حاکمیت نباید دوچرخه سواری زنان را ترویج کند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 19:21

حاکمیت نباید دوچرخه سواری زنان را ترویج کند

شماره: 12642
Aa Aa

عبداللهی نژاد می گوید با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، اینترپل محدودیت‌هایی برای مسیح علی نژاد تعیین کرده است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اصفهان؛
حاکمیت نباید دوچرخه سواری زنان را ترویج کند

احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت:

متأسفانه در طول تاریخ اسلام روش‌های اشتباهی توسط مسلمانان برای نهی از منکر گرفته شده که به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ضربه زده اما همچنان اصالت این فریضه در جامعه حفظ شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با ایمنا اظهار کرد:

امر به معروف و نهی از منکر یک واجب مشروط است یعنی فردی که منکری را انجام می‌دهد باید نسبت به آن آگاه باشد و در صورتی که فرد در جهل و غفلت به سر ببرد، تکلیفی برای امر به معروف وی برای ما وجود ندارد. در حال حاضر اکثریت افرادی که در جامعه منکری انجام می‌دهند نسبت به عاقبت آن ناآگاه هستند؛ بنابراین تکلیفی مبنی بر امر به معروف این افراد برای ما وجود ندارد اما فرق بین امر به معروف و نهی از منکر در حاکمیت و مردم این است که باید به مسئولانی که نسبت به عمل منکر خود بی اطلاع هستند تذکر داد و مطالبه‌گری کرد.

عبداللهی نژاد گفت:

بر اساس بند ۶ ماده ۱۶ قانون حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر، ستاد موظف است نسبت به اقدامات دستگاه‌ها و مراکز و طبق موضوع ماده ۱۸ قانون به طرق مقتضی بررسی لازم (حضوری و غیرحضوری) را اعمال نموده و موارد ارتکاب منکر را حسب مورد به مراجع ذی‌صلاح گزارش داده و تا حصول نتیجه پیگیری نماید. بر اساس این ظرفیت قانونی، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی مکلف‌اند تا نتیجه گزارش یا شکایت را به ستاد اعلام کنند. زمانی که قانون این ظرفیت را در اختیار ما قرار داده چرا نباید از آن استفاده کنیم؟

او ادامه داد:

در حال حاضر این خانمی که در آن طرف دنیا علیه جمهوری ایران اسلامی ایران در فضای مجازی فعالیت می‌کند، اقداماتش بر روی فرزندان ما در اصفهان نیز تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین ما حق داریم علیه وی به حوزه قضائی محل ارتکاب جرم شکایت کنیم. حدود ۲ سال پیش، این شکایت از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان به دادستانی تهران اعلام شد و نهایتاً با اعلام آن به اینترپل محدودیت‌هایی برای این شخص تعیین شد. تأثیرگذاری این شکایت به حدی بود که این فرد در صفحات مجازی خود نسبت به ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان موضع‌گیری کرد که این موضوع نشان دهنده آن است که این شکایت محدودیت‌هایی را برایش ایجاد کرده است.

او گفت:

بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بی حجابی جرم تلقی می‌شود البته لفظ بدحجابی مورد تأیید دین نیست زیرا حجابی که در شرع اسلامی تعریف شده به جز تعیین حدود حجاب، بر عدم پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان نیز تاکید کرده است اما ستاد با تذکر لسانی نسبت به بی‌حجابی مخالف است و اعتقاد دارد خود مردم باید نسبت به بی حجابی در جامعه تذکر دهند و در صورتی که مورد اهانت قرار گرفتند، ستاد از آنها حمایت خواهد کرد. در مسئله دوچرخه سواری زنان نیز تا به امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر با هیچ فردی در جامعه برخورد نکرده است؛ مشکل ستاد با برخی از دستگاه‌های حاکمیتی است که در حال ترویج دوچرخه سواری زنان هستند. من در گفت‌وگو با معاون حمل و نقل شهرداری اصفهان گفتم علت حضور دوچرخه در شهر چیست؟ وی گفت که علت آن کاهش ترافیک در شهر است. سوال ما این است که اگر علت وجود دوچرخه کاهش ترافیک است، چند درصد آن در میدان امام خمینی (ره) و چهارباغ عباسی است؟ اگر مسئله ورزش است که باید معاونت فرهنگی، تفریحی و ورزشی این وظیفه را بر عهده بگیرد؛ البته سیاست ترویج دوچرخه سواری زنان مربوط به به دوره‌های قبلی شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان است. دوچرخه سواری بانوان یک عقبه اجتماعی و امنیتی دارد به همین دلیل، ستاد امر به معروف و نهی از منکر به این مسئله ورود کرده است. مراجع معظم تقلید نیز دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی را جایز نمی‌دانند البته دوچرخه سواری بانوان به تنهایی مشکلی ندارد بلکه دوچرخه سواری در انظار عمومی اشکال دارد. فقیه باید بر اساس روایات و قرآن حکم شرعی خود را استخراج کند البته بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، انجام فعل خلاف شرع در معابر و انظار عمومی جرم است. در شورای فرهنگی استان نیز مصوب شده است که دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی ممنوع است اما علیرغم این ممنوعیت، تا به امروز هیچ کسی به بانوان دوچرخه سوار اعلام نکرده که نباید دوچرخه سواری کنند. حاکمیت نباید دوچرخه سواری زنان را ترویج کند بلکه باید فضای مناسب را برای تفریح، دوچرخه سواری و حمل و نقل آنها فراهم کرده و نسبت به منکر بودن دوچرخه سواری زنان اطلاع رسانی کند؛ پس از اجرای این مراحل ما اجازه داریم نسبت به انجام این کار نهی از منکر کنیم.

او گفت:

پلیس امنیت اخلاقی بر اساس وظیفه خود، افرادی را به دلیل ناهنجاری‌های اجتماعی دستگیر می‌کند. بر اساس قانون، این افراد باید به دادگاه منتقل شوند و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز از پلیس امنیت اخلاقی درخواست کرده است تا به دلیل اینکه ممکن است حضور در دادگاه تأثیر سو در زندگی این افراد داشته باشد، آنها را به کانون‌های خودگردان ستاد منتقل کند تا تذکرات لازم به آنها داده شود. تا به امروز از ارجاع بیش از ۲ هزار پرونده امنیت اخلاقی به دادگاه جلوگیری کرده و سعی کرده‌ایم مشکلات را با گفت‌وگو و تذکر برطرف کنیم. گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی باید به سراغ سلبریتی‌ها و هنرمندانی برود که مقابل چشم چندین هزار نفر دنبال کننده مجازی کشف حجاب می‌کنند نه جوانی که به دلیل عدم توانایی مالی، مجبور به پوشیدن لباس‌های نامناسب شده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان