شهرهای قندهار و هرات سقوط کردند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 14:05

شهرهای قندهار و هرات سقوط کردند

شماره: 14432
Aa Aa

گفته می شود طالبان نیروهای ارتش افغانستان را بعد از تسلیم اعدام می‌کنند. در یک ماه گذشته هزار نفر از غیرنظامیان افغانستان کشته شده‌اند.

پایگاه هوایی بگرام به تصرف طالبان درآمد؛
شهرهای قندهار و هرات سقوط کردند

شهر استراتژیک هرات، یازدهمین مرکز ولایت افغانستان در پی حملات طالبان سقوط کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساختمان فرمانداری، فرماندهی پلیس و دیگر مراکز استراتژیک شهر هرات را به کنترل خود در آورده است و نیروهای امنیتی نیز سلاح خود را به زمین گذاشته و به این گروه تسلیم شده‌اند. تعدادی زیادی از نیروهای طالبان از شهرستان‌های غرب هرات بطرف این شهر در حال حرکت هستند و «اسماعیل خان»  و نیروهایش نیز هرات را ترک کرده‌اند.

طالبان پس از کنترل زندان مرکزی هرات نیز همه زندانیان را آزاد کرده و در بازار صرافی‌های هرات وعده داده است که امنیت صرافی‌ها را تامین می‌کند.

گفته می شود نیروهای طالبان به دنبال والی و فرمانده پلیس هرات هستند که این شهر را ترک کرده‌‌اند.

پایگاه هوایی استراتژیک «شیندند» در 120 کیلومتری جنوب شهر هرات که بعد از پایگاه هوایی بگرام مهمترین پایگاه هوایی نظامی در افغانستان محسوب می‌گردد نیز به کنترل طالبان درآمده است.

طالبان همچنین مدعی شده که قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان را نیز به تصرف خود در آورده است.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیروهای طالبان در حال چیرگی بر ولایات و شهرهای این کشور هستند. شهرهای هرات، غزنی و قلعه‌نو در ولایت بادغیس به فاصله چند ساعت از هم سقوط کردند.

شدت عمل طالبان چنان زیاد شده که آمریکا، انگلیس و کانادا تصمیم گرفته‌اند برای خارج کردن اتباع و کارمندانشان نیروهای نظامی ویژه به افغانستان بفرستند.

شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند هم به دست طالبان افتاده است اما هنوز این خبر تایید نشده است.

قندهار به جز اهمیت تجاری به دلیل کشاورزی و داشتن فرودگاه بین‌المللی اهمیت دارد.

سفارت آمریکا در کابل می‌گوید خبرهایی به دست آنها رسیده که حاکی از آنکه طالبان نیروهای ارتش افغانستان را بعد از تسلیم اعدام می‌کنند. در یک ماه گذشته هزار نفر از غیرنظامیان افغانستان کشته شده‌اند.

آلمان تهدید کرده که اگر در صورت تسلط طالبان بر افغانستان کمک سالانه پانصد میلیون دلاری خود به این کشور را معلق می‌کند.

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل آسیای غربی نیز در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشته است:

اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم. نیروهای اداره‌کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان