مصر از همراهی با " ائتلاف امنیتی خاورمیانه" انصراف داد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 15:18

مصر از همراهی با " ائتلاف امنیتی خاورمیانه" انصراف داد

شماره: 7306
Aa Aa

این پیمان که به "ناتو عربی" شهرت دارد قرار است با هدف محدود کردن نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه راه‌اندازی شود.

مصر گفته چنین اقدامی به تنش با ایران دامن می‌زند؛
مصر از همراهی با " ائتلاف امنیتی خاورمیانه" انصراف داد

به گزارش اسپادانا خبر، دولت مصر از همراهی با " ائتلاف امنیتی خاورمیانه" اعلام انصراف داد. این پیمان که به "ناتو عربی" شهرت دارد، قرار است با هدف محدود کردن نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه راه‌اندازی شود.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اختصاصی از ریاض و واشنگتن خبر از عدم تمایل مصر به همراهی با کشورهای خواستار مشارکت در "ائتلاف امنیتی خاورمیانه" (MESA) داده است.

این خبر توسط چهار منبع آشنا به سیاست مصر در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است.

گفته شده است که مصر نماینده‌ای برای شرکت در اجلاس ریاض اعزام نکرده است. 

مصر پیش از برگزاری اجلاس ریاض عدم تمایل خود را برای همراهی با این پیمان به اطلاع آمریکا و دیگر کشورهای ذیربط رسانده بود.

یکی از دیپلمات‌های عرب که مایل به فاش شدن هویت خود نبوده درباره تصمیم مصر گفته است که این کشور در جدی بودن این حرکت در مجموع تردید دارد و در عین حال بر این باور است که چنین اقدامی به تنش بیشتر با ایران در منطقه دامن می‌زند.

یکی از مسئولان عربستان سعودی نیز به خبرنگار رویترز گفته است که کار پیشبرد این پیمان آن گونه که باید و شاید پیش نمی‌رود.

کشورهای آمریکا، عربستان، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان، قطر و اردن نیز به استثنای مصر از دیگر اعضای خواستار شرکت در "ائتلاف امنیتی خاورمیانه" هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های عرب نوشته است که تلاش‌هایی برای وادار کردن مصر به تجدید نظر در این سیاست صورت گرفته اما به نظر نمی‌رسد این تلاش‌ها تاثیری بر تصمیم مصر داشته باشند.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان