روحانی ادعای ناکارآمدی دولت و نظام را ناروا خواند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 9:46

روحانی ادعای ناکارآمدی دولت و نظام را ناروا خواند

شماره: 8080
Aa Aa

رئیس جممهور ایران می گوید اگر کسی ادعا کند ملت ایران در سایه فشارهای وارده دچار تزلزل شده حرفی ناصحیح و دروغ گفته است.

شرایط بسیار سختی داریم اما دلمرده نیستیم؛
روحانی ادعای ناکارآمدی دولت و نظام را ناروا خواند

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جمع مردم شیروان با اشاره به اینکه ۱۴ ماه است که بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران تحمیل کرده است اظهار کرد: تحریم‌هایی که اگر علیه هر ملت دیگری انجام می‌شد، آن ملت از پای در می‌آمد اما ملت قهرمان، مقاوم، غیور و هوشمند ایران در این ۱۴ ماه با قدرت مقابل آنها ایستادگی کردند.

وی افزود: آمریکا در هر مسیری که حرکت کرد چه مسیر اجتماعی، چه سیاسی و چه حقوقی شکست خورد. در سازمان ملل و اجتماعات گوناگون در هفته اخیر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ کشوری به آنها اعتنا نکرد. در اجلاس شورای حکام هم جز آمریکا و یکی دو کشور دیگر تمام کشورها از ایران حمایت کردند. این به معنای موفقیت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در دادگاه بین‌المللی که از آمریکا شکایت کردیم، در مرحله اول آمریکا محکوم شد. افکار عمومی دنیا آمریکا را محکوم کرد. آنها در منطقه ما در افغانستان، عراق، سوریه و یمن شکست خوردند. اگر کسی ادعا کند ملت ایران در سایه فشارهای وارده دچار تزلزل شده است، حرفی ناروا، ناصحیح و دروغ گفته است.

روحانی در ادامه با بیان اینکه اگر کسی امروز مدعی شود در نظام اسلامی، نظام و دولت ناکارآمد است و نتوانسته به مشکلات مردم توجه کند، سخنی ناصحیح و ناروا بر زبان آورده است اظهار کرد: ما در کشور مشکل داریم و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم اما در عین حال دست به دست هم داده‌ایم و در کنار هم ایستاده‌ایم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه عبور از این مشکلات شعار نیست، بلکه بر اساس آمار و دلایل این سخن مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: هر کشوری که در مضیقه قرار می‌گیرد به دلیل کاهش درآمد، بدهی‌اش افزایش می‌یابد اما ما در مدت ۱۴ ماهی که در فشار شدید تحریم قرار گرفته‌ایم، بدهی خارجی دولت‌مان کاهش یافته است؛ در سال ۹۶ بدهی خارجی ما ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بوده است اما امروز این بدهی به ۹.۵ میلیارد رسیده است و این کاهش بدان معناست که ملت ما ملتی پیروز و موفق بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: کاهش ۲۵ درصدی بدهی خارجی دولت به این معناست که با وجود اینکه در سختی قرار گرفته‌ایم، نه تنها به سمت بیگانگان، خارجی‌ها و صندوق‌های بین‌المللی دست دراز نکرده‌ایم، بلکه روی پای خود ایستاده‌ایم و مخارج‌مان را در حد امکان تأمین کردیم و در عین حال بخشی از بدهی‌های سال‌های گذشته را نیز پرداخت کردیم.

روحانی همچنین با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده طی سال‌های گذشته گفت: مسلماً امروز بیکاری یکی از مشکلات بزرگ کشور است و همه باید تلاش کنیم تا جوانان و مردان و زنان ما مشغول به کار و تلاش شوند و از بیکاری فاصله بگیرند.

وی با بیان اینکه در کشور همچنان بیکاری وجود دارد ادامه داد: آمار بیکاری در کشور تا پارسال ۱۲.۱ درصد بود اما امروز این آمار به ۱۰.۸ درصد رسیده است و از بهار پارسال تا بهار امسال ۳۲۱ هزار اشتغال ایجاد شده است که در این زمینه باید از مردم، کشاورزان، صنعتگران، کارآفرینان، کسبه و تمام کارگران تشکر کنم؛ چرا که این اقشار بودند که در کشور اشتغال ایجاد کردند و زمین را آباد و ما را از گندم خودکفا کردند.

رئیس جمهور با اشاره به مشارکت و حضور اقشار مختلف جامعه در کمک‌رسانی به سیل زدگان اخیر در کشور، گفت: دولت توانست با کمک ملت بزرگ ایران در پناه قدرت الهی راهی را انتخاب کند که امروز بسیاری از مردم به خانه‌هایشان بازگشته‌اند و بسیاری از مردم که خانه‌هایشان ویران شده است، ان‌شاءالله تا پایان سال به خانه‌های خود باز خواهند گشت.

روحانی بیان کرد: در شرایط سخت سیل اخیر همه ملت ایران و دستگاه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی در حد توان امکانات‌شان را بکار گرفتند و ملت شاهدند که امروز ما در کشور سختی داریم اما دلمرده نیستیم، بلکه دل زنده هستیم؛ ما امروز در کشور با مشکلات مواجه هستیم اما روحیه بلندی در برابر دشمنان خود داریم و در هوای گرم و سرد، روز روشن و شب تاریک در کنار یکدیگر هستیم و همه اقوام و مذاهب قومیت‌ها با هم برادر هستیم؛ امروز خدا راه وحدت، اتحاد، تعاون و کمک به یکدیگر را پیش روی ما قرار داده است.

روحانی با بیان اینکه در سفر به خراسان شمالی ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: علی رغم تمام مشکلات، تمام سختی‌ها، طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی شمش آلومینیوم در جاجرم افتتاح می‌شود. در این طرح ۱,۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. در حوزه برق و آب هم ۳,۷۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود. بخش فاز بخار و پست برق نیروگاه گازی شیروان هم افتتاح می‌شود. سد و کانال‌های انتقال آب در منطقه چندیر افتتاح می‌شود. با این افتتاح آبرسانی به ۳۰ روستا با جمعیت ۲۱ هزار نفر انجام شده و آبیاری ۵۶۰ هکتار و اشتغال‌زایی ۲۵۰۰ نفر تأمین می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در سال ۹۲ میزان تولید برق ما ۶۹ هزار مگاوات بوده است که امروز این میزان به ۸۱ هزار مگاوات رسیده، یعنی در ۶ سال ۱۲ هزار مگاوات برق اضافه شده است. آنهایی که می‌گویند ملت ایران از مسیر پیشرفت بازمانده و آنهایی که در کاخ سفید ادعا می‌کنند اقتصاد ایران را شکست می‌دهند، بدانند حرف‌شان اشتباه است.

روحانی خاطرنشان کرد: در آغاز انقلاب کشور ۱۹ سد داشت. در سال ۹۲، ۱۴۴ سد داشتیم و الان ۱۷۹ سد ملی در کشور فعال است. یعنی در ۶ سال گذشته ۳۵ سد تکمیل و افتتاح کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در این سفر ۸۱۱ میلیارد تومان طرح و پروژه را آغاز می‌کند، گفت: بخش‌هایی از وعده‌های سفر سال ۹۴ به استان محقق شده و بخش‌هایی نیمه کاره است، اما به‌جای ۶۲۵ میلیارد تومان اعتبار وعده داده شده، ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در تهران استاندار و مقامات استانی به ما گفتند که دو پروژه بزرگراه بجنورد به گرگان و راه آهن برای استان اهمیت زیادی دارد و ما هم تصمیم گرفتیم تا پایان دولت دوازدهم این دو پروژه را تکمیل کنیم. بنابراین ۲۰۰ میلیارد تومان برای بزرگراه بجنورد به گرگان و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای راه آهن جوین به اسفراین اختصاص دادیم. یعنی در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان برای راه و راه آهن اختصاص دادیم.

روحانی در پایان با اشاره به تخصیص هفت میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ورزشی استان، اظهار کرد: مجموعه اعتبارات تهیه شده در این سفر ۵,۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان