روحانی: تنها قهرمان واقعی تحریم‌ها ملت ایران است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 3:53

روحانی: تنها قهرمان واقعی تحریم‌ها ملت ایران است

شماره: 11844
Aa Aa

رئیس جمهور ایران می گوید دولت جدید آمریکا شرایط را به سمت قواعد بین‌المللی برخواهد گرداند؛ از فضای تهدید به فضای فرصت حرکت می کنیم.

یک سوم جامعه برای چهار ماه کمک معیشتی می گیرند؛
روحانی: تنها قهرمان واقعی تحریم‌ها ملت ایران است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست هیئت دولت اظهار داشت:

در آستانه اعمال محدودیت های شدید کرونا در کشور قرار داریم و در همین راستا شهرهایی که شرایط قرمز دارند تقریبا تعطیل و شهرهای نارنجی نیمه تعطیل می شوند جز ارائه دهندگان خدمات ویژه که برای مردم بیان شده و بیان خواهد شد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان اینکه تعطیلی ها و محدویت ها راه حل اصلی کرونا نیست افزود:

مشکل کرونا قطعا از طریق تغییر سبک زندگی حل خواهد آمد و رفت و آمد خانوادگی، حضور در مراسم عزا و شادی اگر تغییر نکند، کرونا با تعطیلی سراسری هم باقی خواهد ماند. تعطیلی تنها به عنوان اعلام هشدار شدید به جامعه است و برای این است که ما به یک انظباط دقیق اجتماعی برگردیم که می تواند مقابله دقیقی برای کرونا باشد. 51 درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمد خانوادگی است و اگر در این دو هفته تعطیلی نسبت رفت و آمدهای خانوادگی بیشتر شود شاید این آمار افزایشی هم بشود. راه حل این است که حتی اقلیتی که در جامعه مراعات نمی کنند نیز به درکی مشترک برسند که این بیماری ممکن است تا سال آینده و هر وقت دیگر باشد چون درمان و داروی قطعی برای این بیماری تاکنون ایجاد نشده است. این تعطیلات در کنار هشدار فضایی برای تنفس کادر درمان ایجاد می کند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. ما از نظر تجهیزات و تخت و از نظر آی سی یو در فشار نیستیم ولی کادر درمان ما 9 ماه مداوم است که شبانه روز در حال کار هستند و خسته شدند و این تعطیلات برای ایجاد تنفسی برای آنها اعمال می شود. وقتی فوتی ها به بالای 500 برسد یک هشدار برای ما است. طبق مصوبات ستاد ملی کرونا جلسات بالای 15 نفر نباید در شرایط قرمز برگزار شود و این دستورالعملی است که در قرارگاه مرکزی مورد نظر قرار گرفته و جزو مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و به عنوان قانون لازم الاجرا است.

رئیس جمهور گفت:

می‌گویند نگذارید این ملت قهرمان شود تا دولت بعدی قهرمان شود، اصلا دولت قهرمان نمی‌شود، تنها قهرمان واقعی در تحریم‌ها ملت ایران است. خواهش می‌کنم تسویه حساب را بگذارید برای سال ۱۴۰۰ و آن موقع هرچه خواستید بکنید. تمام وزرا و دستگاه‌ها موظفند واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنند حتی اگر نقد به دولت دارند انجام دهند. ما بازهم به دنبال این هستیم که دست دوستی بدهیم، به دنبال تسویه حساب نیستیم، مدتی‌است که فضای مثبتی در جامعه ایجاد شده، بگذارید این فضای مثبت باقی باشد. پرداختی همه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

رییس جمهور گفت:

به اسم نقد دولت به دنبال تطهیر و تبرئه آمریکا نباشید، دولت آمریکا تروریست است، عده‌ای مجانی دولت آمریکا را تطهیر می‌کنند. برخی تا سخن از بهبود می‌شود،‌می‌گویند دولت قرار است مذاکره کند. نه بحث مذاکره نیست. دولت جدید آمریکا شرایط را به سمت قواعد بین‌المللی برخواهد گرداند و این باعث می‌شود که از فضای تهدید کم‌کم به سمت فضای فرصت حرکت کنیم. ایجاد روحیه یاس در جامعه خیانت ملی است. یاس را در جامعه ترویج ندهید. بگذارید مردم واقعیت‌ها را لمس کنند و ببینند. دولت ترامپ یک دولت کینه‌توز و جنایتکار بود که نسبت به ایران و تمام ملت‌های مستقل جنایت کرد. همانطور که نسبت به ایران جنایت کرد، نسبت به فلسطین، عراق و سوریه و یمن هم همین کار را انجام داد. حتی به دوستان خود هم خیانت کرده است. آنها جنایت بزرگی انجام دادند؛ چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویید؟ آمریکا در بخش اقتصادی توانست بر مردم ما فشار ایجاد کند البته دنبال فشار نبود بلکه دنبال ایجاد قحطی در کشور بود. آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که در کشور ما تنش اجتماعی ایجاد کنند و امنیت داخلی را برهم بزنند که در اهداف خود صد درصد شکست خوردند. البته مشکلاتی هم برای مردم ایجاد کردند. ترامپ از وقتی از برجام خارج شد انتظار داشت همه کشورهای دیگر از او تبعیت کنند. هیچ کشوری از او تبعیت نکرد حتی اتحادیه اروپا که دوست سنتی آمریکا بود هم از او تبعیت نکرد و چین  و روسیه هم همینطور. در اینکه دیگران را در این مسیر انحرافی غلطی که آغاز کرده بود، با خود همراه کند ناموفق بود. هر طرح سیاسی که آمریکا در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی داشت، شکست خورد.

روحانی با اشاره به شکست‌آمریکا در جلوگیری از رفع تحریم تسلیحاتی ایران گفت:  

ما تحریم تسلیحاتی را پایان دادیم کسانی که می‌گویند در این چند سال چه کردید لااقل این مسائل ساده را بفهمند که تحریم تسلیحاتی پایان یافت و ما امروز می‌توانیم آزادانه در چارچوب قواعد بین‌اللملی اسلحه بخریم و بفروشیم. دولت آمریکا از حیث سیاسی، بین‌المللی، حقوقی و اخلاقی صدر درصد شکست خورد و در بخش اقتصادی هم اهدافی که دنبال می‌کرد، شکست خورد

رییس جمهوری از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهارماه خبر داد و گفت:

افرادی که مشمول این کمک می‌شوند در این مدت  هر ماه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. دولت باید کمک‌هایی انجام دهد تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد. قبلا می‌گفتیم فشار بر روی کسانی است که حقوق ثابت‌بگیر هستند اما در شرایط کنونی اگر ادارات تعطیل شوند، آنها حقوق‌شان را می‌گیرند. امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید با فعالیت‌شان، کسب و کارشان و خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمدی کسب کنند.  براساس برآوردها به یک سوم جامعه برای چهار ماه بسته کمک معیشتی ارائه خواهد شد. روز شنبه در ستاد ملی کرونا، این بسته تصویب می‌شود. افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا کمکی برای معیشت مردم شود. 

به گفته روحانی، وام یک میلیونی هم برای خانوارها که حدود ۱۰ میلیون خانواده می‌شود، پرداخت می‌شود که البته این وام برای همه یارانه‌بگیرها نیست.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان