مذاکرات وین تقریبا به اتمام رسیده است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 13 خرداد 1403 - 11:29

مذاکرات وین تقریبا به اتمام رسیده است

شماره: 16991
Aa Aa

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گزارش داده است که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به 15 برابر سقف تعیین شده در برجام رسیده است.

اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی؛
مذاکرات وین تقریبا به اتمام رسیده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام تقریبا به انتها رسیده است.

به گزارش اسپادانا خبر، میخائیل اولیانوف در توییتر نوشته است:

دیروز یازدهمین ماهگرد از آغاز مذاکرات وین محسوب می‌شود. این ماراتنی طولانی و فرساینده بود. حال تقریبا به پایان رسیده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز شکست مذاکرات را رد کرد و گفت:

موارد باقیمانده اندک هستند ولی باید حل شوند.

 

▫️ نماینده روسیه در مذاکرات گفت که به پایان مذاکرات بسیار نزدیک شده‌ايم و احتمال دارد همین روزها با حضور وزیران خارجه توافق اعلام شود. هیچ کس نمی‌داند چه روزی/ رصد

همزمان شبکه آمریکایی بلومبرگ به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به 15 برابر سقف تعیین شده در برجام رسیده است.

  •  

مذاکره کننده فرانسه در وین با این توییت از تلاش خستگی ناپذیر همکاران انگلیسی و آلمانی در ١١ ماه مذاکرات در کوبورگ تشکر کرد. مذاکره کننده انگلیس نیز در توییتی از همکارانش در جریان مذاکرات تشکر کرد.

استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین نوشت: ‏

ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف ها به طور سازنده تحت رهبری انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده‌اند. اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.‎

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این که گفتگوهای وین همچنان ادامه دارد تاکید کرد:

اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی شود.

او در واکنش به انتشار برخی از اخبار مبنی بر این که توافق در مذاکرات وین حاصل شده و به نوعی مذاکرات تمام شده است در صفحه توییتر خود نوشت :

«گفتگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. هیچ کس نمی تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند»

  •  

آمریکا هم دستیابی به توافق را رد کرد

یک مقام کاخ سفید گفت:

همه طرف‌ها در مذاکرات وین در تلاش برای شفاف‌سازی مواضع خود در خصوص سخت‌ترین مسائل هستند و تغییری در مذاکرات وین ایجاد نشده است.

او در پاسخ به این سؤال که طرف‌ها به توافق رسیده‌اند یا خیر گفت:

از زمان اظهارات معاون سخنگوی کاخ سفید که گفته بود «در این مرحله نهایی، همه طرف‌ها در تلاش برای شفاف‌سازی مواضع خود در خصوص سخت‌ترین مسائل هستند» تغییری در مذاکرات ایجاد نشده است.

 

  •  

اتحادیه اروپا نیز می گوید در مذاکرات وین موفقیت هرگز تضمین شده نیست.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین گفت:

در مراحل پایانی مذاکرات وین در خصوص برجام هستیم.  پرونده برخی مسائل مرتبط همچنان باز است و موفقیت هرگز در چنین مذاکره پیچیده‌ای تضمین‌شده نیست. ما داریم حداکثر تلاش‌مان را در تیم هماهنگی انجام می‌دهیم اما هنوز به آن نقطه (توافق) نرسیده‌ایم.

  •  

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در وین نیز درباره گزارش جدید مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی توضیحاتی ارائه کرده است.

او در پی انتشار گزارش مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام در ایران اعلام داشت:

تا زمانیکه ایران مجددا به اجرای برجام بر نگردد اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می شود.

  •  

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید مذاکرات وین پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و رسیدن به توافق احتمالی نزدیک است.

 پورتر در جلسه‌ای با خبرنگاران متذکر شد که شماری از موارد دشوار هنوز حل نشده باقی مانده است:

«با توجه به سرعت برنامه هسته‌ای ایران فرصت کمی باقی مانده و همان‌طور که پیشتر نیز گفته‌ایم تا وقتی توافق کامل حاصل نشود توافقی در کار نیست. اگر ایران جدیت نشان دهد ما می‌توانیم و باید ظرف چند روز به توافقی برای بازگشت دو طرفه به تعهدات و اجرای کامل توافق هسته‌ای برجام برسیم.»

کارین ژان پی‌یر، معاون سخنگوی کاخ سفید نیز پیشتر در یک کنفرانس خبری در هواپیمای ویژه رئیس‌ جمهوری آمریکا، در پاسخ به پرسشی درباره تازه‌ترین وضعیت مذاکرات احیای برجام در وین گفته بود که ما در مراحل پایانی یک «مذاکره پیچیده» هستیم.

ژان پی‌یر گفت:

«ما بارها گفته‌ایم در این مراحل پایانی همه شرکت کنندگان در مذاکرات در حال کار بر روی شفاف سازی مواضعشان درباره این مسائل بسیار دشوار هستند.»

  •  

وزیر خارجه ایران در گفتگو با جوزب بورل گفت که اعلام توافق نهایی منوط بر رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است. ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم اما شتاب و عجله طرف غربی نمی تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود. لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی منوط بر رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است.

بورل در این گفتگوی تلفنی اظهار داشت:
"از نظر ما عمده درخواست های ایران در توافق پیش رو مورد توجه قرار گرفته است. ما بعنوان هماهنگ کننده مذاکرات ایران و 1+4 مایلیم بگوییم که گفتگوها در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد.

 

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان