دستاوردهای حقوق بشری ایران باید به دنیا عرضه شود | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 18:17

دستاوردهای حقوق بشری ایران باید به دنیا عرضه شود

شماره: 11350
Aa Aa

باقری گفته ما با نهاد‌های حقوق بشری بین‌المللی مشکلی نداریم؛ غربی‌ها بر اساس منافعشان به حقوق بشر نگاه می‌کنند اما حقوق بشر ما سیاسی نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران؛
دستاوردهای حقوق بشری ایران باید به دنیا عرضه شود

«علی باقری کنی»، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی "متن حاشیه" شبکه سه سیما با بیان اینکه از منظر اجتماعی، حقوق بشر قواعد و چارچوب‌های سَبک زندگی است گفت:

سبک زندگی غیردینی و لیبرالیستی با سبک زندگی دینی تفاوت‌هایی در همه هنجار‌ها و رفتار‌های فردی و اجتماعی دارد بنابراین برای رفتار‌ها و هنجار‌های اجتماعی حقوق و مسؤولیت‌هایی برای هر فرد و یا به طور جمعی در جامعه تعریف می‌شود. سَبک زندگی ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بنا بر اصول و مبانی دینی و هنجار‌های بومی و رفتار‌هایی که مبتنی بر سنت‌های تاریخی ما است بنا شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، علی باقری ادامه داد:

منظر دیگر حقوق بشر منظر سیاسی است به این معنا که غربی‌ها بر اساس اهداف ومنافعشان به حقوق بشر نگاه می‌کنند. مثلا اینکه ملتی حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشد یک حق طبیعی است اما رژیمی به نام رژیم صهیونیستی سرزمین ملتی بنام فلسطین را اشغال کرده و اینجا منافع آمریکا اقتضا می‌کند ازاین رژیم اشغالگر دفاع کند و حق ملت فلسطین را نادیده بگیرد. چرا؟ چون منافع آمریکا در آن است یا مثلا کشور‌های اروپایی به رژیم سعودی سلاح می‌فروشند که زیرساخت‌ها و انسان‌ها را در یمن هدف قرار می‌دهد و وقتی دلیل را می‌پرسی می‌گویند، چون شرکت‌های خصوصی منافعشان در فروختن سلاح است.

معاون بین‌الملل رئیس قوه قضائیه ایران گفت:

مبنا و منشاء حقوق بشر اعتقاد و باور دینی ما است و بر این مبنا حقوق بشر، اساس و معیار تعیین سیاست‌ها و راهبرد‌های نظام است بنابراین حقوق بشر ما سیاسی نیست بلکه سیاست ما حقوق بشری است. از این جهت به محض پیروزی انقلاب اسلامی رابطه ما با رژیم آپارتاید (آفریقای جنوبی) و رژیم صهیونیستی قطع شد که هر دو مبنای حقوق بشری دارد. نوع نگاه ما در منطقه و حمایت از ملت یمن به خاطر مسأله حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد:

ما باید دستاوردها، هنجار‌ها و محصولات حقوق بشری خودمان را که مبتنی بر نگاه دینی و سنتی و شیوه‌هایی از سبک زندگی خودمان است به دنیا عرضه کنیم. باید بر اساس ذائقه طرف مقابل این دستاورد‌ها و هنجار‌ها را دسته‌بندی و بسته‌بندی کنیم و ارائه دهیم.

باقری با یادآوری اعطای مرخصی به زندانیان از سوی دستگاه قضایی ایران در دوران آغازین شیوع ویروس کووید ١٩ گفت:

اعطای مرخصی به زندانیان ابتکاری بی‌نظیر در دنیا بود و در ایام نوروز امسال در برخی کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس و ایتالیا فضای رسانه‌ای سنگینی علیه دولت‌های این دو کشور ایجاد شد که چرا ابتکار ایران را اجرا نمی‌کنید. ایران بیش از ۹۰ هزار زندانی را آن زمان آزاد کرد که بعدا غربی‌ها به تبعیت از ایران این کار را انجام دادند. این یک ابتکار بدیع حقوق بشری بود که غرب را در نشان دادن چهره دروغین جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی مواجه با چالش کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: آن‌ها درعرصه‌های مختلف برای اینکه بتوانند منافع خودشان را تامین کنند از ابزار‌های گوناگون علیه ما استفاده می‌کنند. حقوق بشر یک جبهه تقابلی است و غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران جبهه تقابلی شکل دادند و هر از چند گاهی روی آن تمرکز می‌کنند، در حالیکه علیه کشور‌های ناقض حقوق بشر و همپیمانان خود بیانیه هم نمی‌دهند. ما با نهاد‌های حقوق بشری بین‌المللی مشکلی نداریم و عضو این نهاد‌ها هستیم و حضور فعال در سازوکار‌ها و نشست‌ها داریم. متاسفانه نگاه سیاسی این تعامل را دچار مشکل می‌کند. گزارشگر حقوق بشر رویکرد و رویه‌ای سیاسی دارد و نگاه حقوقی و کارشناسی به موضوع حقوق بشر ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه نژادپرستی در کشور‌های غربی نهادینه و سیستماتیک است گفت:

اوباما هم به این موضوع اذعان کرده اما هیچ برخورد جدی صورت نمی‌گیرد.

باقری اظهار داشت: حقوق بشر ابزار رسانه‌های غربی است. وقتی حقوق ملت ایران ضایع می‌شود گزارشگر ویژه، شورای حقوق بشرو سازمان ملل هیچ حرفی نمی‌زنند. اروپایی‌ها در تحریم ملت ایران شریک جدی آمریکایی‌ها هستند و با این تحریم‌ها یک ملت را مجازات دسته جمعی می‌کنند که این می‌تواند جنایت علیه یک ملت محسوب شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان