سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هدف حمله مسلحانه قرار گرفت | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 15:20

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هدف حمله مسلحانه قرار گرفت

شماره: 21064
Aa Aa

یک فرد مسلح به کلاشینکف با ورود به سفارت رئیس سرویس امنیتی سفارت آذربایجان را کشت| دولت آذربایجان سفارت خود را در تهران تخلیه می کند.

آذربایجان حمله به سفارت باکو در تهران را تروربیستی خواند؛
سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هدف حمله مسلحانه قرار گرفت

به دنبال انتشار اخباری از حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این حمله را تایید کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای نوشت:

یک فرد مسلح به اسلحه کلاشینکف به پست امنیتی سفارت حمله کرد و مسئول نگهبانی سفارت در این حمله جان باخت. دو محافظ دیگر این سفارت هم در جریان این حمله زخمی شدند که وضعیت آنها رضایتخش است.

این وزارتخانه آورده است:

جزئیات این حمله در حال حاضر در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی در این خصوص به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

  •  

اورخان عسگروف، رئیس سرویس امنیتی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران در جریان حمله کشته شد.

  •  

رحیمی، رئیس پلیس  تهران نیز گفت :

مهاجم با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی نموده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. با سرعت عمل پلیس فرد مهاجم بلافاصله دستگیر و تحقیقات از وی ادامه دارد.

رحیمی با اشاره به اینکه این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است عنوان داشت:

در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

  •  

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نیز در رابطه با این حادثه گفت:

ساعت ۸ صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است:

فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

قاضی شهریاری گفت:

فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است. به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس اگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.

  •  

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را شدیدا محکوم کرد.

ناصر کنعانی گفت:

نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود. نتیجه بررسی‌های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است فلذا با توجه به‌ ورود فوری دستگاهها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی توصیه می گردد رسانه‌ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی‌ها در این رابطه اجتناب نمایند. اطلاعات دقیقتر در اين خصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد.

  •  

الهام علی‌اف، ئیس‌جمهور آذربایجان گفت:

حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

او گفت:

من اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورمان در تهران را به شدت محکوم می‌کنم و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسگروف اورخان رضوان اوغلو - که هنگام حفاظت از سفارت و کارکنان آن درگذشت - ابراز می‌دارم. ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

  •  

آیخان حاجی زاده، رئیس اداره مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت وگو با «تی آر تی هابر» گفته ما این حمله شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کرده و از دولت ایران می خواهیم که اقدامات لازم را برای شناسایی متجاوز انجام دهد. هر کشوری مسئول تامین امنیت سفارت ها در کشور خود است. دولت آذربایجان قصد دارد به زودی سفارت خود را در تهران تخلیه کند.

  •  

جلسه وزرای خارجه و کشور جمهوری اسلامی ایران

امیرعبداللهیان و وحیدی اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است. تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

سفیر ایران در باکو احضار شد

رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از وزارت خارجه این کشور از احضار «سید عباس موسوی»، سفیر ایران در باکو در واکنش و اعتراض به حمله به سفارت آذربایجان در تهران خبر دادند.

  •  

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

صبح امروز فردی مسلح با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان حمله کرد و در پی این اقدام یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند. بلافاصله پس از وقوع حادثه قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در محل حاضر شده و در نتیجه تحقیقات اولیه صورت گرفته انگیزه فرد مهاجم را انگیزه کاملا شخصی اعلام کرد. در اظهارات اولیه متهم حادثه آمده بود که همسرش فروردین ماه امسال به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و از آن پس به منزل مراجعه نکرده است. با مراجعات متعدد متهم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولان سفارت، متهم سرانجام تصمیم به حمله به سفارت می‌گیرد. بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده است. همسر وی اهل باکو بوده است. پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری اذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته میشود و پس از ان این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری اذربایجان پیگیری می کرده است. در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری اذربایجان می رود و دیگر برنمی گردد.

  •  

رحیمی، فرمانده پلیس تهران نیز درباره ادعای رسانه‌های آذربایجانی گفته است:

فردی با انگیزه شخصی برای آزاد کردن همسرش که مدعی بود در طبقه چهارم سفارت بوده به آنجا حمله کرده است. علت عدم حرکت پلیس دیپلماتیک به سمت مهاجم این بوده که این مأمور پلیس دیپلماتیک که در کیوسک دیده می‌شود مسلح نبوده است اما با دیدن کلاشینکف در دست مهاجم و دستور ایست او که به نوعی تهدیدآمیز بوده است از جایش حرکت نکرده و بلافاصله با مرکز پلیس تماس گرفته است.

  •  

دستور رئیس جمهور اسلامی ایران برای بررسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران

محمد جمشیدی، معاون سیاسی ابراهیم رئیسی در توئیتر نوشته است:

حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم. آیت الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه‌جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفتگو کرد

او ضمن تسلیت و اظهار تأسف در این رابطه با کشته شدن یک دیپلمات و مجروح شدن دو نفر دیگر از کارکنان این سفارت با وزیر خارجه آذربایجان و خانواده این دیپلمات ابراز همدردی کرد.

امیرعبداللهیان ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز تأکید کرد نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

وی پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز ضمن تشکر از ابراز همدردی و پیام تسلیت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و هماهنگی نهادهای امنیتی و قضایی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرد.

  •  

یک منبع آگاه در خصوص هویت فرد ضارب گفت:

ضارب فردی به نام یاسین با حدود ۵۳ سال سن است که همسرش متولد باکو می‌باشد.

 

24

تصویر منتشر شده از عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان‌

 

  •  

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس بیمارستان شهدای تجریش و سفیر آذربایجان در ایران گفت:

از نظر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، اقدام مسلحانه صورت گرفته علیه سفارت آذربایجان در تهران عملیات تروریستی و سازمان یافته نیست و با انگیزه شخصی صورت گرفته است. از همان ابتدای حادثه آقای رئیسی رئیس جمهور دستور اکید صادر کردند که این حادثه از نظر حقوقی و قضایی پیگیری شود و در مورد یکایک کسانی که احیانا در این موضوع قصور داشته‌اند پیگیری‌های حقوقی و قضایی انجام شود. در ارتباط با مهاجم نیز دستور داده شد که اقدامات لازم در حوزه قضایی و حقوقی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه بعد از این حادثه، مهاجم بلافاصله دستگیر شد و بازجویی ها از او  آغاز شده است افزود:

در این ارتباط من با مقامات ذیربط از جمله وزیر کشور، وزیر اطلاعات، سازمانهای اطلاعاتی کشور و فرمانده کل فراجا گفتگو کرده و موضوع را پیگیری کردم. امروز همچنین با همکارم وزیر خارجه آذربایجان نیز به صورت تلفنی گفتگوی مفصلی داشتم و در این گفتگوی تلفنی توافق کردیم که سفیر آذربایجان در تهران امشب به ایران برگردند و از نزدیک با تیم همکاران ما در وزارت خارجه از جمله مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه و مدیر کل تشریفات وزارت امور خارجه ایران، پیگیری‌های لازم را در ارتباط با این حادثه انجام دهند و تلاش کنیم که دو طرف بتوانیم از این مرحله عبور کنیم بدون اینکه بهانه‌ای به دست دشمنان مناسبات خوب دو کشور داده شود .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سرویس‌های امنیتی دو کشور نیز امروز درباره این حادثه با یکدیگر گفتگو کردند و ما آخرین اطلاعات کسب شده از فرد مهاجم و انگیزه‌های فرد ضارب را به طرف آذربایجان ارائه کردیم گفت:

یافته‌های ما در بخش امنیتی، قضایی و اطلاعاتی نشان می‌دهد که ضارب انگیزه شخصی داشته است، مسائلی که در ارتباط با همسر وی از سوی ضارب مطرح شده و دیگر مسائل مرتبط با آن در حال بررسی است و همانطور که گفتم دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ما معتقد هستند که اتفاق رخ داده حادثه تروریستی و سازمان یافته نیست و با انگیزه شخصی صورت گرفته است.

وی با اشاره به برخی از حوادث مشابه که در دیگر نقاط جهان رخ داده است اظهار کرد:

وضعیت مشابه این موضوع در سال های گذشته برای دیپلمات‌های ایران در کشورهایی چون عراق، انگلیس و ... رخ داده است و یا چندی پیش برای دیپلمات یکی از کشورها در یکی از کشورهای همسایه رخ داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه حمله مسلحانه صورت گرفته از طرف دستگاه‌های ذیربط امنیتی پیگیری خواهد شد گفت:

رئیس جمهور کشورمان نیز در مورد پیگیری این حادثه دستور اکید داده‌اند و ما مسئولیت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک را برعهده داریم و وظایف خود در این زمینه عمل میکنیم و تدابیر لازم مقتضی در این ارتباط اندیشیده و انجام شده است. در جریان گفتگوی تلفنی با آقای «بایراموف »وزیر خارجه آذربایجان داشتم، تاکید کردم که که باید دو کشور با همکاری با یکدیگر مانع از این شوند که این اقدام تلخ و شوک آفرین برای دیپلمات‌های آذربایجان و کارکنان سفارت این کشور در تهران و خانواده های آنان که شرایط سختی را برای آنها ایجاد کرده است بر مناسبات دو کشور تاثیر سوء بگذارد .

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این حادثه علاوه بر پیگیری در حوزه دیپلماتیک و امنیتی در حوزه دیپلماسی پارلمانی نیز پیگیری شده است گفت:

در همین چارچوب آقای نیکزاد که ریاست گروه دوستی پارلمانی دو کشور را برعهده دارند و همچنین آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از طریق تماس با مقامات سفارت آذربایجان در تهران و همچنین مقامات آذربایجانی تلاش کردند که مراتب تسلیت ایران را به نحو مقتضی به مقامات آذربایجانی منتقل کنند.

  •  

خبرگزاری ترند باکو به نقل از وزارت خارجه این جمهوری آذربایجان نوشت:

سفارت جمهوری آذربایجان در ایران تخلیه می شود.

الهام علی اف در تماس رئییس جمهوری ایران، حمله به سفارت را تروریستی خواند و خواستار تحقیقات کامل و مجازات «جنایتکاران» شد. 

او گفته است اگر یکی از اعضای حراست، مهاجم را خلع سلاح نکرده بود او به سایر کارکنان و خانواده هایشان هم حمله می کرد.

  •  

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که از حادثه رخ داده در سفارت این کشور در تهران به مجامع بین‌المللی شکایت کرده است.

وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که در 27 ژانویه اسنادی حاوی درخواست‌هایی برای محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و مجازات سریع سازمان‌دهندگان و عاملان این اقدام تروریستی و همچنین تحقق تعهدات ناشی از کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، برای تصویب به سازمان ها و پلتفرم های بین المللی مربوطه ارائه شد.

باکو مدعی شده که ایران تلاش کرده تا از افشای گسترده این حمله تروریستی در سطح بین المللی در سازمان های بین المللی که عضو آن است و تصمیمات بر اساس اجماع است جلوگیری کند.

باکو در ادامه بیانیه تند خود علیه تهران آورده است:

ما این اقدام تحریک آمیز ایران را محکوم و اعلام می کنیم که باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند. آذربایجان از تمامی بسترهای بین المللی مربوطه برای محکومیت گسترده اقدام تروریستی علیه سفارت خود و مجازات عاملان این اقدام استفاده خواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان