وین معطل پاسخ‌های آمریکا است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 6:28

وین معطل پاسخ‌های آمریکا است

شماره: 17562
Aa Aa

تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم| انتقال سانتریفیوژ‌ها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته| سیاست آمریکا نمی‌تواند تعیین کننده نتایج گفت‌وگوها در وین باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
وین معطل پاسخ‌های آمریکا است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خویش گفت:

بورل و امیرعبداللهیان بر این باور هستند که طولانی بودن تنفس خوب نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد: 

هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود گرفته نشده است. این گفت‌وگوها از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه هستند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده ولی هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است. اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست.این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه آمریکا حاضر به خارج کردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی نیست گفت:

فرو کاستن آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده به یک موضوع تنها خواست ایالات متحده است. آنچه میان ما و واشینگتن وجود دارد رویارویی دو دیدگاه است؛ یک دیدگاه سیاست بین‌الملل را نادیده می‌گیرد و دیدگاه تهران که معتقد است مذاکراتی که تمام شده و مهر و موم شده باید محترم شناخته شود و سیاست ایالات متحده نمی‌تواند تعیین کننده نتایج گفت‌وگوی ما در وین باشد. اسرائیل هم به صورت عامدانه در پی فروکاستن این اختلافات به یک موضوع است.

اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مورد حق‌آبه هیرمند انجام شده است

او ادامه داد:

حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران تلاش می کند نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین حل کند و کمیساران آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است.

او همچنین از اعزام یک دیپلمات از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران خبر داد و گفت:

ما سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم تحویل نمی‌دهیم و این تصمیم ایران است. رفت و آمد دیپلمات ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد . ربطی به شناسایی دولت هم ندارد. سفارتخانه افغانستان با آمار چند هزار مراجعه کننده روبرو است و تعداد زیادی کارمند لازم دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان نخوابد.

انفجارهای زنجیره‌ای در افغانستان که هزاره‌ها و شیعیان را هدف قرار داده‌اند

وی ادامه داد:

مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین امنیت همه اقوام در افغانستان است و این هیأت هنوز نتوانسته امنیت را در برخی مناطق برقرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا راهکاری برای جلوگیری از تنش مرزی میان ایران و هیئت حاکمه طالبان صورت گرفته است گفت:

مرزداران غیور ما در مرز‌های ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا‌آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرز‌ها مستقر کرده با خویشتنداری برخورد کرده است. مرزداران ما مسئولیت دارند که از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را به مرزبانان افغانستان بدهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به انتقال سانتریفیوژ‌ها به سایت نطنز ایران به دنبال غنی سازی ۹۰ درصد است گفت:

ایران عضو ان. پی. تی است و رژیم عدم اشاعه‌ای را پذیرفته و مقررات پادمان را مطابق النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژ‌ها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس اساسنامه آژانس این اجازه را داریم که براساس نیاز‌های صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیاز‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان