سه دانشجوی ایرانی به اتهام سوگواری جمعی محاکمه می شوند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 16:12

سه دانشجوی ایرانی به اتهام سوگواری جمعی محاکمه می شوند

شماره: 13091
Aa Aa

فعالیت‌های ضیاءالدین نبوی، امیرحسین علی‌بخشی و علی حقیقت‌جوان در انجمن‌ها و سوگواری جمعی برای سرنگونی هواپیمای اوکراین از مصادیق اتهامی است.

با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران؛
سه دانشجوی ایرانی به اتهام سوگواری جمعی محاکمه می شوند
ضیاءالدین نبوی، امیرحسین علی‌بخشی و علی حقیقت‌جوان پس از یک سال بازداشت با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به دادگاه می‌روند.

به گزارش اسپادانا خبر، امیر رییسیان، وکیل این پرونده با اعلام این خبر به پایگاه خبری- تحلیلی روزآروز گفته است:

برای این افراد کیفرخواست صادر شده و زمان برگزاری دادگاه‌هایشان تعیین شده است. اتهام این 3 دانشجو «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت» و «تبلیغ علیه نظام» و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مسوول رسیدگی به اتهامات آنهاست. فعالیت‌های قانونی این 3 در انجمن‌ها و سوگواری جمعی برای سرنگونی هواپیمای اوکراینی از مصادیق اتهامی پرونده است.

او ادامه داده است:

با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از انهدام هواپیمای اوکراینی «افکار عمومی نه ‌تنها از برخورد با عاملان این اتفاق اطلاعی دریافت نکرده که متاسفانه همچنان شاهد به جریان افتادن پرونده‌های قضایی و صدور احکام سنگین برای دانشجویان و سوگواران این اتفاق هستیم. باعث تاسف است که فعالان دانشجویی بابت فعالیت‌های داخل دانشگاه همچنان در دادگاه‌ها محاکمه می‌شوند و در عین حال امیدواریم که قضات به ماهیت فعالیت‌هایی که منجر به حضور این دانشجویان در دادگاه شده است، توجه کنند تا بستر فعالیت‌های قانونی در دانشگاه از بین نرود.» 

امیرحسین علی‌بخشی، دانشجوی دانشگاه تهران و عضو سابق شورای احیای انجمن‌های دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر و علی حقیقت‌جوان، دبیر انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در تاریخ ۴ اسفند ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در تاریخ ۱۳ اسفند هر کدام با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. علی‌بخشی پیش از این هم در سال ۹۲ توسط کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مدت یک سال تحصیلی تعلیق و از تحصیل محروم شده بود. همچنین ضیاءالدین نبوی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل روز ۶ اسفند ماه ۹۸ با حکم شعبه چهارم بازپرسی دادسرای اوین در منزل خود بازداشت و پس از حدود یک هفته روز ۱۲ اسفند با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. این عضو تشکل شورای دفاع از حق تحصیل پیش از این در خرداد ۸۸ هم بازداشت و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس در تبعید تبدیل شد. ضیاالدین نبوی مهر ماه ۸۹ به زندان کارون تبعید و اردیبهشت ۹۳ به زندان سمنان منتقل شد و در نهایت ۲۵ بهمن ۹۶ از زندان آزاد شد.

 

منبع| اعتماد

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان