هر ماه فقط باید هزینه دولت قبل را پرداخت کنیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 19:02

هر ماه فقط باید هزینه دولت قبل را پرداخت کنیم

شماره: 15313
Aa Aa

آثار تورمی نتیجه دولت قبل است؛ اگر می‌خواهید بدانید در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتیم سفره مردم را نگاه کنید| اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنیم.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران؛
هر ماه فقط باید هزینه دولت قبل را پرداخت کنیم

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت:

امروز با گذشت مدت کوتاهی بیش از 70 درصد دز اول واکسن را دریافت کرده اند. امیدواریم که قبل از فرارسیدن فصل سرما به همین میزان واکسن زده باشند تا از مردم صیانت شود.

به گزارش اسپادانا خبر، او  با تاکید بر اینکه کسانی که واکسن نزده اند حتما واکسن بزنند بیان داشت:

سانه ملی و بخش های دارای نفوذ از جایگاه خودشان برای توجیه و اقناع مردم استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی درمورد شاخص‌های اقتصاد کلان کشور، التهابات اقتصادی ناشی از تورم بسیار بالا و برنامه دولت برای مهار تورم گفت:

معیشت و سفره مردم دغدغه روزانه و هر ساعت من است و روزانه ساعتی وضعیت قیمت ها را به ویژه قیمت مواد خوراکی را رصد می‌کنم و با وزرا و صاحبنظران اقتصادی صحبت می‌کنم تا تورم کنترل شود. همیشه احساس می‌کنم که در کنار سفره اقشار کم درآمد و محروم هستم و سختی‌شان را احساس می‌کنم ولی این شرایط آثار تورمی تصمیمات قبل است که امروز در بازار و سفره مردم می‌بینیم و تصمیمات امروز ما در آینده در زندگی مردم جلوه خواهد داشت. استقراض از بانک مرکزی تورم‌زا است و پایه پولی را بالا می‌برد و ما در شهریور پیگیری و تلاش کردیم که بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را انجام دهیم. به لطف خدا این کار در شهوریورماه ممکن شد و در مهر ماه هم این اتفاق خواهد افتاد. بودجه سال 1401 را باید بدون کسری و واقعی ببندیم. سال 1401 وقت مناسبی است که اصلاحات مهمی در بودجه اتفاق بیفتد و افزایش‌ها به سمت افراد کم درآمد برود و پلکانی شود و هزینه دستگاه ها پایش شود.

او گفت:

برای بررسی حذف ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم. در این حوزه پولی که باید به جیب مردم برود دست چند دلال در کشور رفته است و همه به این واقفند و باید آن را اصلاح کنیم تا این پول به جیب مردم برود ولی این کار را با غافلگیری دنبال نمی کنیم و مردم را بی اطلاع نمی گذاریم و شوک به بازار و اقتصاد وارد نمی‌کنیم و کار با یک اتقان و همه‌جانبه انجام می شود و این اصلاح از برنامه های دولت است و دنبال می شود و در وقت مناسب مراتب را به اطلاع مردم خواهیم رساند چون مشارکت مردم شرط موفقیت دولت است.

وی در پاسخ به زمان آغاز پروژه‌های مسکن توسط دولت اظهار داشت:

جلسه شورای عالی مسکن را برگزار کردیم و مقدمات کار توسط وزرارت راه و بنیاد مسکن و استانداران چیده شده و قرار هست که در استان‌ها زمین‌هایی که مورد نیاز ما هست را شناسایی کنیم. این که برخی تصور کنند که دولت قرار است خودش زمین تحویل بگیرد و خودش هم بسازد اینگونه نیست. دولت کار هدایت،‌ حمایت و نظارت را انجام می دهد و باید همه دست اندرکاران در این میدان وارد شوند تا این اقتصاد پیشران ر ا فعال کنیم تا بسیاری از کسب و کارها فعال شود. این کار می تواند اشتغال ایجاد کند و افزایش تولید داشته باشیم و هم نیاز مردم رفع شود.

رئیسی درپاسخ به سوالی درمورد میزان اثرگذاری سفرهای استانی خاطرنشان کرد:

6روز کار را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز به استان می‌رویم زیرا کاری که در میدان انجام می شود حتما در پشت میز انجام نمی شود و حضور در استان برکاتی دارد. دولت ما دولت مردمی است و در هر شرایطی با مردم ارتباط خواهیم داشت. دولت نباید ارتباطش را با مردم قطع کند و با خبر شدن از درد دل مردم بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی پروژه ها در گذشته در یک جا شروع و بعد رها شده و الان دچار فرسودگی شده گفت:

در معاونت اجرایی ریاست جمهوری بخشی برای پیگیری مصوبات سفرها ایجاد کرده‌ایم و من گفته ام که پروژه‌ها زمانبندی شود.

او در خصوص مذاکرات برجام نیز گفت:

هرگز میز مذاکره را ترک نکردیم اما مذاکره باید نتیجه‌بخش باشد. در طرف مقابل هم آمادگی برای لغو همه تحریم‌ها می‌تواند نشانه جدیت آنها باشد. اعلام کرده بودیم که پس از استقرار دولت کار آغاز خواهد شد و این کار اکنون آغاز شده است.

او ادامه داد:

با عضویت دائم در شانگهای زیربنای مناسب اقتصادی را فراهم کردیم. بخش‌های مختلف اقتصادی باید فعال شوند و با کشورهای عضو شانگهای ارتباط داشته باشند. نقش ما در تجارت منطقه‌ای مناسب نیست و اقتصاد و به ویژه صادرات ما باید تقویت شود. دیپلماسی اقتصادی یکی از محورهایی بود که از ابتدا به مردم اعلام کردم. اولویت ما ارتباط با کشورهای منطقه است. آنچه تاکنون به عنوان ارتباطات اقتصادی با کشورهای منطقه داشتیم اصلا کافی نیست. هیچ کشوری بدون نقش وزارت خارجه توسعه اقتصادی پیدا نکرده است. همه هیات‌هایی که در هنگام مراسم تحلیف و بعد از تحلیف آمدند بدون استثنا از ارتباط اقتصادی با ایران و کالاهای ایرانی استقبال کردند.

رئیس‌جمهور ایران در مورد تحولات افغانستان گفت:

تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بتواند همه گروه‌های این کشور را نمایندگی کند مورد حمایت ماست. بعد از اخراج آمریکا از افغانستان مساله دست ساخته آنها یعنی داعش در این کشور مطرح است. آمریکایی‌ها خودشان اعتراف کردند که داعش دست ساخته آنهاست . از حاکمان افغانستان می‌خواهیم که در برابر جنایات داعش ایستادگی کنند. راهبرد ما در افغانستان ایجاد وحدت است اما راهبرد آمریکا ایجاد تفرقه است.

او گفت:

اگر داعش در افغانستان نابود نشود، آینده منطقه بسیار بد خواهد بود.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از این گفتگو ادامه داد:

محورمان برای انتصاب افراد در دولت کارآمدی باور داشتن مردم است. افرادی در کابینه هستند که به من رای نداده‌اند. قبول داشتن بنده دارای شرایط کار کردن در کابینه نیست. فردی بود که من یقین داشتم به من رای نداده اما در دولت حضور دارند. اعلام کردم که اگر فردی دارای کارآمدی است باید در جایگاه خود در دولت تثبیت شود. با برخی از دوستان یک بار هم ارتباط نداشتم و یا توسط افراد و گروه‌ها معرفی شدند و سابقه رفاقت با آنها نداشتم. اشکالاتی که به من می‌گیرند این است که گروه ندارم. دنبال شایسته‌سالاری بوده و هستم. اینکه نباید افراد دولت قبل در این دولت حضور داشته باشند چنین چیزی مطرح نیست. در سال یکبار ارزیابی کلان نسبت به عملکرد همه مدیران خواهیم داشت و اگر کارآمدی نداشته باشند تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

او گفت:

دنبال محبوب القلوب بودن نیستم و نمی‌خواهم آدم جمع کنم چراکه مساله ما مساله مردم است. دولت در شرایط خوبی تحویل ما داده نشد. اگر بگویم وضع خزانه چه بود ممکن است عده‌ای بگویند به دنبال گله گذاری هستم. در شش‌ماهه پایانی دولت قبل تعهداتی ایجاد کرد که مزید بر مشکلات شد. در هر ماه ما فقط باید هزینه دولت قبل را پرداخت کنیم. با همه فشاری که بر دولت است تلاش کردیم تا استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد که اقتصاد دانان معنی آن را می‌دانند اما علی‌رغم همه مشکلات، آینده بسیار روشن است. این آثار تورمی نتیجه دولت قبل است. اصلاح اقتصادی اتفاق خواهد افتاد و برای آن برنامه داریم. خداوند کمک خواهد کرد به کمک مردم هم برای آینده کشور امیدوارم. مایلم که نسبت به اقداماتی که در دولت انجام شده گزارشی برای مردم در پایان صد روز ارائه دهیم. می‌بینم که امروز تلاشی جدی برای بهبود زندگی مردم در همه بخش‌ها ایجاد شده است. از مجلس برای وضع قوانین بهبود کسب و کار تشکر می‌کنم.

او ادامه داد:

امیدوارم مردم احساس کنند که شرایط متفاوت شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان