وزارت خارجه نمی داند چه کسانی و چرا سخنان ظریف را منتشر کرده اند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 12:02

وزارت خارجه نمی داند چه کسانی و چرا سخنان ظریف را منتشر کرده اند

شماره: 13296
Aa Aa

خطیب زاده با بیان این که قرار بر محرمانگی این گفتگو‌ بوده گفته ظریف و لاوروف معماران روابط ایران و روسیه هستند و روابط دوستانه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
وزارت خارجه نمی داند چه کسانی و چرا سخنان ظریف را منتشر کرده اند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری مجازی درباره فایل منتشر شده از ظریف گفت:

تفاسیر شاذ درباره این فایل برای بعدا باشد. آنچه منتشر شده یک مصاحبه رسانه‌ای نبود و گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود. آنچه انجام شد یک گفت‌وگوی معمول و محرمانه در دولت بود. رئیس‌جمهور برای انتقال سوابق و تجارب برای دولت بعد نظرشان این بود که اعضای کابینه گفتگو‌هایی برای ثبت در اسناد داشته باشند.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

قرار بر محرمانگی این گفتگو‌ها بوده و وزارت امور خارجه در بخش‌های این فرایند از مصاحبه، عوامل مصاحبه و... نقش نداشته است. اینکه چه کسانی و چرا منتشر کرده‌اند را نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه آنچه ظریف گفته باید به صورت کلی دیده شود، یادآور شد:

 از دو شب قبل متوجه شدیم که فایل سه ساعته در حال منتشر شدن است و دیروز هم دو شبکه خارجی آن را به صورت گسترده منتشر کردند. ظریف همواره گفته است آنچه انجام می‌شود، حول قوه عاقله نظام است. در این فایل هم بر تکریم سردار سلیمانی صحبت می‌کنند و از نقش ایشان در صلح‌سازی و خرد و منطق ایشان تاکید کردند. یک ذوق‌زدگی در برخی از رسانه‌ها برای تقطیع صحبت‌های ظریف دیده شد ولی باید کلی دیده شود. متاسفانه شاهد یک موجی هستیم که یک تعبیر این است که سیاست خارجی در راستای اهداف انتخاباتی برخی جریانات مورد سواستفاده واقع می‌شود. آنچه اتفاق افتاد با اهدافی انجام می‌شود اما در ماموریت‌های ما خلل ایجاد نمی‌شود. دستگاه دیپلماسی در چهار دهه گذشته خود نشان داده وظایف خود را پیگیری می‌کند. البته همراهی و اجماع در سیاست خارجی قدرت‌بخش است و ما همه را به همراهی برای حفاظت و تامین منافع عالیه مردم دعوت می‌کنیم. صحبت های منتشر شده به هیچ عنوان مغایر با سیاست‌های اعلامی ما نیست این فایل صوتی بیانگر آن است که در جامعه ایران مسئولین در مقام گفتگو های کارشناسی تا چه اندازه از صراحت لهجه و شفافیت در بیان برخوردار هستند اما آنچه اجرا می شود تصمیم نظام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون نکات مطرح شده در این فایل صوتی در ارتباط با کشورهای دیگر بیان کرد:

آنچه در این باره شنیده می‌شود بخش بسیار کوچکی از یک موضوع بسیار مهم و بسیار زیاد در رابطه با ایران و کشورهای مختلف است که تنها بخش و برشی از موضوعی است که در گذشته اتفاق افتاده. در رابطه با ایران و روسیه نیز روابط، مشارکت راهبردی و بسیار نزدیک است. دو کشور تصمیم گرفتند این روابط را در سطوح مختلف ارتقا بدهند و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این مهم وجود دارد که اتفاقاً جناب آقای دکتر ظریف و آقای لاوروف نیز معماران این روابط هستند و روابط دوستانه و حرفه‌ای و چندین دهه‌ای با یکدیگر دارند. همواره بر این باور بودیم که باید روابط خود با کشورهایی مانند روسیه را گسترش و ارتقا دهیم و ذوق زدگی برخی رسانه‌ها پس از انتشار این فایل در این زمینه نشان می‌دهد که ما در مسیر درستی برای توسعه روابط هستیم. ما عربستان سعودی را متحد خود نمی‌دانیم اما مواضع با گفتگوها در فضای کاملاً غیر رسمی متفاوت است اگر همین امروز گفتگوها در شورای عالی امنیت ملی و جلسات متعدد محرمانه که بحث می‌شود بیرون بیاید آیا به معنای مواضع جمهوری اسلامی ایران است؟ در خصوص روابط با متحدین و دوستان نزدیک خود از جمله روابط با سوریه و روسیه هیچ تردیدی وجود ندارد که وزارت امور خارجه از معماران اصلی بوده، آقای دکتر ظریف ۱۴ سفر به مسکو داشتند و روابط ما از گذشته بسیار بسیار ارتقا بیشتری پیدا کرده و این شیوه ای است که در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

خطیب زاده گفت:

جمهوری اسلامی ایران و ۴+۱ کماکان در وین با یکدیگر در حال مذاکره هستند. ما در وین برای کمیسیون به صورت مداوم گفتیم و کمیسیون برای ایالات متحده آمریکا کاملا آشکار، روشن و شفاف گفته که هیچ تغییری در سیاست ما صورت نگرفته است. تمامی تحریم‌ها از نظر ما تحریم‌های برجامی هستند و تمامی آنها باید برداشته شوند و آنچه در وین در حال رخ دادن است با توجه به پیشرفت هایی که صورت گرفته در آوردن لیست تمامی تحریم‌ های برجامی است ممکن است. بر اساس آنچه گفته می شود مقامات ایالات متحده آمریکا نظرات مختلفی داشته باشند اما آنچه برای ما مهم است چیزی است که در کمیسیون برجام گفتیم. ایران بر اساس برجام باید از رفع تحریم‌ ها منتفع شود و این نکته باید در عمل و در تمامی ابعاد باشد موضوع ما کاملاً شفاف و روشن است. متن برجام بدون کم و کاست با همان ادبیات و با همان نکات باید اجرا شود.

وی ضمن تاکید بر این نکته که ایالات متحده آمریکا ملزم است تعهدات خود را عملی کند و سیاست داخلی آمریکا نباید بر اجرای این تعهدات تاثیر گذار باشد بیان کرد:

«ما با سیاست داخلی ایالات متحده آمریکا کاری نداریم اینکه ایالات متحده چگونه می‌خواهد به تعهدات خود عمل کند و آنها را انجام دهد موضوع دولت ایالات متحده و دولت آمریکا است آنچه مهم است با هر عنوانی باید لغو تحریم ها موثر باشد و لغو تحریم‌ها در عمل و نه روی کاغذ اتفاق بیفتد ما این موضوع را راستی آزمایی می کنیم و راستی‌آزمایی نیز باید توسط نهادها و توسط بخش‌هایی که عملا می توانند تایید کنند که لغو تحریم ها اتفاق افتاده انجام می ‌شود، در حوزه بانکی، پولی، بیمه‌ ای، حمل و نقل، کشتیرانی، نفتی و در تمامی ابعاد و بخش ها باید تایید شود که این تحریم ها به صورت موثر مرتفع شده است. تمامی تحریم‌ های اعمال شده باز اعمال شده و تغییر برچسب داده شده باید کاملاً برداشته شود و از نظر ما هیچ تفاوتی میان تحریم‌ ها وجود ندارد و همه آنها باید راستی‌آزمایی شوند. ما طرح گام به گام یا تدریجی را نمی پذیریم و در دستور کار ما نیست و در دستور کار ما نیز نبوده اکنون ما اساسا از این فاز رد شدیم و ایالات متحده آمریکا باید به تعهدات خود ذیل برجام یکجا عمل کند هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چهارچوب برجام خواهد شد قطعاً نیز ایران آمادگی دارد پس از راستی ‌آزمایی همانطور که بارها گفته شده به کلیه تعهدات خود ذیل برجام عمل کند».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان