مرضیه امیری باید بتواند با قرار وثیقه به درمانش برسد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 11:10

مرضیه امیری باید بتواند با قرار وثیقه به درمانش برسد

شماره: 8098
Aa Aa

آرش دولتشاهی گفته: از دولت آقای روحانی انتظارات بیشتری داشتیم؛ نه وزارت علوم و نه وزارت ارشاد هیج مکاتبه و مساعدتی نکردند.

وکیل مدافع مرضیه امیری اعلام کرد؛
مرضیه امیری باید بتواند با قرار وثیقه به درمانش برسد

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، آرش دولتشاهی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرضیه امیری گفت: متاسفانه در مرحله تحقیقات مقدماتی مرضیه امیری از دسترسی به وکیل محروم بود.

وی دلیل محرومیت امیری از وکیل را استناد دادسرا به تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری خواند و گفت:  در تبصره ماده ۴۸  آیین دادرسی کیفری گفته شده متهمان فقط می‌توانند از وکلای خاص استفاده کنند و این وکلا اصولا تعدادشان محدود است و در شهر تهران ۱۰۰ وکیل معرفی کرده اند که یا ارقام نجومی درخواست می‌کنند و یا تمایلی به ورود به این پرونده ها ندارند.

دولتشاهی افزود: از قوه قضاییه و مجلس انتظار داریم که ورود کنند و امکان بهره‌مندی متهم به وکیل را که تنها پناه متهم است فراهم کنند.

وی ضمن تشکر از قاضی پرونده مرضیه امیری گفت: با مساعدت قاضی در مرحله دادگاه امکان دسترسی مرضیه امیری به وکیل تعیینی فراهم شد.

وکیل امیری خاطرنشان کرد: موکل بنده از بیماری صرع رنج می‌برد. او دانشجوی جامعه شناسی و مشغول به حرفه روزنامه نگاری با  سابقه روشن است و ده سال سابقه همکاری با رسانه ها را دارد. او کارنامه روشنی دارد و علی رغم اینکه امکان مهاجرت و همکاری او با رسانه های خارجی فراهم بوده به قوانین کشور پایبند مانده است.

دولتشاهی با اشاره به وضعیت سلامت مرضیه امیری گفت: بازپرس و مدیران زندان بارها تاکید کردند ایشان باید مرتبا تحت نظر پزشک متخصص باشد. در زندان اوین امکانات مناسبی هست ولی امکانات پزشکی برای بیماران مطلوب نیست و امیدوارم با مساعدت مقامات قضایی و امنیتی، امکان تغییر قرار بازداشت موقت ایشان فراهم شود. 

وی با بیان اینکه هیچ سوءنیتی برای مرضیه امیری متصور نیست گفت: موکل من هیچ اقدام خشونت آمیزی نکرده است. او به برخی مسائل انتقاد دارد که شاید مورد تایید خیلی ها نیست ولی شایسته نیست دانشجوی ارشد جامعه شناسی با پیشینه درخشان روزنامه نگاری و فعال رسانه ای مسالمت آمیز به این وضع بیافتد.

وی تاکید کرد: جرایمی که به مرضیه امیری نسبت داده شده عمدتا مطبوعاتی و سیاسی است. امیدواریم با قرار مناسبی آزاد شوند و در ادامه پرونده  هم با رافت اسلامی با او برخورد شود.

دولتشاهی در مورد دلیل عدم تغییر قرار مرضیه امیری تا امروز گفت: برای ایشان در ابتدا قرار کفالت صادر شده بود، بعد قرار کفالت به قرار وثیقه تبدیل شد و بعد همه اینها ملغی و قرار بازداشت موقت صادر شد. همان طوری که می‌دانید پرونده ایشان به تازگی به دادگاه ارجاع شده  است.

وی در مورد تاریخ برگزاری دادگاه مرضیه امیری گفت: ۲۲ مرداد مرضیه امیری محاکمه می‌شود و امیدوارم قبل از این تاریخ قاصی را مجاب کنیم که با لغو قرار بازداشت موقت و تبدیل آن به قرار وثیقه موافقت کند. قاضی هنوز فرصت نکرده پرونده را ببیند.

دولتشاهی در مورد اینکه آیا امکان تمدید قرار بازداشت موقت وجود دارد یا خیر گفت: بله؛ آنچه در قانون آمده این است که در مرحله دادسرا اگر بیش از بازداشت موقت طول بکشد باید دلیل موجهی وجود داشته باشد اما ماده ۲۴۲ آیین دادرسی کیفری گفته تا حداقل میزان مجازات قانونی، بازداشت موقت می‌تواند تمدید شود.

وکیل امیری خاطرنشان کرد: این پرونده الان در اختیار دادگاه است و دادگاه باید تصمیم بگیرد بازداشت موقت را ابقا کتد یا با توجه به وضعیت پزشکی متهم این قرار را به قرار وثیقه تبدیل کند یا نه. 

وی در مورد اقداماتی که برای درمان مرضیه امیری تا امروز انجام شده گفت: بازپرس پرونده به مقامات زندان تاکید کرده که حتما پزشک متخصص برای دیدن او به زندان اعزام شود یا در صورت لزوم، مرضیه امیری به بیمارستان اعزام شود. 

دولتشاهی افزود: در زندان دسترسی به خدمات پزشکی وجود ندارد و با توجه به اینکه تحقیقات تمام شده و بیم فرار موکل من به هیچ عنوان نمی‌رود، اعزام او به بیمارستان مانعی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مرضیه امیری در این ده سالی که کار روزنامه نگاری می‌کرده در کشور حضور داشته و با اینکه امکانش را داشته از کشور خارج نشده گفت: اگر ایشان بتوانند خارج زندان درمان شوند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

دولتشاهی در خصوص دسترسی مرضیه امیری به خدمات درمانی داخل زندان گفت: مقامات زندان و دادسرا تاکید داشند که حتما ایشان تحت نظر پزشک متخصص باشد ولی پزشک متخصص کم است و اعزام پزشک هم به زندان دشواری های خاص خود را دارد. در زمان اعزام پزشک باید یک مامور مرد و یک مامور خانم بیمار را همراهی کنند و اتاقش تحت نظر باشد. این اسباب زحمت است.

وی افزود: با توجه به اینکه امیری نه غارت بین الملل کرده، نه اختلاس و اتهام اصلی او «شروع به برهم زدن امنیت کشور» است  که بر اساس قانون یک تا پنج سال حبس دارد، به نظرم با توجه به وضعیت جسمانی ایشان، می‌تواند با قرار وثیقه به درمانش برسد. 

وکیل مرضیه امیری در مورد پیگیری‌های دانشگاه برای پرونده مرضیه امیری با توجه به اینکه او دانشجو بوده و در تجمعی در دانشگاه شرکت کرده گفت: از دولت آقای روحانی انتظارات بیشتری داشتیم؛ نه وزارت علوم نه وزارت ارشاد هیج مکاتبه و مساعدتی نکردند. ایشان یکی از شهروندان کشور است و حق هر شهروند است که از حمایت دولتش برخوردار باشد. از طرفی ایشان یک خبرنگار باسابقه است ولی وزارت ارشاد هیچ حمایتی نکرده. وزارت علوم هم به عنوان یک نهاد حمایتی دانشجویان، ورود نکرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این پرونده با کمک قوه مجریه و قضاییه ختم به خیر شود

دولتشاهی در پایان بار دیگر به تاکید بازپرس پرونده برای نیاز مرضیه امیری به بهره مندی از پزشک متخصص اشاره کرد و گفت: مقامات زندان برای دسترسی مرضیه به امکانات زندان همکاری کرده اند ولی ایشان نمی‌تواند داخل زندان درمان شود؛ این  تقصیر مقامات نیست؛ بلکه به خاطر امکانات زندان است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان