فضا و روابط باید به تعهدات و توافقات سال 2015 برگردد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 8:47

فضا و روابط باید به تعهدات و توافقات سال 2015 برگردد

شماره: 13177
Aa Aa

روحانی گفته همه طرف های برجام باید قول ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند؛ نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن که بیش از آن را بدست آوریم.

دیدار رئیس جمهور ایران با وزیر خارجه روسیه؛
فضا و روابط باید به تعهدات و توافقات سال 2015 برگردد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار "سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های منطقه ای از توسعه این همکاری ها با هدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود بر لزوم توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته تاکید کرد.

رئیس جمهور با قدردانی از مواضع و حمایت های مسکو از مذاکرات هسته ای بر تداوم تلاش ها برای حفظ و احیای برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین المللی که الگویی برای حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده تاکید کرد و گفت:

امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم ها است. حرکت دو کشور در این خصوص نشان دهنده نگاه مشترک درمورد مسائل بین المللی از جمله برجام است و همچنین امروز برای اینکه بتوانیم برجام را احیا و فعال کنیم، همکاری دو کشور به طور قطع بسیار موثر خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در واقع می خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال 2015 برگردد و همه طرف های برجام، همان قول ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هرآنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را بدست آوریم.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط مصمم بوده و اراده قوی دارند، گفت:

برای توسعه همکاری های مسکو – تهران از جمله همکاری های فنی و دفاعی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

"سرگئی لاوروف" با بیان اینکه ایران و روسیه درخصوص همکاری های منطقه ای و بین المللی اهداف مشترک و نزدیک دارند به مذاکرات هسته ای اخیر در وین و تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام اشاره کرد و افزود:

تنها راه حل مسئله از نظر مسکو بازگشت بی قید و شرط و کامل آمریکا به برجام با اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمل به تعهدات از سوی این کشور است. از نظر ما این کاملا غیر مفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند. هرگونه سند تکمیلی و یا اضافی درخصوص مسائل مختلف از جمله منطقه ای یا توسعه نظامی می تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه و خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد برررسی قرار گیرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان