رئیس جمهور ایران عدم تصویب FATF را عجیب خواند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 22:15

رئیس جمهور ایران عدم تصویب FATF را عجیب خواند

شماره: 12943
Aa Aa

روحانی گفته ما بهترین مبارزه را با فساد، پولشویی و تامین مالی تروریسم را انجام می دهیم اما در اعلام مبارزاتمان به دنیا در این حوزه خجالت می‌کشیم.

در اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی؛
رئیس جمهور ایران عدم تصویب FATF را عجیب خواند

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی گفت:

روایت واقعیات کشور را هیچ کس در تاریخ کشور تحریف نکند. در مساله رشد اقتصادی در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر است اما در عین حال ما با یک جنگ مواجه هستیم. این واقعیت است که هر کس این را نگوید منکر این واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ در تاریخ گفته است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی اظهار داشت:

ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم یعنی آدمی که به پیمان، قانون، تعهد و اصول انسانی معتقد نبود، وارد کاخ سفید شد و خلاف همه اصول، قوانین و تعهدات بین المللی ناگهان از یک توافق هفت‌جانبه خارج شد و تحریم شدیدی علیه ایران وضع کرد و ایران را در شرایط حصر قرار داد که این شرایط یک شرایط خاص بود. پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد و درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و تورم شروع به کاهش کرد. تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش کرد که تا آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و شرایط بهتری داشتیم.

رییس جمهوری با بسیار عجیب و غریب خواندن شرایط، هدف تحمیل‌کنندگان جنگ را فرو پاشی اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت:

آنها موفق نشدند و اقتصاد ایران به روند خود ادامه داد که البته کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی و رنج و مشکلات مردم بیشتر شد البته مدیریت در دوران جنگ بسیار پیچیده و سخت است و با مدیریت شرایط عادی متفاوت است لذا مدیریت ممکن است ایراد هم پیدا کند. ما در هشت سال جنگ تحمیلی بودیم و می‌دانیم چگونه است. خود من مسئول ستاد پشتیبانی در دوران جنگ و مسئول پدافند هوایی بودم. بنابراین می‌دانم مدیریت در دوران جنگ چگونه است. اکنون هم در این سه سال به دستور رهبر انقلاب من فرمانده جنگ اقتصادی بودم هم اینجا و هم آنجا بودم و می‌توانم اینها را به خوبی با یکدیگر مقایسه کنم. دوران بسیار سختی برای ملت ایران پیش آمد ولی در عین حال این ملت سروقامت ایستاد و مقابله کرد و سر فرود نیاورد.

وی با قدردانی از همه مسئولین اقتصادی گفت: معنی این قدردانی این نیست که دولت ما نقص و مشکل نداشته است. ما مشکل هم داشتیم و ممکن است نقص و قصوری هم داشتیم اما در عین حال کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است و این کار بزرگ را مانند یک تیم فوتبال است که در میدان مسابقه با یک تیم قدرتمند و معروف در میدان مبارزه می‌کند سه گل زده و یک گل هم خورده است حال ما بیاییم و مرتب بگوییم که یادتان نرود یک گل خورده است، خب بگو ۳ گل هم زده است ما باید متعادل و منصفانه سخن بگوییم و واقعیت را بیان کنیم.روحانی گفت:

متاسفانه ما در این سال‌ها با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کردیم اما بلد نبودیم این مبارزات‌مان را تابلو کنیم و این واقعا موضوع عجیبی است. ما در کشوری هستیم که همسایه‌هایمان را می‌بینیم و می‌دانیم چه خبر است. ما بهترین مبارزه را با فساد و بیشترین مبارزه را با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام دهیم ولی وقتی نوبت به تابلو می‌رسد که می‌خواهیم مبارزاتمان را به دنیا اعلام کنیم در اینجا کمی خجالت می‌کشیم و این تابلو را پایین می‌آوریم که کسی متوجه نشود، ما کار خوب را برای خدا انجام دهیم و واقعا دل انسان می‌سوزد.

وی ادامه داد: چهار لایحه ای که دولت به مجلس داد، مجلس تصویب کرد و حتی ایرادات آن در شورای نگهبان هم حل شد اما در جای دیگر گیر افتاد واقعا چیز عجیبی است. بعد هم عده‌ای افتخار می‌کنند می‌گویند ما این طرف سال تصویب نکردیم آن طرف سال تصویب می‌کنیم، آن طرف سال افتخار می‌کنند می‌گویند این دولت تصویب نکرده، چرا نکردید؟ ما که در مبارزه با تروریسم از همه مقدم‌تریم، بنابراین در بخش مالی آن هم باید مبارزه کنیم. ما با فساد مبارزه می‌کنیم و حکومت اسلامی داریم چرا آنها را بیان نمی‌کنیم و توضیح نمی‌دهیم.  باید تلاش کنیم و دوستان دیگر را با یک زبان دیگری قانع کنیم که همه با هم باشیم و این مساله را نهایی کنیم. بانک مرکزی می‌خواهد با دنیا کار کند، با منابع مختلف داد و ستد کند. اوراق بخرد و اوراق بدهد. سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری را بپذیرد. کشورهای دوست وقتی می‌خواهند با بانک مرکزی کار کنند باید مطمئن باشند که مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید. یک نهاد بین المللی به آنها گیر نمی‌دهد و افتخار کنند که با بانک مرکزی ایران کار می‌کنند. کاری نکنیم که دوستان ما هم بترسد که اگر با شما کار کنیم، گرفتار می‌شویم.

رییس جمهور گفت:

دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذاریم آنها بیایند حرکت کنند که به نفع کشور و به نفع بانک‌ها و نفع به بانک مرکزی است. بانک مرکزی پشتوانه و ناظر بانک‌ها است. بانک‌های دیگر ما هم حرکت می‌کنند. بانک‌های ما مایلند که با دنیا کار کنند و آنها هم همینطور هستند.

وی افزود: امروزبا قوت و قدرت می‌توانیم بگوییم سال آینده سال بهتری خواهد بود و  شرایط واکسن سال دیگر بهتر می‌شود و با توجه به مهار کرونا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بهتر خواهد شد و از ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰که عبور کنیم شرایط بهتر می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در زمینه رفع تحریم همه توان خود را به کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد، اظهار کرد: حرکت کردن در این راه سخت است و مشکلاتی دارد؛ زمینش صاف نیست و چاله زیاد دارد اما کار را شروع کردیم و خدا کمک می‌کند. شرایط کشور از لحاظ جنگ اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹بهتر خواهد شد.

حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از ۶ طرح ملی وزارت نیرو نیز گفت: 

این طرح‌ها موجب خشنودی همه مردم بوده است. مقام معظم رهبری هم به صورت کتبی از وزارت نیرو تشکر کردند و هم شفاهی اعلام کردند.

روحانی با بی‌نظیر خواندن برخی از این طرح‌ها در تاریخ ایران خاطرنشان کرد:

امسال بر مردم بسیار سخت گذشت. هم مشکلات تحریم و هم کرونا بود. مردم برای سفر، کسب و کار مدرسه، رفتن فرزندان به مدرسه بسیار مشکل داشتند و از نظر زندگی هم با مشکلات فراوانی مواجه بودند.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اقدام تروریستی آمریکا در طول این سه سال علیه ملت ایران گفت:

آنها همه منابع مالی ما را قفل و بسیاری از فعالیت‌ها و صادرات ما را دچار مشکل کردند و حتی برای خرید واکسن کرونا دچار مشکل شدیم. دولت جنایتکار آمریکا ظلم بزرگی علیه ملت ایران انجام داده است. دولت فعلی هم که می‌گوید دولت قبلی اشتباه کرده و می‌خواهیم جبران کنیم، در این دو ماه چیزی از او ندیده‌ایم. آنچه برای ما مهم است عمل است که چیزی ندیده‌ایم. جبران اشتباهات دولت گذشته آمریکا فقط به نفع ایران نیست بلکه به نفع خود آمریکا، منطقه، تعهدات و سازمان‌های بین‌المللی است و امیدواریم به مسیر عقلانیت برگردند. بی‌تردید اگرآنها به انجام تعهدات خود بازگردند این کار نه تنها به نفع خودشان است بلکه به نفع منطقه، سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات در عرصه جهانی خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه امسال سال سختی برای ملت ایران بود، گفت:

این افتتاح‌ها برای مردم دلگرمی و برای دشمن ضربه بسیار بزرگی بود. آنها می‌خواستند اقتصاد ما را دچار شکست کنند.  این طرح‌ها نشان داد که ملت ما، جوان‌های ما و مهندسین ما زنده هستند و همه تلاش می‌کنند و ان‌شاءالله سال آینده ادامه خواهد یافت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان