روحانی: اگر جنگی علیه ایران انجام شود پاسخ قاطعی خواهیم داد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 6:25

روحانی: اگر جنگی علیه ایران انجام شود پاسخ قاطعی خواهیم داد

شماره: 7841
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته علاوه بر مسائل دو جانبه در مورد امنیت منطقه هم با نخست وزیر ژاپن گفتگو کرده؛ آغازگر هیچ جنگی حتی با آمریکا نخواهیم بود.

در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ژاپن؛
روحانی: اگر جنگی علیه ایران انجام شود پاسخ قاطعی خواهیم داد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن عنوان کرد: بسیار خوشحالم نخست وزیر آبه دعوت من را برای سفر به ایران پذیرفتند و امروز میزبان ایشان و هیات همراه بودیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی افزود: روابط دو کشور از قدمت تاریخی برخوردار است امسال نودمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور است. در طول سال‌های گذشته ملاقات‌های سازنده با ایشان داشتیم. امروز هشتمین دور ملاقات ما بود.

روحانی با اشاره به اینکه از اینکه دولت ژاپن و شخص ایشان مصمم به روابط دو کشور در زمینه سیاسی اقتصادی و بین‌المللی هستند استقبال می‌کنیم گفت: هم در جلسه خصوصی با آقای آبه و هم در جلسه بین دو هیات راجع به مسائل بین دو کشور از جمله سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران چابهار و سواحل مکران صحبت کردیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از اینکه ژاپن علاقه‌مند به ادامه خرید نفت از ایران است و همچنین مایل به حل و فصل مسائل مالی و فرهنگی بین دو کشور خوشحالیم. این نکته‌ای است که می‌تواند توسعه روابط دو کشور را ایجاد کند.

وی افزود: ما علاوه بر مسائل مربوط به مسائل دو جانبه راجع به بحث امنیت در منطقه هم با هم گفت‌و‌گو کردیم. خوشحالیم که هر دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت زیادی قائل هستند و من گفتم ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی حتی با آمریکا نخواهیم بود اما اگر جنگی علیه ما انجام شود، پاسخی قاطع خواهیم داد.

روحانی تصریح کرد: آقای نخست وزیر نسبت به آینده خوش بینی قابل ملاحظه‌ای داشتند و می‌گفتند من می‌بینم که تغییرات مثبت در راه است. من بسیار خوشحالم که ایشان در مذاکرات در حمایتشان به برجام ادامه دادند و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می‌دانستند. من به آقای نخست وزیر گفتم که ما علاقه مند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام خواهد داد در راستای بند ۳۶ برجام و خود برجام خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: من از ایشان خواستم که بین دو کشور در زمینه هسته‌ای شاهد همکاری باشیم چون هر دو کشور معتقد به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و با سلاح هسته‌ای مخالفیم.

وی تاکید کرد: من تاکید کردم که اگر ما شاهد برخی تنش‌ها هستیم ریشه این تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بر می‌گردد و هر وقت این جنگ متوقف شود ما شاهد تحولات مثبتی در منطقه و جهان خواهیم بود.

روحانی خاطرنشان کرد: از جناب آقای نخست وزیر و هیات همراه تشکر می‌کنم که با حسن نیت و برای آرمان‌هایی که مورد نظر دو طرف است و برای صلح و امنیت و تنش‌زدایی این سفر را انجام دادند و امیدوارم این سفر آغازی بر تحولات مثبت در منطقه و بین دو کشور باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای ثبات منطقه ما قدم‌های خوبی برداشته و امروز هم راجع به همکاری‌های دو کشور در مساله مهاجران و مبارزه با مواد مخدر و تروریسم و بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن با هم گفت‌وگو کردیم. برای آقای نخست وزیر و هیات همراه آرزوی اقامت خوشی را در تهران دارم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان