قطعنامه شورای حکام بر علیه ایران به تصویب اکثریت اعضا رسید | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 21:54

قطعنامه شورای حکام بر علیه ایران به تصویب اکثریت اعضا رسید

شماره: 10277
Aa Aa

 قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده و تنها دو کشور چین و روسیه به آن رای منفی داده اند.

ایران به طور کامل با آژانس همکاری کند؛
قطعنامه شورای حکام بر علیه ایران به تصویب اکثریت اعضا رسید

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای تصویب کرد که از ایران می‌خواهد عدم ایجاد دسترسی به دو محل را برای آژانس متوقف کرده و به طور کامل با این نهاد همکاری کند.

به گزارش اسپادانا خبر، متن این قطعنامه که از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده مطرح می‌کند که شورا «از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کرده و درخواست‌های آژانس را بدون تاخیر بیشتر اجابت کند از جمله این که فورا به محل‌های مشخص شده از جانب آژانس دسترسی ایجاد کند».

 قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

«گرهارت کانتزل»، نماینده آلمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در این نشست مدعی شد:

«ممانعت ایران از دسترسی [به دو مکان] - آنهم بر خلاف پیام بسیار روشن شورای حکام در نشست قبلی - چالشی برای رژیم پادمانی جهانی است. اقدامات یک دولت در ممانعت از دسترسی قانونی آژانس برای چهار ماه و تعامل ناکافی به مدت یک سال، سزاوار واکنشی از سوی شورا است».

نمایندگی روسیه در وین توضیح داد:

«برای رسیدن به نتایج مثبت، آژانس و تهران باید به گفت‌وگو مطابق با روش‌های معمول ادامه دهند و نگرانی‌های طرف‌ها در نظر بگیرند. در عین حالی که بر لزوم حل فوری مشکل این مشکل توسط تهران و آژانس تاکید [می‌کنیم]، باور داریم این قطعنامه می‌تواند مخرب و غیرسازنده باشد».

 در نشست جضوری شورای حکام تنها دو کشور چین و روسیه به قطعنامه ضد ایرانی رای منفی دادند.

در کنار 25 رای مثبت، 7 رای ممتنع از کشورهای تایلند، هند، آفریقای جنوبی، جمهوری آذربایجان، مغولستان، نیجر و پاکستان ثبت شد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان