۱۴۰۰ تنظیم کنیم.

وی افزود: از نظر من بزرگترین پشتیبانی از تولید مهار کرونا است و بزرگترین مانع زدایی برای تولید مساله تحریم است. اگر بتوانیم کرونا را کنترل کنیم و کسب و کار آزاد شود و مردم به راحتی سفر و تجارت و تردد کنند، بخش بزرگی از مشکلات تولیدات حل می‌شود و در کنار آن اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم آن مانع اصلی برداشته شده است. البته پشتیبانی تنها کرونا نیست و مانع زدایی هم تنها تحریم نیست دهها مسائل دیگر هست که باید دنبال شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان