دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه اعلام می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 6:19

دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه اعلام می‌شود

شماره: 22944
Aa Aa

هرکس به هر دلیلی مقابل نظام ایستاده باشد رد صلاحیت می شود| دانشجو اگر تحلیل و بصیرت داشته باشد مورد طمع دشمنان قرار نخواهد گرفت.

کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران؛
دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه اعلام می‌شود

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران در بیست و هشتمین دوره طرح ولایت بسیج دانشجویی گفت:

اصلاح قانون انتخابات دیر و به صورت حداقلی انجام شد؛ انتظار ما این بود که قانون جامعی درباره انتخابات به تصویب برسد. قانون موجود بخشی از اشکالات را برطرف می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، او اظهار داشت:

دانشجو اگر تحلیل و بصیرت داشته باشد در زمین دیگران بازی نخواهد کرد و خود طراح بازی خواهد بود. دانشجو اگر بتواند از ظرفیت‌هایش استفاده کند و با تحلیل و بصیرت باشد مورد طمع دشمنان قرار نخواهد گرفت و می‌تواند جایگاهش را به خوبی در اجتماع تعیین کند. دانشجوی صاحب تحلیل می‌تواند در جامعه امیدآفرینی کند.

 عضو حقوقدان شورای نگهبان درخصوص ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی گفت:

در دهه ۷۰ اصلاحاتی در مورد قوانین انتخاباتی انجام گرفت اما پایه و اساس همان قانون انتخاباتی دهه ۶۰ بود. در یکی دو دهه گذشته با ثبت‌نام‌های حداکثری روبرو بودیم که قوانین موجود پاسخگو نبود. حدود ۷ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد اما هنوز نتوانستیم قانون جامعی براساس آن سیاست‌ها داشته باشیم.

کدخدایی گفت:

دشمن همواره از انتخابات ضربه خورده و همیشه نیز تلاش داشته تا حضور مردم را کم‌رنگ نشان بدهد یا کم‌رنگ سازد. از دانشجویان انتظار است که در حوزه مشارکت تلاش کنند. دشمن همچنین عنوان می‌کند که در کشورهای دیگر نظارت بر انتخابات وجود ندارد که این یک دروغ است. در همه کشورها روش‌هایی برای نظارت بر انتخابات وجود دارد.

او در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره احراز صلاحیت‌ها گفت:

ما بر اساس مستنداتی که در اختیار داریم صلاحیت‌های افراد را بررسی می‌کنیم. اگر همه گزارش‌ها و سندها حاکی از این باشد که فرد متخلف است بدون شک تایید صلاحیت نخواهد شد. در انتخابات‌های مجلس و خبرگان مراحل متعددی برای اعتراض افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده وجود دارد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت نداریم بلکه تنها اعلام می‌شود این تعداد افراد واجد شرایط و صلاحیت‌ها هستند. قانون انتخابات به شورای نگهبان اعلام کرده که این شورا باید دلایل ردصلاحیت‌ها را به صورت محرمانه به افراد اعلام کند. متأسفانه برخی افراد ادعاهایی مطرح می‌کنند و می‌گویند که شورای نگهبان ما را بدون دلیل رد صلاحیت کرد. آن‌ها از اینکه ما در بیان دلایل ردصلاحیت‌ها منع قانونی و شرعی داریم، سوءاستفاده می‌کنند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره کسانی که در اغتشاشات و فتنه نقش داشتند و اکنون می‌خواهند داوطلب نمایندگی مجلس شوند پاسخ داد:

هرکس به هر دلیلی مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاده باشد قطعا رفتارهایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان