طالبان با «احمد مسعود» در تهران دیدار کرده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 21:46

طالبان با «احمد مسعود» در تهران دیدار کرده است

شماره: 16333
Aa Aa

معاون سخنگوی طالبان می گوید که در این دیدار به رهبران مقاومت پنجشیر اطمینان داده شده که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشور خود بازگردند.

وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد؛
طالبان با «احمد مسعود» در تهران دیدار کرده است

وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد «امیرخان متقی» با «اسماعیل خان» و «احمد مسعود» در تهران دیدار کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان پس از بازگشت از تهران و در کابل تایید کرد که در سفرش به ایران با «احمد مسعود» و «اسماعیل خان» دیدار و گفت‌وگو کرده است. 

«بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان در این باره گفت که در این دیدار به آنها اطمینان داده شده که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشور خود بازگردند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز درباره این دیدار گفت:

ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و در این سفر هم ایران میزبان این گفت‌وگوها بوده و گفت‌وگوهای خوبی بین این رهبران انجام شده و امیدواریم نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان باشد.

وی درباره سرنوشت مردم پنجشیر در گفت‌وگوهای انجام شده با مقامات طالبان نیز بیان کرد:

نگاه ایران به وضعیت مردم افغانستان نگاه کاملا شمول گراست و فارغ از منطقه و قومیت بوده است و این‌که تمام اقوام در افغانستان صدایشان دیده شود. سفر هیأت افغانستان سفر خوب و موفقی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره شناسایی طالبان از سوی ایران نیز گفت:

ما امروز در آن نقطه قرار نداریم مولفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به دولت جدید در افغانستان بینجامد در این ملاقات و دیدارهای قبلی گفته شد و شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد.

  •  

"جبهه مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود در یک اعلامیه رسمی گفته است که دیدار هیأتی از اعضای آن با طالبان به درخواست دولت ایران و طالبان "برای حل مشکل کشور از راه مصالحه و مذاکره" صورت گرفت.

در این اعلامیه آمده است که "جبهه مقاومت ملی" در این دیدار بر اهداف خود از جمله "تشکیل حکومت واقعی اسلامی و همه‌شمول در نتیجه اراده مردم افغانستان" تاکید داشته است اما نمایندگان طالبان "بر ادامه وضع موجود" تاکید کردند.

در اعلامیه جبهه مقاومت ملی افغانستان آمده که نشست با طالبان هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است:

"عدالت اجتماعی، نوع نظام٬ حقوق شهروندی، آزادی بیان، حقوق و نقش واقعی بانوان، انتخابات و حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان توسط خودشان از جمله اهداف و موضوعاتی بود که در آن نشست از سوی هیأت جبهه مقاومت ملی به عنوان حق مردم افغانستان یاد گردید." طالبان "بار دیگر ثابت کردند که به هیچ صورت حاضر به پذیرش اصول و ارزش‌های شهروندی، تقسیم عادلانه‌ی قدرت میان همه اقوام و اقشار جامعه، و تشکیل حکومت فراگیر بر آمده از آراء و اراده مردم افغانستان نیستند."

جبهه مقاومت تاکید کرده تا برآورده شدن خواست‌هایی که مطرح کرده همچنان "به مبارزه و مقاومت" ادامه خواهد داد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان