محسنی اژه‌ای خواستار تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 12:13

محسنی اژه‌ای خواستار تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» شد

شماره: 14147
Aa Aa

 اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی است| اگر بخواهیم در اتاق‌های دربسته تصمیم گیری کنیم اثری نخواهد داشت.

در نخستین نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه ایران؛
محسنی اژه‌ای خواستار تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» شد

 محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران در نخستین نشست هم‌اندیشی با نخبگان که به هم فکری با اصحاب رسانه اختصاص داده شده بود گفت:

رسانه می‌تواند به مردم آگاهی دهد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به خوبی بشناسد تا هم به آن‌ها تعدی نشود و هم آن که بدانند اگر تعدی کنند چه عواقبی دارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از میزان، محسنی اژه‌ای با بیان این که آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت است گفت:

نقش رسانه در مطالبه گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول و همه افراد و نهاد‌هایی که وظیفه اجتماعی دارند حائز اهمیت است. در این شرایط به شدت نیاز به فهم مشترک در موضوعات مختلف داریم. اگر بین رسانه و دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضاییه، دولت و مجلس فهم مشترکی نسبت به مسائل و موضوعات وجود داشته باشد هر کسی به درستی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

او با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت:

نقد در قانون مطبوعات تعریف شده اما برخی موارد که مطرح می‌شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف حساب آن‌ها را از نقد سازنده جدا کنیم. اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی برای هر حکومت و دستگاهی مهم است و اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی است و اگر اعتماد مردم را نداشته باشیم در بسیاری از کار‌ها موفق نخواهیم شد. باید با کمک همدیگر مسائل و آسیب‌ها را احصا و راه حل آن‌ها را بررسی کنیم و به هر میزان بتوانیم فاصله در فهم مشترک درباره مشکلات را کاهش دهیم تا بهتر بتوانیم مسائل را حل کنیم. لازم است سازوکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های یکدیگر ایجاد کنیم که این سازوکار باید با کمک خود اصحاب رسانه طراحی شود. اگر بخواهیم برای آن‌ها در اتاق‌های دربسته تصمیم گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت و این اتفاق هم نمی‌افتد.

محسنی اژه‌ای تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» با حضور افراد آشنا به مسائل رسانه و مسائل حقوقی و مصالح کشور را تدبیری خوب برای رسیدگی به برخی دعاوی علیه رسانه‌ها دانست و تأکید کرد:

در صورت نیاز و برای تسریع و تسهیل رسیدگی‌ها می‌توان این شورا را با تشکیل شعب دیگری توسعه داد.

او همچنین در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به تلاش‌های دشمنان برای بهره‌گیری از مقطع انتخابات و انتقال دولت به منظور آشوب آفرینی در کشور اشاره کرد و گفت:

دشمن در این مقاطع زمانی تلاش مضاعف و فوق‌العاده‌ای انجام داد تا بتواند در کشور فضاسازی کند و خیلی هم امید داشت که بتواند به هدف خود برسد اما به فضل پروردگار در ایام انتخابات مطلقاً آنچه مورد نظر دشمنان و بدخواهان در خارج و داخل بود رخ نداد و تلاش کردند از شرایط فعلی و انتقال دولت استفاده کرده و فشار بر مردم را بیشتر کنند تا کاسه صبر و حوصله مردم لب ریز شود اما ان‌شاءالله این بار هم تیر آن‌ها به سنگ می‌خورد. همه باید مراقب و مواظب باشند تا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکرده و در فضایی که دشمن ایجاد می‌کند قرار نگیرند. در رأس تلاش‌های مذبوحانه‌ای که صورت می‌گیرد آمریکا و اسرائیل قرار دارند؛ آمریکا برای تحریک مردم عملیات روانی سنگینی طراحی کرده و از سناریو‌های نخ‌نما هم استفاده می‌کنند. آمریکای آدم کش و اسرائیل غاصب که رسماً ترور می‌کنند و اعلام هم می‌کند و آشکارا به حقوق ملت‌ها و کشور‌ها و افراد تعدی و تجاوز می‌کنند امروز داعیه دار حمایت از مردم شده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم ما هوشیارند و مطالبات به حق خود را از مسیر درست پیگیری می‌کنند و قطعاً اجازه نمی‌دهند بدخواهان در صفوف آن‌ها رخنه کنند به نیرو‌های امنیتی نیز متذکر شد که مراقبت کنند تا برخی افراد ناخواسته فریب عوامل دشمن را نخورده و در دام آن‌ها نیافتند.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت کنترل بازار در این شرایط تأکید کرد و گفت:

در برخی بخش‌های بازار نابسامانی‌هایی وجود دارد و در این شرایط که مردم زیر فشار دشمن هستند برخی بی‌تدبیری‌ها و کم تدبیری‌ها هم اضافه شده است. انصاف نیست بازار و گرانفروشی‌هایی که وجود دارد رها کنیم و اجازه دهیم افراد فرصت طلب هم با فشار مضاعف به مردم سودجویی کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان تعزیرات کنترل بازار و جلوگیری از گرانفروشی‌هاست به دادستان کل کشور تأکید کرد که با همکاری دادستان‌ها و مجموعه تعزیرات اجازه ندهند در این شرایط فشار دیگری به مردم وارد شود.

او با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت برخی کالا‌های مورد نیاز مردم و اقلام خوراکی اظهار داشت:

وقتی کالایی مانند سیمان و فولاد گران می‌شود بر خیلی بخش‌ها اثر می‌گذارد و فقط قیمت یک کالا در واقع گران نشده است. اگر مسئولی آگاهانه و به عمد به وظیفه خود عمل نکرده و تعلل داشته حتماً با او برخورد قضایی شود و اگر اقدام عمدی نبوده تذکر داده شود و در صورت بی‌توجهی به تذکر برخورد مناسب صورت گیرد و اگر اقدام مجرمانه‌ای نیز انجام شده برخوردی سریع و قاطع شود تا هر چه سریعتر از نابسامانی‌ها و گرانی افسار گسیخته جلوگیری شود.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: بررسی مسئله مشکلات آبی خوزستان و ارائه گزارش آن به دولت کار لازمی بود اگر چه دیر انجام شد اما پیگیری‌ها نباید محدود به یک سفر و یک گزارش شود.

او به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأموریت داد موضوع را تا حصول نتیجه روشن و قطعی و حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم برسانند.

رئیس قوه قضاییه از مردم خوزستان نیز خواست تا اجازه ندهند دشمنان از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند و در عین حال به دادستان حوزه قضائی مربوطه مأموریت داد مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود.

 محسنی اژه‌ای به موضوع معطل ماندن مردم در دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: واقعاً گاهی مردم بی وجه در ادارات معطل می‌شوند و کارشان به تأخیر می‌افتد. گاهی اوقات مقررات و قوانین پیچیدگی‌هایی دارد که باید روند آن طی شود اما مواردی هست که بدون هیچ ضرورتی موجب تعلل مردم و سرگردانی آن‌ها در ادارات می‌شود که باید با این مسئله برخورد شود. یکی از وظایف اصلی حراست‌ها برخورد با عوامل معطل ماندن مردم در ادارات و کسانی است که چوب لای چرخ می‌گذارند و یا خدماتشان با فساد همراه است که سازمان بازرسی باید از آن‌ها گزارش بخواهد. نباید اجازه دهیم مردم حالا که با مشکلات دیگر روبرو هستند در پیچ و خم اداری دستگاه ها، نهاد‌ها و مؤسسات عمومی هم معطل شوند.

رئیس قوه قضاییه همچنین از عملکرد مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در شناسایی و بازداشت ۱۹ نفر از عناصر فاسد و کارچاق‌کن در تهران اعم از ۱۵ وکیل و چند کارمند دادگستری در روز‌های اخیر تقدیر کرد. اقدامات چند فرد خاطی آثار سویی از جمله ذهنیت سازی منفی در مردم نسبت به کارکنان خدوم دستگاه قضایی داشته و نسبت به آن‌ها سوءظن بوجود می‌آورد به نحوی که ۸۰ هزار وکیل را بدنام کرده و موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام قضایی می‌شود، و بر همین اساس رسیدگی سریع به این پرونده و اطلاع رسانی درباره آن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارش رئیس سازمان زندان‌ها درباره تدابیر به کار گرفته شده در جهت کنترل سویه دلتای بیماری کرونا در زندان‌های کشور به دادستان کل دستور داد موضوع تسریع در روند واکسیناسیون زندانیان کل کشور را در این ستاد پیگیری کند.

حجت الاسلام اژه‌ای همچنین معاون منابع انسانی قوه قضائیه را مامور کرد تا شرایط جذب قضات صاحب صلاحیت را بر اساس تکالیف قانونی و ظرفیت‌های موجود از سال‌های گذشته و امسال، تسریع کند تا کمبود‌های موجود در این زمینه با سرعت بیشتری مرتفع شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان