نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی آمریکاست | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 22:01

نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی آمریکاست

شماره: 18900
Aa Aa

اظهارات اخیر گروسی، سازنده، دقیق و فنی نیست. او باید از اظهارات سیاسی خودداری و از سنگ اندازی در مسیر رفع تحریم ها و حصول توافق اجتناب کند.

ایران برنامه ای برای کاهش سطح روابط با سوئد ندارد؛
نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی آمریکاست

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت:

ما برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی جدی هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان این که ایران در مذاکرات انعطاف زیادی داشت ادامه داد:

روند گفت‌وگو از طریق کانال های ارتباطی ادامه دارد. ما علاقمند هستیم که در آینده نزدیک توافق شکل بگیرد ولی در این زمینه احساسی و شتاب زده هم عمل نمی کنیم و منافع اساسی کشور را قربانی شتاب زدگی نمی‌کنیم.

وی گفت:

سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند اما ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است. روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه یافت و گام دیگری از مذاکرات بعد از یک دوره وقفه در دوحه انجام شد. فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضا به ویژه مقامات آمریکا درباره روند مذاکرات اتخاذ می‌کنند و فشارهای روانی و انتظارات و توقعات یکجانبه از ایران مطالبه می‌کنند که ایران سریعا به تصمیم برسد و زمان محدود است. روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. هم در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با مورا تماس ها و تبادل پیام‌ها هست و هم در سطح وزیر خارجه با بورل گفت‌وگو و تبادل پیام هست. پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند. در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند. ایتالیا و فرانسه تلاش هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها را مطرح کردند. در رسیدن به یک توافق جدی هستیم. ما انعطاف زیادی هم داشتیم. ایران تا الان ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه کرده و معتقدیم اگر آمریکا به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست. ایران حتما به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد ولی قطعا احساسی عمل نخواهد کرد و منافع ملت و کشور را در نظر می‌گیرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر گروسی در مورد فعالیت های هسته ای ایران نیز گفت:

اظهارات اخیر آقای گروسی، سازنده، دقیق و فنی نیست. ایشان را دعوت می کنیم که از بیان اظهارات با انگیزه های سیاسی خودداری و از سنگ اندازی در مسیر رفع تحریم ها و حصول توافق در این زمینه اجتناب کند. این شائبه وجود دارد که برخی از اظهاراتی که ایشان مطرح می‌کنند اظهاراتی است که مقامات رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت‌های صلح آمیز ایران مطرح می‌کنند. آقای گروسی باید اصل بیطرفی را رعایت کند.

او در پاسخ به سوالی در مورد حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری و فراخواندن سفیر ایران در این کشور اروپایی گفت:

ما در حال حاضر هیچ برنامه ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. ایران سفیر خود برای انجام مشورت های بیشتر به تهران فرا خوانده است. ما از تمامی امکانات خود برای آزادی آقای نوری استفاده می کنیم. ما معتقد هستیم که این موضوع را باید در سایه گفت وگوهای دو جانبه با مقامات سوئد حل و فصل کنیم و دیدگاه های خود را در مورد این حکم به مقامات سوئد منتقل کرده ایم. نگاهمان این است این مشکل را در گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات سوئد حل کنیم و دیدگاه‌های خود را به صراحت بیان کرده و گفت‌وگوهای ما ادامه دارد. تاکید کردیم دیدگاه یک سازمان بدنام و تروریستی نباید مبنای بازداشت و برخورد قضایی با یک شهروند ایرانی قرار بگیرد. صلاحیت دادگاه را از منظر قضایی به رسمیت نشناختیم. اتفاق افتاده ناخوشایند است و در تلاشیم مقامات سوئد را متقاعد کنیم این روند را اصلاح کنند. از همه امکانات برای آزادی شهروند خود استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند گفت:

ما اتهامات مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی و منطقه را رد می‌کنیم و تاکید بر این داریم که باید اظهارات سازنده باشد چرا که اظهارات سازنده ما را به سمت جلو هدایت می‌کند. نقش ایران در تامین امنیت منطقه سازنده و ثبات آفرین بوده و ایران به این نقش خود ادامه می‌دهد و همچنین از نقش سازنده کشورها برای رفع سوء تفاهم‌ها و برداشتن گام‌هایی به سمت جلو برای گسترش روابط استقبال می‌کند.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان