رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با پادشاه عمان دیدار کرد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403 - 12:02

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با پادشاه عمان دیدار کرد

شماره: 22134
Aa Aa

جهان در آستانه ورود به نظم جدیدی است که قدرت از غرب به سوی آسیا در حال انتقال می‌باشد| سیاست‌های اصولی ایران تامین بومی امنیت منطقه است.

نیازی به حضور بیگانگان در منطقه نیست؛
رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با پادشاه عمان دیدار کرد

مجمد باقری، رییس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در راس یک هیئت بلند پایه نظامی به عمان سفر کرده بود با هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید پادشاه عمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، باقری ضمن ابراز خرسندی از سفر خود به کشور دوست و برادر عمان، روابط بین دو کشور را پایدار و مثبت دانست و گفت:

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران کشور عمان را یک همسایه خوب برای ایران می‌داند.

او گفت:

جهان در آستانه ورود به یک نظم جدید است. آینده جهان نشان از یک نظم چند قطبی دارد؛ نظمی که در آن قدرت جهان از غرب به سوی آسیا در حال انتقال می‌باشد و  این تحولات بر روی منطقه ما تاثیر گذاشته و قطعا نیاز به نزدیکی روابط نظامی و برقراری امنیت در تنگه هرمز، دریای عمان و شمال غرب  اقیانوس هند داریم. سیاست‌های اصولی کشور ایران تامین بومی امنیت در منطقه است و اقدامات مشترک ایران و عمان می تواند امنیت بهتری را ایجاد کند و اثبات نماید که نیازی به حضور بیگانگان در منطقه نیست.
وی با اشاره به هوشمندی سیاست‌های کشور عمان در موضوع یمن گفت:

تلاش برای ایجاد صلح عادلانه و حفظ تمامیت ارضی یمن باید ادامه داشته باشد.

هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید نیز ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت:

سلام گرم بنده را به رهبر و رییس جمهور ایران برسانید و انشاالله در آینده بسیار نزدیک به ایران سفر خواهم داشت.

پادشاه عمان با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های نظامی و صنعت دفاعی بین دوکشور گفت:

ارتقاء سطح همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف دفاعی و نظامی بین دو نیروهای مسلح باید ارتقاء پیدا کند.

هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید با تاکید بر حضور نیروی دریایی ارتش عمان جهت حضور در رزمایش‌های بین المللی در ایران افزود:

امنیت تنگه هرمز ودریای عمان می تواند توسط کشورهای منطقه تامین گردد.

  •  

محمد باقری در همایش هندسه نظم جدید جهانی نیز اظهار داشت:

قاعده حاکم بر نظم‌های جهان شمول در دوره‌های تاریخی مختلف متغیر بوده است و پایداری یک نظم مقرون به صحت نیست. شواهد نشان می‌دهد نظم تک قطبی هیچ وقت شکل پایدار به خود نگرفته و جهان در آستانه یک نظم جدید است. ظهور انقلاب اسلامی در ایران و به عنوان گامی در مسیر حاکمیت امر الهی یک استثنا مهم در حال رشد و توسعه در این مسیر محسوب می‌شود. انقلاب اسلامی یکی از عوامل مهم عدم شکل گیری استیلای آمریکا بر جهان بوده و این حرکت ادامه خواهد داشت.

وی گفت:

وعده‌های خدا نشان می‌دهد اراده الهی بر سرنگونی نظام‌های استکباری و ایجاد نظام‌های صالحان در جهان است و انقلاب اسلامی ایران هم در این مسیر است. تلاش برای رهبری مطلق بر جهان با شکست مواجهه شده است که نشانه‌های آن را در عقب نشینی فرار گونه از عراق و افغانستان و کاهش چشمگیر نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا، سردرگمی آمریکا در استقرار در غرب آسیا جنوب چین و غرب اروپا و سایر عوامل می‌توان دید. آمریکای امروز به‌طور چشمگیری نسبت به گذشته ضعیف‌تر و منزوی‌تر شده است. اسراییل غاصب فلسطین از سودای در اختیار گرفتن نیل تا فرات و تجربه پیروزی در جنگ با اعراب و در اختیار داشتن قدرت نظامی در سراشیبی افول قرار گرفته و پس از شکست در جنگ 33 روزه در عرصه‌های گوناگون دچار مشکلات اساسی است اما در مقابل ملت مظلوم فلسطین و محور مقاومت در اوج قدرت و هماهنگی و حرکت روبه رشد در مسیر آزادی فلسطین است. قدرت‌گیری اقتصادی چین و گرفتن قدرت اول اقتصادی در جهان از آمریکا و سرمایه گذاری در سراسر آسیا و بخشی از قدرت آفریقا و اروپا و افزایش قدرت نظامی نشانه مهم دیگری از تغییر در هندسه نظم و قدرت جهان است.

روی ادامه داد:

عبور روسیه از اعتماد به غرب و ایستادگی در برابر توسعه ناتو به سمت شرق حتی به قیمت درگیر شدن در یک جنگ و از سوی دیگر اصرار آمریکا بر ادامه جنگ حتی به قیمت انهدام زیر ساختهای اوکراین و اصرار روسیه بر ایجاد یک منطقه حائل، به نظر می رسد این جنگ به سادگی پایان نیافته و با مسدود شدن مسیرهای انتقال کالا و انرژی به اروپا موجب ایجاد نگاه به شرق در روسیه خواهد شد. پیشرفت علوم جدید از دیگر ویژگی‌های جهان جدید است که آمریکا در این حوزه نیز دیگر سرآمد جهان نیست. آمریکا در مسیر افول قرار گرفته است و اگر اروپا و سایر هم پیمانان آمریکا خود را از زنجیرهای حمایت کورکورانه آمریکا رها نکنند همراه با آن قهقرا خواهند رفت. آسیا و شرق در مقابل زورگویی آمریکا هم نظر بوده و دولت‌ها با جمع شدن در پیمان شانگهای در مسیر هم افزایی قرار دارند. این بخش از جهان قطعا قدرت برتر آینده جهان خواهد بود.

رییس ستادکل نیروهای مسلح عنوان کرد:

کشور ایران با دارا بودن موقعیت و منابع ممتاز دارای تاریخی سرشار از افتخار و سربلندی و ظرفیت بالقوه کم نظیری در رشد جهش گونه در سلسله مراتب قدرت جهانی دارا است. قدرت بازدارنده نظامی در جهت دوستی و برادری با کشورهای همسایه و ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا سپر امنیتی خوبی فراهم کرده و سیاست قطعی کشور برای توسعه صلح و دوستی با همسایگان و عدم چشم داشت به سرزمین و منافع دیگران بستر لازم برای بهرمندی کشورهای دوست از ظرفیت های ایران را فراهم کرده است.

باقری اظهار داشت:

نیروهای مسلح ایران از هم افزایی ارتش‌های بزرگ کشورهای آسیایی در قالب پیمان شانگهای برای شکل دهی به یک توان برتر صلح جوی جهانی، از تولید مشترک محصولات نظامی مورد نیاز استقبال کرده و در قبال ایفای نقش خود در امنیت منطقه پاسخگو است. رویکرد حضور نظامی آمریکا و همراهان اروپایی او را به ضرر منطقه دانسته و حق حاکمیت مردم فلسطین را به رسمیت شناخته و با تمام توان به آن کمک می‌کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان