به دنبال تنش در منطقه نیستیم | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 23:09

به دنبال تنش در منطقه نیستیم

شماره: 25165
Aa Aa

او گفته حمله ایران به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع و در پاسخ به تجاوزات مکرر این رژیم بوده، ایران کاملا منطقی عمل کرده و قبل از اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی هشدارهای لازم را داده بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
به دنبال تنش در منطقه نیستیم

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت:

حمله ایران به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع و در پاسخ به تجاوزات مکرر این رژیم بوده است.

به گزارش اسپادانا حبر، او با بیان این که به دنبال تنش در منطقه نیستیم اظهار داشت:

اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد.

وی با بیان این که ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است ادامه داد:

ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح در رخداد اخیر و واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی کاملا منطقی عمل کرد و قبل از اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی هشدارهای لازم را داده بود.

او اعلام کرد که اقدام ایران کاملا مشروع و منطبق با منشور بین‌المللی بود و کاملا حرفه‌ای و منطبق با مقررات بین‌المللی عمل کرد.

 کنعانی در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر انگلیس درباره عملیات وعده صادق گفت:

جای تاسف است دولت انگلیس چشم خود را به جنایات آشکار رژیم صهیونیستی می‌بندد ولی اقدام مشروع ایران در دفاع از خود را غیرقابل پذیرش می‌داند. اقدام ایران کاملا مشروع و در چارچوب اعمال حق ذاتی دفاع مشروع و پس از مدت‌ها خویشتنداری در برابر رژیم صهیونیستی بود. حامیان رژیم جنایت‌پیشه صهیونیستی باید قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به‌جای انتخاب الفاظ و عبارات نامتناسب، رژیم غاصب را از شرارت بیشتر بر حذر بردارند.

کنعانی با اشاره به نقش اردن در رهگیری پرتابه‌ها و با بیان این که روابط ما با اردن دوستانه است گفت:

اقدام مشروع ایران باید مورد حمایت و تایید کشورهای منطقه قرار بگیرد. من در جایگاهی نیستم که اکنون نقش اردن را در رهگیری این پرتابه‌ها تایید یا تکذیب بکنم. این یک موضوع نظامی است و مراجع نظامی در این رابطه اظهارنظر خواهند کرد اما ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای کاملا متعهدانه عمل کرده است. اردن ازجمله کشورهایی است که در طول سالیان متمادی از ناحیه اقدامات جنایت‌آمیز متاثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه متجاوز مورد حمایت و تایید کشورهای جهان ازجمله کشورهای منطقه‌ای عربی و اسلامی قرار بگیرد.

او ادامه داد:

روابط ایران با اردن دوستانه است و گفت‌وگوها و تماس‌های مکرر بین دو کشور وجود داشته و گفت‌وگوهای خوبی بین طرفین درخصوص نحوه مقابله با جنایات صهیونیست‌ها وجود داشته و دارد.

کنعانی با بیان این که بدون چراغ سبز آمریکا رژیم صهیونیستی جرات حمله به کنسولگری را نداشت گفت:

مسئولیت دولت آمریکا نسبت به اقدام رژیم صهیونیستی یک مسئولیت تفکیک ناپذیر است و باید مسئولیت خود در این خصوص را مشخص می‌کرد و یا باید اقدام بازدارنده‌ای علیه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند. ایران برای اعمال حقوق ذاتی خود از هیچ طرفی اجازه نمی‌گیرد. ایران در چارچوب حقوق ذاتی خود برای دفاع از امنیت و منافع ملی خود عمل کرده و برای اعمال حقوق ذاتی خود از هیچ طرفی اجازه نمی‌گیرد و خود را ملزم به توافق با هیچ طرفی نمی‌داند.

آمریکا تلاش کرد تا مانع حمله ایران به اسرائیل شود و به تهران پیام داد ایران با طرف های بین‌المللی اتمام حجت کرده بود

ناصر کنعانی گفت:

متعاقب تصمیم ایران برای پاسخ دادن به جنایت اسرائیل و پس از اتمام حجت با طرف‌های بین‌المللی دولت امریکا جدی‌تر از گذشته وارد شد تا مانع از اقدام مشروع ایران در پاسخ به اسرائیل شود. تبادل پیام‌ها در این چارچوب بود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که تحریم‌های جدید سازنده نبوده و کمکی به مناسبات دوجانبه نخواهد کرد:

اقدامات دولت‌های غربی علیه ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه نبوده است. دولت‌های غربی به ایران بدهی دارند برای اینکه تعهدات آنها نسبت به توافق هسته‌ای انجام نشده است. ایران درخصوص مسائل هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای آن مبتنی بر پادمان هسته‌ای است و به این فعالیت‌ها ادامه خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به مسئولیتش عمل نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت:

شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بر عهده دارد. این شورا به درخواستهای ایران و سایر کشورهای مستقل و صلح‌طلب در طول بازه زمانی هفت ماهه گذشته بی‌تفاوت بوده است. استفاده دولت آمریکا به کارگیری حق وتو این شورا خارج از انتظارات جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا عمل کرده است. عدم اقدام شورای امنیت در محکوم کردن حمله صهیونیست‌ها به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه که بر اساس قوانین دیپلماتیک تحت تأثیر و نقش‌آفرینی آمریکا و دولت‌های اروپایی نتوانسته به مسئولیت خودش عمل کند.

کشتی اسرائیلی به دلیلی نقض قوانین توقیف شد

او گفت: 
ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خودش و همچنین نظارت کامل مبادی ورودی و خروجی تنگه هرمز کلیه ترددها را در این تنگه راهبردی تحت نظر دارد و از نقض و خدشه‌دار شدن آن به هر میزانی که باشد جلوگیری می‌کند. ایران حافظ آزادی کشتی‌رانی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی در تنگه هرمز بوده است. تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است. ایران به صورت مستمر بر ایجاد زمینه کشتی‌رانی امن در تنگه هرمز و پهنه خلیج فارس تلاش می کند ولی با توجه به نقض قوانین دریانوردی از سوی کشتی مدنظر و عدم پاسخ مقتضی به سوالات مطروحه از سوی مراجع ذی‌ربط ایرانی کشتی مذکور به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است.

نقش آفرینی عمان در روند مذاکرات رفع تحریم ها ادامه دارد

وی گفت:

عمان یکی از کشورهای نقش‌آفرین دارای نقش مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و سلطان محترم عمان طرحی در این ارتباط داشتند در چارچوب همان طرح تلاش‌های سازنده و توآم با حسن‌نیت خودشان را ادامه می‌دهند. در چارچوب استقبال ایران در نقش آفرینی مثبت دولت‌های دوست برای گره‌گشایی از موضوع مذاکره برای رفع تحریم‌ها مشورت‌های سازنده و مفید میان دو کشور ایران و عمان در سطح وزرای امور خارجه ادامه دارد. این گفت‌وگوها در سفر اخیر وزیرامورخاجه کشورمان به عمان انجام شد. در ارتباط با دیگر گفت‌وگوها تماس‌ها و مذاکرات دیپلماتیک هرازچندگاهی در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد چه در اتحادیه اروپا و چه واسطه‌ها از طرف‌های دیگر ادامه دارد.

اخیرا مصاحبه‌های گروسی با رگه‌های سیاسی زیاد شده؛ این روند کمکی به احیای برجام نمی‌کند

ناصر کنعانی ادامه داد:

اخیرا مصاحبه های آقای رافائل گروسی زیاد شده و رگه های سیاسی در محتوای آنها بیش از رگه های حرفه ای بودن است و این روند کمکی به احیای برجام با اختلاف های هسته ای نمی کند. انتظار این است که ایشان در چارچوب مسئولیت خود به عنوان رئیس آژانس بین المللی انرزی اتمی عمل کند و نگاه ایجابی و مثبت به همکاری های جاری ایران را داشته باشد.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان