روحانی: رسانه‌های ایران در همه زمینه ها آزاد نیستند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 23:36

روحانی: رسانه‌های ایران در همه زمینه ها آزاد نیستند

شماره: 11042
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته انتظارات باید در حد واقعیت‌های جامعه باشد. اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم شکست می خوریم.

در نشست با مدیران ارشد رسانه های ایران؛
روحانی: رسانه‌های ایران در همه زمینه ها آزاد نیستند

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست رییس جمهوری با مدیران ارشد رسانه های این کشور به مناسبت هفته دولت با بیان این که اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم گفت: 

از آغاز دولت تا امروز که سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم. در هر دولتی و مقطعی اگر ما انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همیشه شکست خوردیم یعنی هر دولتی هر مقدار بتواند بالاترین خدمت را بکند اما اگر در نظر مردم انتظارات مردم را بالاتر ببریم ما شکست خوردیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی یادآورشد:

انتظارات باید در حد امکان پذیر جامعه و در حد واقعیت‌های جامعه باشد. منابع ما محدود است اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خورده و عقب ماندیم. در نتیجه فاصله بین انتظارات و واقعیت ها حاصل شده و باعث ایجاد یاس و سرخوردگی می‌شود. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می شود. بنابراین بسیار مهم است که انتظارات را چگونه ما مطرح کنیم.

رییس‌جمهوری گفت: هدف مهم دشمن از سال ۹۷ این بود که با تحریم شدید موجب به‌هم‌ریختگی و بحران در جامعه و فروپاشی نظام به معنای واقعی کلمه شود اما اجازه ندادیم بحران ایجاد شود و به سمت فروپاشی حرکت کنیم. البته به طور طبیعی، تحریم سختی‌ها و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اما در عین حال در دوران تحریم و کرونا ما امروز شاهد هستیم که در چهارماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، هم صنعت، هم کشاورزی و هم در بخشی از خدمات نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

رییس جمهوری با اشاره به ارائه قطعنامه درباره تحریم تسلیحاتی ایران گفت: این‌ها ۴۲ سال تبلیغ  کردند که ایران سلاحش به نفع کشورهای منطقه نیست، بیایند در سازمان ملل بخواهند این تحریم تسلیحاتی را ادامه دهند و فقط غیر از خودشان یک رای داشته باشند، این به معنای موفقیت و قدرت دیپلماسی ایران است. اینکه در سازمان ملل می‌بینیم در جمع ۱۵ قدرت سیاسی و اقتصادی، ۱۳ کشور رای ممتنع یا رای منفی به سود ما می‌دهند نشان دهنده قدرت سیاسی جمهوری اسلامی است.

رییس‌جمهور با بیان این که مهمترین توصیه رهبر انقلاب در این هفت سال اقتصاد مقاومتی بود گفت:

الان اقتصاد کشور نسبت به هفت سال پیش مقاوم‌تر شده و در برابر تکانه شدید تحریم آمریکا که فکر می‌کردند با آن می‌توانند نظام را از بین ببرند، با وجود مشکلات توانستیم بایستیم.

او به تاکیدات رهبری برای توقف خام‌فروشی اشاره کرد و افزود: دولت در این راستا کارهای بزرگی انجام داد.

روحانی گفت: امنیت غذایی از حدود ۵۰ درصد به ۸۱ درصد رسیده و الان ۸۱ درصد کالری مصرفی ما داخلی است.

رییس جمهوری با بیان اینکه فشار حداکثری از دید همه صد درصد شکست خورده است گفت: فشار حداکثری برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند در حال ضعف، پای میز مذاکره برود. می‌گفتند ما توافق قبلی را که کنار می‌گذاریم به ایران فشار می‌آوریم که در این حالت فشار، دولت را پای میز مذاکره می‌آوریم. آنها مانند همین کار را در اواخر سال ۹۳ و ۹۴ هم انجام دادند یعنی قیمت نفت را پایین آوردند و به یک سوم و یک چهارم رساندند برای اینکه ما برای توافق در فشار قرار بگیریم که البته تاثیر نداشت آن کار را هم اسرائیل و عربستان طراحی کرده بودند و نقشه‌های آنها الان مشخص شده است. هدف آنها این است که ما را در حال قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره بکشانند. این کار امکان‌ناپذیر است و آنها دیدند که این کار عملی نشد. یعنی در سال ۹۷ و ۹۸ کشور اداره شد و در سال ۹۹ هم ان‌شاءالله اداره می‌شود و بعد هم اگر لازم باشد اداره می‌شود. آمریکایی‌ها در هدفی که در تحریم حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند. آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها بیاید یعنی آمریکا می‌خواست علیه برجام کار کند و فکر می‌کرد اروپا و دیگران هم پشت سر آنها می‌آیند ولی هیچ‌کس قبول نکرد. امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی وقتی که بحث برجام مطرح می‌شود اگر کشورهای مختلف حضور دارند به غیر از آمریکا و یکی دو کشور که جزو اذناب آن هستند، همه با آمریکا مخالفت می‌کنند. بنابراین آمریکا از لحاظ سیاسی پیروز نشد و از لحاظ ایجاد بحران در جامعه هم که می‌خواست ایران را به بحران بکشاند و مردم به خیابان‌ها بیایند و در برابر نظام بایستند هم دچار شکست قطعی و حتمی شد. البته مردم را قدری به زحمت انداختند و خودشان هم در دنیا بی‌آبرو شدند. به نظر من دولت بعدی آمریکا، چه جمهوری‌خواهان باشند و چه دیگران روی کار بیایند حتما به فکر یک راه‌حل جدید می افتد چون این راه جواب نداده است و شرایط تغییر خواهد کرد. آنها ناچارند که شرایط را تغییر بدهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه این تحریم هست و باز هم ادامه پیدا می‌کند، کشور را اداره می‌کنیم. ما می‌توانیم کشور را اداره کنیم همانطور که در این سه اداره کردیم.

روحانی یادآور شد:‌همانطور که شما در مطبوعات هم می‌دیدید برخی از دوستان ما در سال ۹۷ پیش‌بینی تورم سه رقمی می‌کردند. من الان نامه‌های برخی از اقتصاددانان را دارم که برای من نوشته‌اند که با این روند شما در سال ۹۸ دچار تورم سه‌رقمی می‌شوید. ما دچار این تورم نشدیم. در سال ۹۸ برعکس شد و در ماه‌های آخر ۹۸ تورم کاهش پیدا کرد و بعد از سه ماهه اول ۹۸ در ماه‌های بعد تورم کاهش پیدا کرد.

وی اظهارداشت: ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند و اخیرا هم گفته اگر من در انتخابات موفق شوم ماه اول با ایران به توافق می‌رسم. اخیرا هم گفته مقصود من از ماه اول، یک ماه نیست بلکه در هفته اول با ایران به توافق می‌رسم. اگر توافق به این معناست که آنها عذرخواهی کنند و به برجام و ۵+۱ بازگردند، همین امروز هم می‌توانند ولی اگر می‌خواهند اقدام دیگری انجام دهند هیچ‌وقت امکانپذیر نیست. اگر می‌خواهند چیزی را به ملت تحمیل کنند امکان‌ناپذیر خواهد بود.
روحانی گفت:

در اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد یک بخش اتفاقی در ۹۶ در داخل بود که مردم را نگران کرد و یک بخش آخر ۹۶ تصمیم آمریکا بود و در ۹۷ خروج از برجام بود. حوادثی که پیش آمده را کنار هم قرار دهید یکدفعه ارز جهش کرد. ارزی که ۴۲۰۰ تومان بود یکدفعه ۶ یا ۷ هزارتومان شد و روزانه و ساعتی تغییر می‌کرد. یادتان هست آن آشفتگی که در بازار در اوایل ۹۷ اتفاق افتاد. وقتی یک حادثه رخ می دهد در این حادثه اتفاقات متفاوتی می‌افتد. من با این نظر که تک نرخی کنیم ارز را مخالف بودم، در دولت چون من مخالفت کردم به نتیجه نرسید بنابراین معاون اول در این زمینه جلسات متعددی را گذاشت. بعد به من گفتند که ما در این زمینه به اتفاق نظر رسیدیم گفتم اگر به نتیجه رسیدید جلسه ای را در ریاست جمهوری گذاشتیم همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت و تقریبا همه مشاورین در این جلسه حضور داشتند من در آنجا گفتم اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که ارز باید تک نرخی شود و همه چون اجماع دارید با این که من مخالفم موافقت می‌کنم که همه گفتند اجماع داریم. براین اساس من روی نظر خودم تردید کردم به هر حال من یک نظر دارم وقتی همه اقتصادی‌های دولت و مشاورین ما در جلسه‌ای همه با اتفاق می‌گویند ارز تک نرخی است گفتم اگر این است من موافقت می کنم به عنوان اکل میته یعنی برای این که شرایط آرام شود، موافقت می کنم. به نظر من اگر ما مراقبت کافی می کردیم ارز ۴۲۰۰ مشکلی ایجاد نمی کرد، ‌اشکال سر مراقبت بود. یعنی افرادی پول گرفتند و ثبت سفارش ظاهری انجام دادند بعد تقلب کردند یعنی ۴۰ میلیون ثبت سفارش کردند و جنسی که وارد کردند ۱۰ میلیون تومان بود.

رییس جمهوری گفت:

این که در میان مردم شایع می‌کنند دولت پول کم آورده و کسر بودجه دارد دلار را گران می کند این حرفا نادرست است. ثبات از همه چیز برای ما مهم تر است دلمان می خواهد که بازاری باشد که مردم به آینده اطمینان داشته باشند و بدانند که آینده را چگونه ترسیم کنند و دنبال این نبودیم و نیستیم که چیزی را برای کسری بودجه گران کنیم. کسری بودجه ما امسال تامین است و سال آینده هم مشکل نخواهیم داشت. باسازوکارهایی که پیش بینی شده بی مشکل خواهیم بود.

 روحانی افزود: وقتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شفاف نیستیم و شفافیت به وجود نمی‌آید. اطلاع‌رسانی نمی‌شود. رسانه‌ها آزاد نیستند در همه زمینه‌ها یعنی رسانه در هر بخشی اگر خواست نقد بکند واقعا اگر دید نقدی وارد است بتواند نقد ‌کند. شرایط ما الان چنین شرایطی نیست. همین نکته‌ای که شما الان می‌ گویید درباره مقابله با فساد آیا خوب است دقیق است و یا اشکال دارد جرات نمی‌کنید تیتر روزنامه کنید تیتر کنید روزنامه شما دچار مشکل می‌شود ولی کلیت این حرف درست است که ما باید با فساد مبارزه کنیم.

روحانی گفت:

اینکه دولت در دست گروهی و مجلس در دست جناحی دیگر باشد، کار را سخت می‌کند. در بیش از ۷ جلسه شورای عالی امنیت ملی در مورد برجام بحث کردیم، جلساتی که  گاهی از سه تا ۵ ساعت به طول می‌انجامید. بحث کردیم و به تصمیم و تصویب رسیدیم ولی همه مسائل مثل برجام و ستاد کرونا نیست که در سطح کلان مورد حمایت قرار گیرد. در حال حاضر هم خیلی از مسائل مهم ما به جلسه شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی می رود و در دولت تصویب می‌شود و مواردی را با مقام معظم رهبری مطرح می‌کنیم و نظر موافق به ایشان را می گیریم، لذا با توجه به شرایطی که در نظام ما وجود دارد باید تلاش کنیم این هماهنگی‌ها بیشتر شود. در نظام ما جای حزب خالی است. ما در ایران هنوز حزب نداریم. تشکیلات، گروه و جناح داریم ولی حزب به آن معنا که مثلا برای مجلس کاندیدا به مردم معرفی کند، نداریم. در آن شرایط به جای اینکه به ۳۰ نفر از لیست تهران رای دهیم در برگه رای می‌نویسیم حزب "الف" یا حزب "ب". در انتخابات ریاست جمهوری هم به اشخاصی رای می‌دهیم که نماینده حزب مشخصی است. قانون اساسی ما بر مبنای حزب تنظیم نشده است بنابراین بعضی جا هماهنگی سخت می شود اما نهادهای دیگری داریم که شکل آن با دیگر از کشورها متفاوت است.

وی اظهار کرد:

اگر دو قوه دیگر موافقت نکنند طرح گشایش اقتصادی اجرا نمی‌شود و اجرای آن منوط به توافق دو قوه دیگر است ولی اگر موفقت می‌شد ظرفیت بسیار خوبی ایجاد می‌شد و این بهترین راه برای تامین کسری بودجه سال جاری و سال آینده است.

وی در ادامه به ورود به فضای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: کشور ما در شرایط تحریم و کروناست و مردم با مشکلاتی مواجه هستند؛ کاندیداهای انتخاباتی نباید با احساسات و اعتقادات و ایمان مردم به انقلاب بازی کنند.

رییس جمهوری درباره اینکه گفته شد این دولت می‌بایست جناح‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کرد اظهار داشت:

به اعتقاد من دولت فضایی را برای همه جناح‌ها به وجود آورد. این دولت، دولتی است که وقتی به هیات وزیرانش نگاه می‌کنید تقریبا از همه جناح‌های معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب به نحوی حضور دارند. از نظر من هر فردی که شایستگی دارد و می‌خواهد در جایی وزارتی را بر عهده بگیرد، من هیچ‌وقت درباره جناح وی سوال نمی‌کنم که آیا این فرد اصلاح‌طلب است، اصولگراست و یا معتدل است. من درباره سواد، تجربه و اقداماتی که انجام داده از وی سوال می‌کنم و واقعا این موضوع برای من فرقی نمی‌کند چرا که ما باید از همه نیروها استفاده کنیم.  

روحانی با بیان این که دولت در حد توان خود حقوق متوسط را حدود ۵ تا ۶ برابر کرده است گفت: حداقل دریافتی مستمری بگیران ۵.۹ افزایش پیدا کرده است، حقوق فرهنگیان به طور متوسط ۴.۸  در حدود ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان