دیوان لاهه حکم بازداشت پوتین را صادر کرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 22:07

دیوان لاهه حکم بازداشت پوتین را صادر کرد

شماره: 21594
Aa Aa

در حکم دیوان لاهه گفته‌شده که پوتین متهم به جنایت جنگی، اخراج و انتقال غیرقانونی جمعیت کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه است.

با رای قضات دیوان کیفری بین‌المللی لاهه در هلند؛
دیوان لاهه حکم بازداشت پوتین را صادر کرد

دیوان کیفری بین‌المللی، نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز برای «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه قرار دستگیری صادر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، قضات دیوان کیفری بین‌المللی لاهه در هلند حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ماریا آلکسیفنا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان فدراسیون روسیه را به اتهام «جنایت جنگی» و «اخراج غیرقانونی» کودکان اوکراینی صادر کردند.

در حکم دیوان لاهه گفته‌شده که پوتین «متهم به جنایت جنگی، اخراج و انتقال غیرقانونی جمعیت کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه است».

در حکم دیوان لاهه آمده که «دلایل منطقی» وجود دارد که پوتین «مسئولیت کیفری فردی» در «جنایت‌های» فوق دارد و برای ارتکاب آن‌ها یا به‌طور مستقیم یا به‌طور مشترک با دیگران و یا از طریق دیگران نقش داشته است و یا این اقدام‌ها به‌دلیل «عدم کنترل مناسب بر زیردستان غیرنظامی و نظامی که مرتکب این اعمال شده‌اند یا اجازه انجام آن‌ها را داده‌اند و تحت تأثیر او بوده‌اند» صورت گرفته است.

حکم دیوان لاهه آورده است:

قضات دیوان لاهه به‌منظور حفاظت از قربانیان و شاهدان پرونده صدور احکام را محرمانه در نظر گرفتند اما سپس تصمیم گرفتند که آن را علنی کنند تا بتواند «به جلوگیری از ارتکاب بیشتر جنایت‌ها کمک کند».

  •  

ماريا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسيه در واکنش به حکم دادگاه لاهه گفت:

"دستورالعمل‌های" احتمالی دستگیری صادر شده توسط دادگاه کیفری بین‌المللی از نظر قانونی برای روسیه هیچ اهمیتی ندارد.

  •  

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت:

​تصمیم دادگاه کیفری بین المللی تنها آغازی برای بازخواست روسیه به خاطر جنایاتش است.

  •  

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به حکم دادگاه لاهه گفت:

پوتین مرتکب جنایت جنگی شده و تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی برای جلب وی قابل توجیه است. فکر می‌کنم این تصمیم قابل توجیه است اما مساله این است که ما هم این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسیم. با این حال فکر می‌کنم این تصمیم یک مساله مهم را روشن کرده است.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان