تهران و عشق‌آباد ۵ سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 20:48

تهران و عشق‌آباد ۵ سند همکاری امضا کردند

شماره: 22351
Aa Aa

رئیس جمهور اسلامی ایران می گوید اسنادی را به امضا رساندیم که جلوه ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی و تمدنی است.

در حضور ابراهیم رئیسی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان؛
تهران و عشق‌آباد ۵ سند همکاری امضا کردند

مقامات ایران و ترکمنستان در حضور رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان ۵ سند همکاری میان دو کشور به امضا رساندند.

به گزارش اسپادانا خبر، در حضور سید ابراهیم رئیسی و قربانقلی بردی محمداف ۵ سند همکاری در حوزه‌های تبادل برق، همکاری‌های جامع در زمینه‌های دیپلماسی و گمرکی و همکاری‌های دانشگاهی به امضا رسید.

رئیسی در نشست مطبوعاتی با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان گفت:

در این‌ نشست اسنادی را به امضا رساندیم که جلوه ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی و تمدنی است.

او با بیان اینکه روابط خوبی با کشور دوست و برادر ترکمنستان داریم گفت:

این میزان‌ از روابط کافی نیست و سطح روابط ایران و ترکمنستان می‌تواند گسترش یابد و مرز دو کشور فرصتی برای همکاری‌ها تلقی می‌شود. همکاری بعدی دو کشور درباره گسترش روابط در حوزه آب و برق بود که دو کشور می‌توانند در این باره همکاری خوبی داشته باشند و این‌ در جهت منافع دو ملت و  کشور و منطقه لحاظ خواهد شد. حمل و نقل و ترانزیت از حوزه‌های مهم‌ همکاری دو کشور است. پس از شیوع ویروس کرونا همکاری خوبی بین دو کشور در جهت تسهیل حمل‌ و نقل صورت گرفت اما با پیگیری‌ها و دستورات نتیجه بر این شد که گمرکات دو کشور فعال‌تر و به شکل شبانه‌روزی ترخیص کالا انجام شود. امروز هم اسنادی میان گمرکات دو کشور امضا شد. صدور خدمات فنی- مهندسی از دیگر زمینه‌های همکاری است که بعد از این سفر افزایش خواهد یافت.

رییسی گفت:

حوزه مهم دیگر کشاورزی است که دو کشور می‌توانند مورد توجه قرار دهند. همکاری‌ها در این زمینه آغاز شده و در دوسال اخیر افزایش یافته است. پس از این سفر رشد قابل توجهی خواهد داشت. در حوزه انرژی ظرفیت مناسبی در جمهوری اسلامی و کشور ترکمنستان وجود دارد که می‌تواند زمینه همکاری بین کشورها را رقم زند و برای توسعه همکاری در این زمینه‌مصمم هستیم. سواپ گازی پس از اولین سفر من به عشق آباد شروع شد و این همکاری ادامه یافته و میتواند گام های بلندی را رقم بزند. علاوه بر همکاری دو جانبه همکاری در سازمان‌های منطقه ای و فرامنطقه ای از دیگر تصمیماتی بود که در جلسات مطرح شد و دو کشور مصمم شدند تا در سازمان ‌ای منطقه ای از قبیل شانگهای همکاری خود را ادامه دهند. در حوزه فرهنگی و تمدنی‌ گفت و گوهایی صورت گرفت و گام‌هایی برداشته خواهد شد زیرا این حوزه می‌تواند تامین کننده نگاه دو کشور در جهت ارتقای سطح فرهنگی باشد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان