مقتدی الصدر از فعالیت های سیاسی کناره گیری کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 21:08

مقتدی الصدر از فعالیت های سیاسی کناره گیری کرد

شماره: 19310
Aa Aa

او با اعلام کناره‌گیری نهایی و بستن تمام موسسات و نهادها به جز مرقد، موزه و موسسه میراث خاندان صدر تاکید کرده که همه آزاد و در تصمیم گیری مخیرند.

بیانیه رهبر جریان الصدر در توییتر متتشر شد؛
مقتدی الصدر از فعالیت های سیاسی کناره گیری کرد

مقتدی الصدر رهبر جریان الصدر با انتشار بیانیه‌ای در توییتر از کناره گیری خود از فعالیت سیاسی خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر، مقتدی الصدر اعلام کرد:

کناره‌گیری نهایی و بستن تمام موسسات و نهادها به جز مرقد و موزه و موسسه میراث خاندان صدر را اعلام می‌کنم.

وی در این بیانیه تاکید کرد که همه آزاد و در تصمیم گیری مخیرند.

دفتر مقتدی الصدر نیز با صدور بیانیه‌ای این جریان را از مداخله در امور سیاسی و دولتی منع کرد.

مقتدا صدر در سال 2014 میلادی نیز کناره‌گیری خود را از فعالیت‌های سیاسی اعلام کرده بود.

این جریان پیش از این خواستار عدم مشارکت و حذف تمامی احزاب و شخصیت‌‌هایی شده بود که در روند سیاسی عراق از زمان اشغال آمریکا در سال 2003 تا به امروز در این کشور فعال بودند که با مخالفت شدید جریان‌های سیاسی عراق روبرو شد.

پیش از این مقتدی صدر به شورای عالی قضائی عراق یک هفته مهلت داده بود تا مجلس عراق را منحل و قانون اساسی این کشور را هم ابطال نماید.

طرفداران صدر خواهان انحلال مجلس و برگزاری مجدد انتخابات هستند.

طرفداران جریان الصدر هشتم مرداد در اعتراض به قصد گروه‌های سیاسی شیعه از جمله چهارچوب هماهنگی مبنی بر تشکیل جلسه پارلمان و انتخاب رئیس جمهور و پس از آن انتخاب نخست وزیر، در میدان التحریر تجمع کردند و بعد از تظاهرات به منطقه سبز و از آنجا وارد داخل ساختمان پارلمان و صحن آن شدند و بعد از یک هفته تحصن در داخل آن به بیرون از آن منتقل شدند. این جریان بعد از آنکه نتوانست با فشارها و تهدیدها پارلمان را منحل کند طرفدارانش را به سمت ساختمان دیوان عالی عراق هدایت کرد و آن‌ها در برابر این ساختمان تحصن کرده و خیمه زدند. با این حال تا این لحظه پارلمان منحل نشده و قرار است که دادگاه فدرال عراق فردا سه شنبه در این باره تصمیم بگیرد.

  •  

به دنبال اعلام کناره گیری رهبر جریان صدر از دنیای سیاست، منابع خبری از ورود حامیان این جریان به کاخ ریاست جمهوری عراق خبر دادند.

فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که از ساعت ۱۵ و ۳۰ به وقت محلی هر گونه تردد در بغداد ممنوع است.

شبکه "دجله" عراق گزارش داد که شماری از معترضان وارد ساختمان کاخ ریاست جمهوری شده‌اند و اخبار از درگیری در این منطقه حکایت دارد. پلیس علیه معترضان از ماشین های آب پاش استفاده می‌کند.

همزمان با این تظاهرات فرماندهی عملیات مشترک عراق با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در اطراف منطقه سبز خواستار خروج فوری معترضان از این منطقه شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین اعلام کرد که به مسئولیتش در قبال حفظ امنیت و ثبات عراق عمل می‌کند.

نیروهای امنیتی از تظاهرکنندگان خواسته‌اند که فوراً از داخل منطقه سبز عقب نشینی کنند و تأیید کردند که آنها به بالاترین سطح خویشتنداری و رفتار برادرانه برای جلوگیری از درگیری یا ریختن خون عراقی ها پایبند هستند.

نیروهای امنیتی همچنین به مسئولیت خود برای حفاظت از نهادهای دولتی، موسسات بین‌المللی و اموال عمومی و خصوصی تاکید کردند.

آنها گفته‌اند که برخورد با تظاهرات مسالمت آمیز از طریق قانون اساسی و قوانین انجام می شود و نیروهای امنیتی وظیفه خود را برای حفظ امنیت و ثبات انجام خواهند داد.

  •  

در پی تحولات عراق سفارت ایران در بیانیه ای تأکید کرد زائران ایرانی از تردد در شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است:

«سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از کلیه زائران و هم‌وطنان عزیز ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف و کاظمین حضور دارند تقاضا می‌نماید با توجه به وضع مقررات منع رفت‌وآمد از سوی دولت محترم عراق تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری نمایند.»

بر اساس تصاویر و فیلم های منتشر شده در رسانه های عراقی گروهی از هواداران منسوب به مقتدی صدر به خیابان های العماره ریخته و با آتش زدن لاستیک خودروها در پی بستن برخی خیابان ها برآمده اند.

منطقه سبز عراق شاهد افزایش تنش و تحرکات هواداران منسوب به مقتدی صدر و تشدید تدابیر امنیتی شده است.

ستاد عملیات مشترک عراق نیز در بغداد منع آمد و شد اعمال کرده و نیروهای امنیتی برای اجرای آن وارد عمل شده اند.

  •  

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق با صدور بیانیه ای خواهان خویشنداری و خودداری از تشدید تنش در این کشور شده و تظاهرات کنندگان را نیز به خروج از نهادهای دولتی ترغیب کرد.

او گفت که شرایط دشوار کنونی این کشور ایجاب می کند همگان به رعایت آرامش، خویشتنداری، جلوگیری از تشدید تنش و تضمین عدم ورود اوضاع به بیراهه های ناشناخته و خطرناکی که در آن همه شکست خورده خواهند بود پایبند باشند.

صالح ضمن تاکید بر این که تظاهرات مسالمت آمیز و ابراز نظر همراه با رعایت قوانین و حفظ امنیت عمومی یک حق تضمین شده در قانون اساسی عراق است افزود:

با این حال اخلال در نهادهای دولتی یک مسئله خطرناک است که کشور و منافع شهروندان را در برابر خطرهای بزرگی قرار می دهد. از فرزندان تظاهرات کننده خود می خواهیم که از نهادهای رسمی عقب نشینی کنند و به نیروهای امنیتی اجازه دهند تا وظایف خود را برای حفظ امنیت، نظم و دارایی های عمومی انجام دهند. تحولات رویدادها، مسئولیت مضاعفی بر دوش نیروهای ملی تحمیل می کند برای این که از اختلافات به نفع چیزی گرانبهاتر و گرانتر یعنی میهن امتناع بورزند، از خشونت جلوگیری به عمل آورند، از خون گرانبهای مردم عراقی حفاظت کنند، مواضعی مشتاق و محافظ میهن در پیش بگیرند و از مسیر مسالمت آمیز، دمکراتیک و قانونی محافظت کنند که ملت ما برای آن چیزهای گرانبهایی را فدا کرده و تحت هیچ شرایطی نباید آن را از دست داد.

  •  

برخی خبرگزاری ها نوشته اند نیروهای امنیتی عراق با بیرون کردن هواداران جریان صدر از کاخ ریاست جمهوری کنترل آن را به طور کامل در اختیار گرفتند.

 

254

اسکای نیوز نوشت:

در درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد دو نفر کشته و 19 نفر زخمی شدند.

  •  

پرواز‌های تهران بغداد تا اطلاع ثانوی لغو شد.

جواد صالحی، مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)  اظهار کرد:
فرودگاه بغداد شرایط خاصی پیدا کرده است و پروازها به مقصد این فرودگاه فعلا انجام نمی‌شود. شرکت آتا پروازهای به مقصد بغداد را کنسل و شرکت ماهان تا اطلاع ثانوی وضعیت نامشخص اعلام کرده است.
  •  

«سید مجید میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران در ارتباط زنده با شبکه خبر گفت:

باتوجه به نا آرامی های عراق و مقررات منع آمد و شد، سفارت ایران در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد. سفارت ایران درحال مدیریت ماجراست و ان‌شاءالله عزیزان زائر ایرانی به سلامت به کشور برخواهند گشت. به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برایمان در اولویت است لازم است هموطنان عزیز موقتاً و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

او همچنین به خبرگزاری مهر گفت:

به دلیل نا آرام بودن جو کشور عراق تمامی مرزهای زمینی ایران با عراق بسته است و به هیچ عنوان هیچ فردی اجازه خروج از مرزها به قصد عراق و ندارد.

  •  

خبرگزاری فرانسه از کشته شدن 8 عراقی در ناآرامی بغداد خبر داد. منابع پزشکی گفته‌اند ۲۲ نفر هم مجروح شده‌اند.

الجزیره به نقل از منابع بیمارستانی در عراق شمار کشته شدگان درجریان تظاهرات امروز را 10 نفر اعلام کرد.

به گزارش الجزیره بیش از 200 تن نیز زخمی شده اند. برخی از کشته و زخمی شدگان از نیروهای امنیتی هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش داد که در درگیری‌های دوشنبه در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق ۲۰ تن کشته شدند که گفته می‌شود از این تعداد شماری نیروهای امنیتی هستند.

گزارش شده که شمار زخمی‌های این درگیری‌ها نیز به ۳۵۰ تن رسیده است.

  •  

حسن العذاری، رئیس فراکسیون مستعفی جریان صدر در پارلمان عراق گفت مقتدی صدر اعلام کرده "تا زمانی که خشونت و استفاده از سلاح متوقف شود"اعتصاب غذا می‌کند.

این اطلاعیه صدر پس از پایان مهلت ۷۲ ساعته‌ای که روز جمعه گذشته به دادگاه عالی برای انحلال پارلمان داده بود

وزیر امور خارجه گفت: در تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به کار بسته‌ایم.

  •  

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اینستاگرام نوشت :

«از شروع حوادث اخیر در عراق من و همکارانم تمام اتفاقات را با دقت پیگیری کرده و در تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به کار بسته‌ایم. با سفیر کشورمان در بغداد به صورت تلفنی گفتگو کردم، به ایشان ماموریت دادم تمام توان سفارتخانه و کنسولگری‌هایمان در عراق را برای رسیدگی به زائران عزیزمان قرار دهند و به خانواده‌هایی که عزیزانشان در عراق هستند اطمینان میدهم مجموعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی است.

امیدوارم اربعین امسال باشکوه‌تر از همیشه این معنا را تجسم ببخشد که حب الحسین(ع) یجمعنا…

  •  
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل اقامت خود در منطقه «الحنانه» شهر نجف اشرف ضمن عذرخواهی از مردم عراق از هواداران خود خواست که ظرف یک ساعت به حضور خود در اطراف پارلمان و منطقه حفاظت شده پایتخت این کشور پایان دهند.
او به حامیان این جریان دستور داد تا ظرف یک ساعت به طور کامل از محوطه پارلمان این کشور و منطقه سبز شهر بغداد عقب نشینی کنند.
وی ضمن انتقاد شدید از درگیری مسلحانه هواداران جریان صدر با نیروهای امنیتی و گروه های مسلح تاکید کرد که قاتل و مقتول درگیری های اخیر عراق هر دو در جهنم هستند.
رهبر جریان صدر اظهار داشت:
صرف نظر از این که دیروز چه کسی فتنه را آغاز کرد من با سری افکنده راه می روم و از ملت عراق عذرخواهی می کنم که تنها خسارت دیده رویدادهای اخیر است. آن چه در عراق روی می دهد مرا بسیار ناراحت کرد و امیدوار بودم که اعتراضات مسالمت آمیز باشد، انقلاب مسلحانه زشت و بد است، این انقلاب نیست، من اکنون از انقلاب جریان صدر انتقاد می کنم.
  •  

پس از سخنرانی رهبر جریان صدر و تاکید وی بر خروج حامیان این جریان از منطقه سبز بغداد، منابع خبری از آغاز خروج معترضان از این منطقه خبر دادند.

شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که حامیان جریان صدر به محض پایان سخنرانی رهبر این جریان و درخواستش برای پایان اعتصاب صدری‌ها درحال خروج از منطقه سبز بغداد هستند.

با آغاز خروج حامیان صدر از منطقه سبز بغداد، فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه‌ای لغو مقررات ممنوعیت آمد و شد در بغداد و دیگر استان‌های عراق را اعلام کرد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان