زن اگر خوب شوهرداری کند جهاد کرده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 14:25

زن اگر خوب شوهرداری کند جهاد کرده است

شماره: 9165
Aa Aa

امیرالمؤمنین(ع) حتی یک‌بار هم در زندگی با حضرت زهرا(ع) به اختلاف برنخوردند؛ چون حضرت فاطمه خوب شوهرداری می‌کرد و مطیع شوهر بود.

انصاریان، استاد اخلاق و مفسّر قرآن کریم عنوان کرد؛
زن اگر خوب شوهرداری کند جهاد کرده است

به گزارش اسپادانا خبر، حسین انصاریان، استاد اخلاق، مفسّر و مترجم قرآن کریم در گفتگو با تسنیم می گوید:

حضرت فاطمه زهرا همیشه برای اداره داخل خانه و معاش زندگی، فقط نگاه به درآمد حضرت امیرالمؤمنین(ع) داشت و هیچ‌گاه نگاهش به توقع خودش نبود .

خلاصه ای از صحبت های انصاریان را در این گفت و گو خواهید خواند:

*برای فهم ویژگی خانواده فاطمی باید به متن زندگی صدیقه کبری(ع) دقت کرد. وقتی به متن زندگی این انسان بی‌نظیر دقت می‌کنیم، می‌بینیم بنای زندگی ایشان تشکیل‌شده از عناصر صددرصد مثبت است. ایشان به بهترین وجه ممکن ــ چه در ایام آرامش زندگی مثل زمان رسول خدا(ص) و چه در ایام ناآرامی زندگی و هجوم مشکلات و مصائب از سوی مردم آن زمان مخصوصاً آنهایی که تقریباً دست‌اندرکار بودند ــ در شوهرداری کار بی‌نظیری کردند.

*آن بانوی بزرگ در زمان آرامی زندگی، همیشه برای اداره داخل خانه و معاش زندگی، فقط نگاه به درآمد حضرت امیرالمؤمنین(ع) داشت و هیچ‌گاه نگاهش به توقع خودش نبود که از شوهر یا اضافه بخواهد و یا چیزی بخواهد که در توان او نباشد؛ بنابراین هزینه زندگی را هماهنگ با درآمد امیرالمؤمنین(ع) کرده بود.

*یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا این بود که نسبت به امیرالمؤمنین مثل برخی از خانم‌های روزگار ما حالت آمرّیت، حکومت و سلطنت به شوهر نداشت بلکه همسر باکرامتی برای شوهر بود و می‌دانست آنچه شوهر از او می‌خواهد، مثبت است؛ بنابراین نه نمی‌گفت و شانه خالی نمی‌کرد. همین حرف‌هاست که بنیان‌های زندگی را در بسیاری از خانواده‌های ایرانی به‌هم ریخته است. این رفتارها موجب می‌شود مرد دیگر نتواند زندگی را تحمل کند و حتی ممکن است پس از ایجاد اختلاف، به طلاق نیز کشیده شود.

*امیرالمؤمنین(ع) حتی یک‌بار هم در زندگی با حضرت زهرا(ع) به اختلاف برنخوردند؛ چون حضرت فاطمه خوب شوهرداری می‌کرد، مطیع شوهر بود ــ چون می‌دید هرچه شوهر می‌خواهد مثبت، درست و الهی است ــ حالا اگر زن متعهدی می‌بیند شوهر از او خواسته‌ای دارد که خلاف شرع است نباید با دعوا، تلخی و ایجاد اختلاف و تنش با آن برخورد کرد بلکه باید با ادب، احترام و نرمی آن را پیش ببرد.

*روزی ام‌ّسلمه از پیامبر اکرم(ص) پرسید:

"چطور مردان می‌توانند به جنگ بروند، شهید و زخمی بشوند و از این طریق از بالاترین محبت‌‌ها و امتیازات الهی بهره‌مند شوند. پس ما خانم‌ها چه؟" حضرت فرمود: "شما هم جهاد دارید؛ آن هم جهادی مهم"، پیامبر اکرم در این باره فرمود: «جِهَادُ اَلْمَرْأَةِ حُسْنُ اَلتَّبَعُّلِ؛ خوب شوهرداری کردن جهاد شما است.»

مرد به جبهه می‌رود، جهاد می‌کند و مصداق آیه «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» می‌شود. زن نیز در محیط خانه همچون صدیقه کبری اگر خوب شوهرداری کند، جهاد کرده است و از همان اجر عظیم بهره‌مند می‌شود.

*یکی دیگر از ویژگی‌های آن حضرت این بود که به عبادت و علم بچه‌ها بسیار توجه می‌کرد، نه اینکه آنها را به مدرسه ببرد، نه، ائمه ما مدرسه ندیدند، بلکه حضرت فاطمه زهرا هر موقع متوجه می‌شدند پیامبر اکرم در مسجد سخنرانی دارند، بچه‌ها را تشویق می‌کردند به مسجد بروند تا از سخنان آن حضرت بهره‌مند بشوند. جالب است که وقتی بچه‌ها به خانه می‌آمدند، درس‌های گرفته‌شده از پیغمبر را برای مادر خود بیان می‌کردند. اگر خانواده‌ها این مجموعه شاخصه‌ها و ویژگی‌ها را در حد ظرفیت خودشان به محیط خانه و اعضای خانواده انتقال بدهند، زندگی پرنشاط، آرام، بی‌دغدغه و ادامه‌‌دار خواهد شد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان