تلاش کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:01

تلاش کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران

شماره: 7133
Aa Aa

برای اولین بار است که آمریکا نهاد وابسته به ارتش کشوری دیگر را گروهی تروریستی تلقی می‌کند| آمریکا از عراق می خواهد روابط خویش را با ایران قطع کند.

روزنامه نیویورک تایمز خبر داد؛
تلاش کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از تلاش برخی مقامات کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران خبر داد و نوشت: 

اقدامات آمریکا برای منزوی کردن ایران از طریق مجازات سیاست‌مداران و گروه‌های عراقی مورد حمایت تهران تنش‌ها میان بغداد و واشنگتن را تشدید کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران از جمله از طریق مجازات گروه‌های عراقی و سیاست‌مدارانی که مورد حمایت مقامات ایران هستند نه تنها باعث تشدید تنش‌ها در روابط بغداد و واشنگتن بلکه در دولت ترامپ شده است.

ارتش و مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که افزایش فشار بر عراق خطر خشمگین شدن پارلمان عراق، به‌ویژه سیاست مدارانی را در پی دارد که مورد حمایت ایران هستند و این مسئله تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق را محدود می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که موضع تهاجمی‌اش درقبال ایران تاکنون نیز روابط کشورش با متحدان اروپایی را دچار مشکل کرده است در حال اعمال فشار بر عراق است تا روابطش با کشور همسایه‌اش ایران را قطع کند. وی در هفته جاری به خاورمیانه سفر کرده است تا با مقامات کویت، لبنان و اسرائیل درباره مقابله با ایران گفت‌وگو کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، طبق طرح‌های پمپئو و برخی مقامات کاخ سفید وزارت امورخارجه آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کند. این اولین باری خواهد بود که آمریکا یک نهاد وابسته به ارتش کشوری دیگر را گروهی تروریستی تلقی می‌کند. مقامات آمریکایی می‌گویند که این کار نیروهای آمریکایی و افسران اطلاعاتی را در معرض خطرات مشابه از سوی دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. این طرح‌ها همچنین برخی گروه‌های شیعی عراقی را سازمان تروریستی خارجی خواهد شناخت.

پمپئو در پرواز خود به کویت در پاسخ به نشریه تایم تائید کرد که در حال بررسی برخی گروه‌های خارجی برای تروریستی اعلام کردن آنها است.

این در حالی است که مقامات پنتاگون و سازمان سیا با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران و گروه‌های عراقی مخالفند چراکه نگرانند این اقدام نیروهای آمریکایی را تحت فشار قرار خواهد داد.

نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به وابستگی زیاد عراق به ایران برای تأمین نیازهایش در حوزه انرژی، شامل برق و گاز طبیعی نوشت:

تروریستی اعلام کردن یک نهاد می‌تواند رایزنی‌ها بر سر این موضوعات و یک سری مسائل دیپلماتیک را پیچیده‌تر و خصومت با آمریکا را عمیق‌تر کند. یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که این کار به معنی جلوگیری از سفر اعضای دولت‌های ایران و عراق به آمریکا، شامل مقر سازمان ملل در نیویورک خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان