جو بایدن رسما به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 13:52

جو بایدن رسما به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام شد

شماره: 12141
Aa Aa

در حالی که بایدن پس از اعلام نهایی نتایج گفته آتش دموکراسی در آمریکا خاموش نمی شود ترامپ می گوید این انتخابات جعلی نمی‌تواند دوام بیاورد.

با رای اعضای مجمع الکترال در ایالات متحده؛
جو بایدن رسما به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام شد

کالج الکترال در آمریکا با ۳۰۶ رأی رسما جو بایدن را رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام کرد. او از روز ۲۰ ژانویه کارش را رسما آغاز می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر، اعضای مجمع الکترال در ایالات متحده آمریکا رسما جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام کردند. در نشست این مجمع ۳۰۶ رأی از مجموع ۵۳۸ رآی الکترال به بایدن تعلق گرفت. ترامپ توانست ۲۳۲ رأی الکترال را از آن خود کند.

جو بایدن پس از اعلام نهایی پیروزی‌ در نطقی تلویزیونی گفت:

سوءاستفاده از قدرت نمی‌تواند آتش دموکراسی را در آمریکا خاموش کند:

«آتش دموکراسی از زمان‌های دور در این کشور شعله‌ور شده است و ما حالا می‌دانیم که نه پاندمی و نه سوءاستفاده از قدرت نمی‌توانند این شعله را خاموش کنند. خواست مردم غالب و دموکراسی جاری شده است".

رییس جمهوری جدید آمریکا از مردم این کشور خواسته تا از دوران دونالد ترامپ بگذرند و فصل تازه‌ای را آغاز کنند.

در آمریکا مرسوم است که پیش از اعلام رسمی برنده توسط کالج الکترال، با پایان گرفتن شمارش آراء، رسانه‌ها پیروز انتخابات را اعلام می‌کنند اما این نتیجه باید توسط کالج الکترال تایید شود.

رأی کالج الکترال سپس باید در کنگره آمریکا تایید شود. کنگره روز ۶ ژانویه به همین منظور تشکیل جلسه می‌دهد. در نهایت جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه سال آینده میلادی در واشنگتن سوگند ریاست جمهوری یاد می‌کند. در این روز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رسما پایان می‌گیرد هرچند که او همچنان به طور رسمی شکست خود را نپذیرفته است.

تا کنون بیش از ۵۰ شکایت از سوی تیم ترامپ علیه نتیجه انتخابات با شکست روبرو شده و دادگاه عالی آمریکا نیز شکایتی را مبنی بر لغو پیروزی بایدن در چهار ایالت رد کرده بود.

دادستان کل آمریکا (وزیر دادگستری) نیز پس از اعلام نهایی پیروزی‌ بایدن گفت ظرف روزهای آتی از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

"ویلیام بار" گفت ۲۳ دسامبر (سوم دی)، کمتر از یک ماه پیش از ادای سوگند جو بایدن در ۲۰ ژانویه از وزارت دادگستری آمریکا می‌رود.

دونالد ترامپ اعلام کرد، جف روزن، معاون دادستان کل آمریکا پس از خروج ویلیام بار به عنوان دادستان کل موقت منصوب خواهد شد.

او در پیامی توییتری درباره ویلیام بار نوشت:

رابطه ما رابطه بسیار خوبی بوده و او کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است. او پیش از کریسمس می‌رود تا تعطیلات در کنار خانواده‌اش باشد.

ترامپ توییتی از تاد استارنس، از گوینده‌های رادیو در آمریکا را بازانتشار داد که او گفته بود ویلیام بار باید بابت اینکه درباره این تحقیقات حین کمپین انتخابات افشاگری نکرد، اخراج شود. ترامپ در توییت خودش نوشت: یک ناامیدی بزرگ!

سرنوشت ویلیام بار در آخرین روزهای باقیمانده از دولت ترامپ از آن زمان زیر سوال رفت که او اوایل همین ماه گفت نتایج یک تحقیق وزارت دادگستری آمریکا هیچ نشانه‌ای از تقلب جدی در انتخابات نوامبر به دست نیاورد که با ادعاهای ترامپ در تناقض بود.

تیم حقوقی دونالد ترامپ، ویلیام بار را که وزیر دادگستری است و به نام دادستان کل شناخته می‌شود به ناکامی در انجام مناسب یک تحقیق در رابطه با این ادعاها متهم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با وجود تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات بعد از رأی‌گیری مجمع گزینندگان، باز هم مدعی تقلب در انتخابات شد و از پذیرش شکست سر باز زد.

ترامپ در واکنش به درخواست یکی از طرفدارانش برای نادیده گرفتن آرای الکترال در اشاره به گزارشی درباره رأی‌گیری‌ در میشیگان که در آن ادعا شده تنها در یک شهرستان ۳۳ درصد آرای ترامپ به صورت الکترونیکی به نفع بایدن جابه‌جا شد، نوشته است:

بسیاری از آرای ترامپ به بایدن منتقل شد. قاضی بسیار محترم میشیگان این گزارش حماسی را منتشر کرد. در همه جای کشور واقعیت دارد. این انتخابات جعلی نمی‌تواند دوام بیاورد. جمهوری‌خواهان کاری بکنید. پیروزی بزرگ در ایالت کلیدی! ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ رأی.

او در توییتی دیگر نوشت:

ماشین‌های رأی‌گیری دومینیون فاجعه‌ای در سراسر کشور است. نتایج انتخابات چشمگیر را تغییر داد. نمی‌توانیم بگذاریم این اتفاق بیفتد. از نبوغ، شجاعت و میهن پرستی قاضی (میشیگان) سپاسگذارم، باید مدال بگیرد!

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان